Digital affärsutveckling: Nå dina affärsmål snabbare. Ta kontakt här: hello@digitalaffärsutveckling.se

Internet är full med information om marknadsföring och digitala strategier. Jag brukar alltid följa de världsledande bloggarna inom SEO och digital marknadsföring för att hålla mig uppdaterad inom ämnet och inspireras. En favorit som jag följer dagligen är Neil Patel. Jag har testat en del av hans taktiker som visat väldigt positiva resultat och gjort att jag hamnat först på Google.

Tidigare räckte det att lägga till relevanta sökord på hemsidan och så rankade man på Google. Idag är det inte lika lätt. I detta inlägg delar jag med mig av Neil Patels topp tre tips för SEO nybörjare som gör att du når resultat och hamnar först på Google.

1. Fokusera på innehåll

Google har en uppdatering som heter Hummingbird. Med denna uppdatering bestämde sig Google för att de hemsidor som är nischade rankar mycket bättre på Google i jämförelse med de hemsidor som har info om alla olika typer av ämnen.

Det nischade innehållet som du skapar på din sida ska vara väl utvecklat och svara på alla frågor som dina besökare kan tänkas ha i samband med ämnet. Låt oss ta ett exempel som en sida om enhörningar. Har du till exempel en hemsida kring ämnet enhörningar och skriver en artikel om 10 tips på hur du fixar ett färgsprakande enhörningskalas och sedan tror att det räcker där behöver du tänka ett steg längre. Skriv fler inlägg om ämnet enhörningskalas som: Så bakar du en magisk enhörningstårta, Så bakar du enhörningsmuffins, 10 bästa tillbehör till enhörningsfesten och så vidare. Tanken är att du ska bryta ner alla bloggämnen i mindre ämnen på ett strukturerat och smart sätt. Därefter pratar du om konkurrerande ämnen som dinosaurier-, sjöjungfru-, my little pony- eller barbie-tema.

LÄS MER  Vad är en SEO-specialist?

Är innehållet super detaljerat och unikt kommer besökare på din sida att vara nöjda och tänka att de inte har fler frågor eftersom du har svarat på allt som de kan tänkas undra över. Folk kommer veta exakt hur de i detta fall ska organisera ett enhörningskalas som ett exempel. Det är så detaljerat och du lyckas fånga dina besökares intresse.

Sammanfattningsvis ska du bryta ner ditt innehåll i mindre och spännande artiklar/sidor. Ju mer du bryter ner innehållet i mindre delar, desto bättre. Besökarna ska inte tveka om att detta är den ultimata hemsidan för den som är intresserad av enhörningar och enhörningskalas.

2. Optimera titel taggen och meta beskrivningen

Har du någonsin gjort en Google sökning och noterat att sökresultaten innehåller en lista baserat på titlar och metabeskrivningar? Titeln är länken längst upp i stycket. Under länken finns det en mening/beskrivning som heter meta beskrivning.

Söker du efter ordet enhörningskalas på Google och du inte ser ordet enhörningskalas i varken titeln eller beskrivningen i sökresultatet, kommer du då att klicka på något i resultatet? Om du gör det borde det vara något fel eftersom det inte matchar din sökning. Vad som är viktigt är att din titel och beskrivning är relevant för vad som söks på Google. Eftersom det är vad som syns först när sökningen görs på Google.

Med att ha ett relevant sökord i titeln och beskrivningen menar jag inte att du ska skriva enhörningskalas 20 gånger utan sökordet ska skrivas på ett läsvänligt sätt.

  • Inkludera sökordet i en mening
  • Läsvänligt
  • Lockande, om titeln inte är tillräckligt lockande kommer ingen klicka på länken.
LÄS MER  Därför ska du satsa extra mycket på SEO år 2020

3. Google Search Console

Nästa tips är att använda sig av Google Search Console. Google ger dig gratis tillgång till ett verktyg som förklarar/lär dig hur du rankar nummer ett på Google. Har du inte registrerat din hemsida på Google Search Console rekommenderar jag att registrera dig här.

Är du inte registrerad på Google Search Console går du miste om mycket information som är användbart i det initiala SEO-arbetet. Så nu när du använder Google Search Console, ge det några få dagar för att det tar tid att visa data.

När du först landar på startsidan i Search Console ser du en översiktsrapport som innehåller aktuell status relaterat till din hemsida. Klickar du därefter på söktrafik och sökanalys. Denna analys är väldigt användbar eftersom den listar alla sidor på din hemsida som får trafik.

Det coola med Search Console är att den också visar vilka artiklar som får visningar. Med visningar menar jag artiklar som får visningar i sökresultaten men som klickas vidare på. Med visning menar Google alltså hur många personer som ser din hemsida i listan av sökresultaten på Google.

Sammanfattningsvis ger Google Search console en lista på antal:

  • Visningar
  • Klick
  • Klickfrekvens

Har du tur ligger din klickfrekvens på runt 5 % och ibland 10, 15. I de flesta fall kommer du att ha en klickfrekvens på lägre än 5 %.

Google Search Console kommer dessutom att visa dig alla sökord som får en visning och alla sökord som genererar klick.

Det första rådet för nybörjare i SEO är att jobba med innehållet. Att ha artiklar som svarar på alla frågor som dina besökare än kan tänkas ha. Första och tredje rådet är på sätt och vis relaterade till varandra eftersom du vill ta alla sökord som finns i sökanalysen i Search Console och lägga in dem i relevanta artiklar. Sökorden ska på ett naturligt och pedagogiskt sätt skrivas i ditt innehåll.

LÄS MER  Teknisk SEO, varför det blir mer viktigt

Sammanfattning

  • Skriv grundligt och detaljerat innehåll
  • Sökord i titel och metabeskrivning
  • Använd Google Search Console

Använd dessa tre metoder och du kan ranka nummer ett på Google. Implementerar du dessa taktiker redan idag kommer du definitivt att se ett resultat inom 45 dagar. Lämna en kommentar i kommentarsfältet om dina resultat. Det är alltid spännande att höra utfallet.

Behöver du hjälp att komma igång med din SEO är du välkommen att kontakta mig via kontaktformulär eller alternativt lucia.mati86@gmail.com.

/Lucia
Digital Affärsutveckling