1. Varumärket
Eric Schmidt sa en gång att varumärken är lösningen. Det är så du särskiljer bra företag från dåliga företag. Plattformar som Facebook, Google och andra sociala medier plattformar tar varumärket i beaktning. De vill fokusera på bra och kvalitativt innehåll, sidor som fortfarande rankar bra på Google och inte publicerar innehåll som inte ger något värde.
Hur vet sökmotorer att just din sida är den som ger ett värde till dina potentiella kunder när det söks på begrepp kopplat till ditt varumärke? Använder du Google Trends och söker på specifika varumärken kopplat till din bransch ser du hur populärt ditt varumärke är. Google ger dig ett verktyg gratis som visar hur ditt varumärke trendar.
Målet är att ditt varumärke ska stärkas och öka i popularitet. Ju större ditt varumärke är, desto bättre för SEO:n i det långa loppet. Ett exempel på detta är, när jag inte fick varumärkes sökningar via Google och jag hade väldigt svårt att ranka på Google. Utan att arbeta med andra SEO delar som att bygga extra länkar och utan att ändra mitt innehåll märkte jag att mitt innehåll rankade mycket bättre.
2. Användarvänlighet
Det andra bästa tipset jag har för er är användarvänligheten. Det spelar ingen roll hur bra du har arbetat med SEO:n, att du har byggt flera länkar, att du har optimerat dina titlar, du har A/B testat dem och du har skrivit jättebra innehåll. Om din användarvänlighet är dålig så kommer kunder att besöka din sajt men därefter avvisa från sajten för att de inte hittar vad de söker. Har du ingen bra användarvänlighet kommer du inte ranka långsiktigt. Google använder något som de kallar user metrics. Med user metrics tar man parametrar enligt nedan lista i beaktning:
- Tid på sajten
- Tiden de befinner sig på en plats/sida
- Avvisningsfrekvensen
- Antal sibesök per besökare
Alla dessa parametrar baserat på vad den användare gör i sök spelar roll vid rankning på Google. Om dina besökare inte är nöjda med hur sajtens användarvänlighet är kommer de att avvisa relativt snabbt och relevansen för din sajt kommer att minska på Google.
När du optimerar din sajt för sökmotorer tänk inte enbart på optimering ur ett SEO-perspektiv som att bygga länkar och skriva bra innehåll. Du behöver dessutom ha en bra produkt och tjänst. Att Ha en bra produkt och tjänst hjälper till med användarvänligheten.
Företag som Dropbox, Slack och Airbnb har lyckats på grund av att de har skapat den bästa användarvänligheten för sina kunder. Airbnb lärde sig att när de går till hus och tar bilder ökade deras rating. Folk föredrar det lilla extra. Det är ett exempel på hur man skapar en bra användarupplevelse.
3. Anpassa sig till förändringar
SEO kommer att utvecklas och så länge du utvecklas i linje med det kommer du att vara ok. De flesta anpassar sig inte till förändringar. Och vad menar vi med det. Jag pratar om exempelvis sök med ljud. Enligt Comscore så kommer hälften av alla sök 2023 vara röststyrda sökningar.
Trots statistiken som säger att röststyrda sökningar kommer öka upp till hälften är det ingen som pratar om det eller någon som läser om det för att det är röststyrd sökning. Röststyrda sökningar är tydligen inte så intressant eller sexigt. Om du inte är uppdaterad gällande den teknologiska utvecklingen och de förändringar som sker kommer du inte att komma långt i det långa loppet.
Det slutar inte med endast röstsökning. Google home är uppkopplad till ditt hela hem, till och med din mikro och din ugn. Medan du lagar mat med din ugn kan du tala in ett meddelande – ”Hej, Google, vad finns det för recept till pasta?”. Din fråga kommer upp i sökresultat. Om du inte anpassar dig till teknologin kommer du stå kvar ensam medan andra avancerar i takt med teknologin. Du kommer därför inte att ranka bra långsiktigt.
Så länge du följer alla de tre reglerna kommer du att komma långt. Följer du inte reglerna kommer ditt arbete kring SEO inte ge resultat. Du behöver bygga varumärket, jobba på din användarvänlighet och följa med i utvecklingen. Från den stunden du inte följer reglerna spelar det ingen roll hur mycket SEO du gör.