Ingen hemsida kan stå stadigt utan en stark ryggrad.
Den ryggraden är teknisk SEO.
Teknisk SEO är strukturen av din hemsida.
Utan den, faller allt omkull.
Tänk om du skrev det bästa innehållet på marknaden. Innehåll som alla ska läsa. Alla väntar på att ditt innehåll lanseras. Dagen kommer då du börjar länka till det fantastiska innehållet som du skapat.
Då uppstår problemet.
Det tar cirka 10 sekunder för din sida att ladda.
För varje extra sekund som din sida laddar, förlorar du läsare och avvisningsfrekvensen ökar.
Detta är ett exempel på flera varför teknisk SEO är väldigt viktigt.
Utan den tekniska SEO:n på plats funkar inget annat på din hemsida. Du kan skapa hur mycket kvalitiativt innehåll som alla är intresserade av att läsa. Utan tekniken kommer inte läsare att läsa innehållet.
Det är därför jag i denna text ska gå igenom de mest viktiga aspekterna av teknisk SEO. Jag kommer att förklara varför varje aspekt är viktigt och hur du kan identifiera och lösa problemen snabbt och smidigt.
Innehåll
Mobilvänlighet är framtiden/nutiden
Mobile var framtiden för Internet, och framtiden är här. Det var i maj 2015 mobiltrafiken överskuggade dator. Google har fördubblat sina ansträngningar för att säkerställa en positiv användarupplevelse till mobila sajter och appar.
För det ändamålet släppte Google sin mobilvänliga algoritmuppdatering den 21 april 2015. Detta gjorde att många webbplatsägare och marknadsförare jobbade hårt för att få sina webbplatser – eller åtminstone viktiga målsidor – mobil redo.
Trots att effekterna av uppdateringen var lite bristfälliga av många marknadsföringsnormer, tog många sid-ägare de mobila problemen på allvar.
Google släppte i samband med uppdateringen några riktigt hjälpsamma resurser för att hjälpa webbplatsägare och marknadsförare att skapa mobilvänliga webbplatser, till exempel Mobile-Friendly Websites guide.
Det finns några viktiga faktorer marknadsförare och webbplatsägare borde veta om den här uppdateringen:
Den utvärderas sida för sida i realtid.
Googles mobilvänliga bedömning är ett booleskt värde. Antingen är det mobilt eller det är det inte. Googles mobilvänliga bedömning är ett booleskt värde. Det finns inget däremellan.
Google släppte Mobile Friendly Tool för att hjälpa marknadsförare att bedöma om deras viktiga målsidor var mobil-vänliga.
I januari 2017 tillkännagav Google sin release av Mobile-Friendly Test API, vilket låter dig testa webbadresser med hjälp av automatiserade verktyg.
Googles råd till webbansvariga som vill göra sina webbplatser mobilvänliga är listade nedan:
Kontrollera dina sidor med Mobile-Friendly Test.
Läs Googles Webmasters Mobile Guide om hur du skapar och förbättrar din mobila webbplats.
Se rapporten Mobile usability report i Google Search Console, som identifierar problem med mobilanvändbarhet på din webbplats. Denna rapport innehåller en lista över specifika sidor där de olika problemen uppstår. Med Chromes mobilemulator kan du kolla in dessa problem själv.
Läs Googles Customize Your Website Software Guide för att lära dig hur du anpassar en mängd populära Content Management-system – som WordPress, Joomla, Drupal, etc.
Helt bortsett från Googles mobila uppdatering, bör webbplatser sträva efter sidor som är vänliga för mobila användare. Om mobila besökare har svårt att fördjupa sig i innehållet blir de ofta frustrerade av den dåliga användarupplevelsen och lämnar din webbplats. Detta kommer inte bara att resultera i en minskning av trafik (eftersom sökmotorer kan skicka mindre mobil trafik till din webbplats) men också färre sociala aktier.
BuiltVisible publicerade en ingående guide som djupdyker i mobil SEO.
Sid-hastigheten är kritiskt för framgång
Den 9 april 2010 blev sidladdningshastigheten officiellt en del av Google-rankningsalgoritm. Av användbarhetsskäl dikterar bästa praxis att en webbsida ska ladda inom 1-2 sekunder på en vanlig anslutning. Enligt Search Console-data är en laddningstid på 1,4 sekunder emellertid tröskeln mellan en snabb sida och en långsam sida. Det betyder ideellt att varje sida på din webbplats ska ladda i 1,4 sekunder eller mindre för att få maximal SEO-fördel.
Förutom rankningsfördelarna finns det andra fördelar för snabbare webbplatser. Varje webbplats tilldelats en genomsökningsbudget. När sökspindlarna har uttömt den budgeten går de vidare. Det finns en stark korrelation mellan att förbättra sid-hastigheten och sökmotorns förmåga att spindla fler sidor.
Google samlar sidans tidsdata genom faktiska användarupplevelses-data med Google Verktygsfält. Chrome och Android kan också kombinera den data med data som samlas in när Google söker igenom en webbplats. Sid-hastigheten mäts precis därför som en användare skulle uppleva det.
Sidladdningstider finns i Google Analytics. Segmentering av sidladdningstider finns även tillgängligt.
En väldigt bra resurs för strategier att sänka sidladdningstiden är GTmetrix Speed Performance Report. Rapporten ger utvecklare specifika rekommendationer att förbättra webbplatsens hastighet.
Sidfel påverkar din rankning
Webbplatsfel är frustrerande.
