Vare sig ditt varumärke precis har börjat med länkbygge eller har gjort det ett tag, är jag säker på att du hittar något intressant i denna guide. SEO och länkstrategier ändras ofta och att bygga länkar har aldrig varit viktigare än tidigare. För att lyckas med SEO är det jätteviktigt att du förstår och kan bygga länkar med kvalitet. Denna guide hjälper dig en bit på vägen.
Innehåll
Definition av länkbygge
Länkbygge är processen att skaffa länkar från andra webbplatser till din egen. En länk som också kallas hyperlänk är ett sätt att navigera mellan sidor på internet. Sökmotorer som Google använder dessa länkar för att söka sig genom webben.
Det finns flera tekniker att skaffa länkar och det är förmodligen en av de svåraste SEO-uppgifteran. Kan du dock behärska konsten att bygga länkar på internet ligger du förmodligen före alla dina konkurrenter inom SEO.
Sökmotorer använder länkar av två olika anledningar:
- Upptäcka nya hemsidor.
- Definiera hur väl en sida ska ranka i deras resultat.
Viktigaste ranking faktorer enligt Google
Hur kan länkbygge vara till fördel för mitt företag?
- Länkar är viktigt eftersom det framförallt gör att du rankar högt på Google.
- Genom länkar skapar du samarbeten med bloggare och hemsidor i din bransch.
- Trafik kommer från sidor som är relevanta i din bransch till din egen sida.
- Varumärket stärks eftersom Google gör att ditt företag syns mer i din nisch.
Kom ihåg: alla aktiviteter kring länkbygge måste alltid börja med något värt att länka till. Så vad är värt att länka till? Det kan vara spännande innehåll på din hemsida som är läsvärt, duktig kundtjänst, data, produkter, tjänster eller personer.
Tänk på något som är speciellt för ditt företag och som gör att personer bryr sig om ditt företag. Det kan vara nyheter, något roligt, kontroversiellt, data visualiserat, konkurrens eller långt och detaljerat innehåll.
Jag brukar använda mig av infogram som är roliga och ger ett värde. Det finns olika typer av program för dig som vill skapa snygga infogram och inte är professionell designer. Jag använder mig av ett program som heter Canva och det hittar du här:https://www.canva.com/ som ett exempel.
Så skapar du länkar
När du har skapat något värt att nämna är det viktigt att börja berätta det för personer, speciellt i din nisch. Hitta bloggare och hemsidor som nämner viktiga saker i din nisch. Du kan hitta dem genom verktyget: https://app.buzzsumo.com/ eller https://ahrefs.com/ (content explorer).
Börja med de hemsidor eller bloggare som du tycker är viktigast och mest relevanta. Du kan därefter ha dem som referens när du kontaktar de som är mindre viktiga. Kom ihåg att du kontaktar verkliga personer bakom hemsidorna/bloggarna.
Mentions
Det finns företag som nämner ditt varumärke på bloggar eller hemsidor utan att de länkar till din sajt. Ett tips är att söka upp dessa “mentions” och be dessa företag länka till din hemsida eller blogg. Gör en sökning med verktyg som ahrefs (content explorer) och hitta alla dina omnämnanden. Kontakta därefter artikel-ansvariga och be dem länka till dig om de inte gjort det sedan tidigare.
Här är några punkter som är viktiga när du kontaktar bloggarna
- Berätta varför de ska bry sig om dig.
- Berätta vad du vill att de ska utföra åt dig.
- Gör det tydligt att du är genuin och inte någon som spammar dem.
Bloggare och hemsidor skulle kunna utföra detta åt dig:
- Dela ditt innehåll på sociala medier som Twitter, Facebook eller Google+.
- Bädda in ditt innehåll om det är en informationsgrafik eller en “widget”.
- Acceptera ett gästinlägg från dig relaterat till ditt innehåll och länka tillbaka till din sida.
- Bloggaren skriver en recension om ditt innehåll och länkar tillbaka till det.
Skriv ett seriöst och välformulerat meddelande till bloggarna och följ alltid upp. Förbered en excel lista med alla du har kontaktat. Ta ett nej på ett bra sätt och fortsätt hålla kontakten.
Hur många länkar ska jag ha till min sajt för att konkurrera ut andra i samma nisch?
Svar på detta är att det varierar. Beroende på hur många länkar dina konkurrenter måste du matcha det och ha fler kvalitativa länkar till din sajt. Gör en undersökning i till exempel Ahrefs och få svar på hur många länkar dina konkurrenter har. Skaffa ännu fler än dem och bli bäst på att ha länkar till din sajt i din nisch.
Har ni andra tips på hur man skulle kunna bygga länkar till en hemsida? Behöver du hjälp att komma igång med att bygga länkar? Kommentera nedan eller skicka ett mejl till hello@digitalaffärsutveckling.se.
/Lucia