Välj en sida

Sökmotoroptimering eller förkortat SEO, är ett samlingsnamn för de olika metoder och tekniker som används för att få en webbsida att synas så högt upp som möjligt bland resultaten vid sökningar i sökmotorer.

De fem faktorerna som styr webbsidans placering vid sökning i sökmotorer

Den tekniska plattformen

Innehåll

Länkbygge

Sociala medier

Användarvänlighet

Resultatet/rangordningen av webbsidor sker automatiskt genom algoritmer. Optimeras de faktorer (teknik, innehåll, länkar, sociala medier och innehåll) som algoritmerna tar hänsyn till kan man till sin fördel jobba för att hemsidan syns så högt upp som möjligt bland resultaten vid sökningar i sökmotorer. Organisk söktrafik är specifikt all trafik som kommer från obetalda metoder.

Om vi till exempel söker på enhörningstårta på Google får vi nedan sökresultat. Den del av annonseringen som är betald identifieras med en text som heter ”sponsrad”. Ett resultat som man inte behöver betala något för listas under de sponsrade annonsplatserna. Den orangea pilen pekar på det organiska SEO resultatet.

SEO i ett större sammanhang

Hur ska du börja jobba med SEO? Ställ dig frågor som: Var är vi nu? Vad vill vi uppnå? Hur uppnår vi målen? Hur utför vi strategierna? Vem gör vad och när? Hur mäter vi resultaten?

Ha en tydlig målbild för SEO:n som går att mäta. Är målet att öka den digitala försäljningen/antal transaktioner med 25 % per år? Ska organisk sök/SEO:n vara lika viktig som de andra största digitala kanalerna som SEM? Synas i sökresultaten på de sökfraser som generar mest försäljning i branschen? Detta är bara få exempel på mål som du kan ha med SEO:n.

SEO Pyramid

“Search engine optimization is often about making small modifications to parts of your website. When viewed individually, these changes might seem like incremental improvements, but when combined with other optimizations, they could have a noticeable impact on your site’s user experience and performance in organic search results.”

Källa: Google’s SEO Starter Guide

Historisk utveckling, Google uppdateringar

Google uppdaterar sin algoritm regelbundet, eftersom dess främsta syfte är att ge användaren det bästa resultatet. Som känt krävs det förändringar och nya åtgärder för att sträva efter det bästa. Det innebär också att du måste passa Googles nya förändringar i ditt arbete. Lyckligtvis är det långt ifrån alla uppdateringar som tydligt påverkar sökresultaten och hur du måste arbeta med SEO.
 
Google älskar djur. De största uppdateringarna har nämnts efter olika djur – ingen vet varför. 

  • Panda: Kvalitet på innehållssidor för att ranka bättre.
  • Pingvin: Minska onaturliga taktiker för att ranka bättre.
  • Hummingbird: Öka förståelsen för den sanna avsikten bakom användarna.
  • Duva: Öka rankningen av lokal rankning i sökresultaten.

SEO: Större förändringar

Hur skapar Google de bästa sökresultaten för användarna?

Stora förändringar har skett när det gäller länkbyggnad och innehåll:

Sträva efter en naturlig länkprofil
Köp av externa länkar, gjorde att en webbplats rankade högt i Googles sökresultat. Google straffar nu webbplatser som köper länkar (onaturlig länkprofil).

Överanvända nyckelord vs naturlig användning av nyckelord
 
För flera år sedan var det möjligt att ranka på ett visst nyckelord om cirka 5 procent av texten innehöll detta ord. Idag vill Google och användarna ha välskrivet och unikt innehåll, där sökordet bara används några gånger.
Google kan nu (på grund av Hummingbird) se sambandet mellan ord inom samma ämne. Ett exempel är: relationen mellan bilförsäkring och försäkring för bilen
 
Uppdateringar

  • Pingvin (länkar)
  • Panda / Hummingbird (innehåll)
  • Mobil

Klickfrekvens

Ovan graf beskriver ungefärlig trafik till den hemsida i sökresultatet baserat på position. Som du ser är det väldigt stor skillnad på de position ett och position två.

Vad påverkar/influerar klickfrekvensen på din hemsida i sökresultatet i sökmotorer?

  • Antal ord i sök
  • Branded vs non-branded sökning
  • AdWords-konkurrens
  • Kvalitet på metataggar
  • Dator- vs mobilsökning

Viktigaste faktorn att ranka på Google

Baserat på en undersökning svarad av SEO experter är följande faktorer de viktigaste för att ranka på Googles organiska söknätverk. Länkar på domän- och sid-nivå är de viktigaste faktorerna i samband med innehåll (kvantitet och relevans.

Onpage-metoder

  • Onpage-metoder innebär modifiering av den egna webbsidan och webbplatsen så att den tilltalar sökmotorer.
  • Innehåll
  • Nyckelord
  • HTML-taggar
  • Unik text i titel-taggen.
  • Skriva nyckelordet i texten för bilder.
  • Semantisk kodning och struktur för att förenkla för sökmotorerna.
  • Länka internt med sökorden som ankartext.

Offpage-metoder

  • Att få andra webbsidor, främst de som handlar om samma ämne som din.
  • Lägga upp hemsidan på sidor som Youtube, google, blogger med flera.
  • Köpa blogginlägg med länk.
  • Länkar i signaturfältet på forum.
  • Offpage SEO betyder att öka sidans tillgänglighet från andra webbplatser.

Behöver du hälp att komma igång med din SEO? Kontakta mig redan idag via mejl: lucia.mati86@gmail.com

/Lucia