Det spelar ingen roll om vi talar om kunder eller sökmotorer. Ingen gillar webbplatsfel.
Webbplatsfel är oftast ett resultat av brutna länkar, felaktiga omdirigeringar och saknade sidor. Här är några listade saker du behöver tänka på när det gäller webbplatsfel.
404 sidor
Hantera 404 fel. 404 fel kommer definitivt att frustrera kunder. Google gillar inte heller fel.
Varje webbplats kommer att ha 404 fel. Se bara till att veta hur du ska fixa dem.
Använd 301 omdirigering korrekt. En 301-omdirigering är en permanent omdirigering till en ny sida. En 301-omdirigering är en tillfällig omdirigering.
302 omdirigering
Att använda en 302 istället för en 301 kan påverka dina läsare och sökresultat rankningar.
Använd istället en 301 eftersom den nya sidan får samma “förtroende” och auktoritet som den gamla sidan hade.
Hitta och korrigera dina trasiga länkar
404 sidor kan hända de bästa. I Search Console kan du hitta alla 404 länkar snabbt och smidigt. Det finns ett avsnitt som heter Genomsökningsåtgärder och därefter klickar du på Genomsökningsfel.
Omdirigera de länkar som lämpliga. Andra kan du låta vara kvar. Se till att du har en optimerad 404 sida som länkar till viktiga landningssidor till webbplatsen.
Se upp för duplicerat innehåll
Två stora problem med duplicerat innehåll.
Någon har kopierats.
Google upptäcker duplicerat innehåll och gör att det duplicerade innehållet inte rankas.
Kontrollera duplicerat innehåll med Copyscape.
Det andra stora problemet är användarupplevelsen. Har du för mycket duplicerat och repeterande innehåll på din hemsida kan det vara väldigt irriterande för användarna.
Siteliner hjälper dig att hitta duplicerat innehåll på din egen sida.
Ignorera aldrig fel i spindlingen
Sökmotorer skickar bots för att spindla din webbplats hela tiden. Ett genomsökningsfel innebär att dessa bots hittat något fel som kommer att påverka din sökmotor ranking.
Först, se till att du har en fungerande webbplatskarta och att dina webbsidor är alla indexerade. Om Google inte kan läsa en webbplatskarta, kan det inte ens försöka att genomsöka din webbplats. Det vet inte att din webbplats finns ens.
Undvik att vara den förlorade, glömda själen genom att se till att du har en XML-sitemap på din webbplats.
Steg två är att tillhandahålla en webbplatskarta till sökmotorerna.
När du har gjort detta bör sökmotorn kunna indexera dina sidor. Om du inte får något indexfel betyder det att Google inte registrerade dina sidor.
Om de inte är registrerade kommer de inte att visas på sökmotorens resultatsida.Även med det bästa innehållet i världen kommer din trafik att bli obefintlig om du inte dyker upp på sökresultatsidor.
En vanlig anledning till att sidor inte indexeras korrekt är URL-problem.
Se till att dina webbadresser inte är för långa eller röriga.
Undvik att ha några webbadresser som har frågeparametrar i slutet av dem.
Andra indexeringsproblem kan vara taggproblem, alt-taggar saknas och metabeskrivningar som saknas eller är för långa.
Utöver indexeringsproblem finns det andra typer av genomsökningsfel.
I många fall beror felet på ett av de innehållsfel som jag pratade om i det sista avsnittet.
Andra typer av spindlings-fel är:
- DNS-fel
- Serverfel (vilket kan vara ett hastighetsproblem)
- Robots misslyckande
- Nekad platsåtkomst
- No follow (vilket innebär att Google inte kan följa en viss URL)
Problem med bilder kan ge en väldigt negativ inverkan
Visuellt innehåll är en viktig del av marknadsföring av innehåll och SEO.
Problemet är att denna SEO-strategi på sidan ofta kan leda till tekniska SEO-problem.
Bilder som är för stora kan tanka din hastighet och göra din webbplats mindre mobilvänlig. Brutna bilder kan också skada användarupplevelsen och öka avvisningsfrekvensen.
Du vet att du behöver massor av högkvalitativa bilder. I det fallet kan du komprimera bilderna med verktyg som finns på marknaden. Smush Image Compression är ett exempel. Ibland kan även bilder komprimeras på serversidan.
Säkerhet är nu viktigare än någonsin
Se till att din sida är säkerhetscertifierad annars kan det betyda att dina sida inte visas på Google överhuvudtaget. Chrome varnar användare om en webbplats är osäker.
Använder din sida fortfarande http:// kan du börja förlora trafik.
Google föredrar sidor som är säkra och börjar med https://.
Det finns olika typer av säkerhets certifikat (SSL). Välj rätt för din webbplats.
Sammanfattning
SEO-riktlinjer ändras konstant.
Varje gång Google gör en uppdatering måste SEO:n anpassas enligt de nya riktlinjerna.
Den goda nyheten är att den tekniska SEO:n ändras mindre ofta än de andra faktorerna som styr en hemsidas placering i sökresultaten.
I denna artikeln gick vi igenom:
Att din hemsida måste vara mobilvänlig.
Alla sidfel borde korrigeras, duplicerat innehåll och ej optimerade bilder ska förbättras.
Sökmotorer ska även kunna spindla hela din webbplats.
Börja med de kritiska problemen först och jobba metodiskt och strukturerat med att fixa din tekniska SEO. Gör en prioriteringslista.
Har du lyckats med teknisk SEO på din sida?