Bio

Klara Ekstrand är en digital marknadsförare och skribent med en kandidatexamen i Digitala kulturer från Lunds universitet. Hon har tidigare arbetat på marknadsavdelningar med bland annat content, sociala medier, fotoredigering och sökoptimering. Sommaren 2020 var hon digital marknadsföringspraktikant för e-handeln Unicorn Saker. För närvarande studerar hon på mastersprogrammet Tillämpad kulturanalys på Lund universitet och arbetar aktivt med marknadsföring för olika studentorganisationer. Länk till Klara Ekstrands LinkedIn – profil här.

Intro

Under min praktik på Unicorn Saker arbetade jag framför allt med sökoptimering och sociala medier. Jag hade arbetat med e-handel och marknadsföring på olika företag tidigare men aldrig på ett start-up, så det kändes spännande att arbeta med ett mindre företag som hade en sådan nischad målgrupp. Det var intressant att lära sig att det fanns så mycket att upptäcka inom enhörningstrenden och se vilken stor gemenskap det fanns bland folk som är intresserade av enhörningar. Att arbeta med detta ämne och samtidigt lära sig mer om sökoptimering och sociala medier visade sig vara extremt lärorikt och roligt.

Sökmotoroptimering

SEO
Sökmotoroptimering

Sökoptimering (SEO) innebär att man optimerar en webbsida så att den ska rankas högre i Googles sökresultatsida (SERP). För att få en hög rankning finns det flera strategier man kan använda, men det är viktigt att man både har en optimerad webbsida (on-page) och en välplanerad länk-strategi (off-page). Den typ av SEO jag arbetade med var innehåll/content, länkbygge och sociala medier. Läs mer om SEO här.

Jag arbetade med content SEO genom att hitta passande sökord och skriva blogginlägg med sökorden. Jag optimerade också flera produktsidor genom att inkludera olika sökord och skriva passande produktbeskrivningar, titlar och metabeskrivningar. Jag skapade också bilder för sociala medier med verktyget Canva och skrev texter om enhörningar till olika sidor på webbplatsen för att få en bättre rankning för ord som ”enhörning” och ”unicorn”. Dessutom skrev jag en kampanjsida för vår Pride-tävling på sociala medier, samt skrev alt-taggar på bilder med det valda sökordet.

LÄS MER  6 reasons why Sweden is the best country in the world to do business in

Att arbeta med länkbygge var nytt för mig då jag tidigare endast arbetat med content SEO. Ett mål med länkbygge är att få backlinks, alltså inkommande länkar till sin sida. Detta är något som Google mäter när sökresultat rankas. Att ha backlinks till sin domän ger en bättre webbplatsauktoritet (domain rating).

För att skapa backlinks till sin sida kan man bland annat kommentera och samarbeta med andra bloggar. Jag använde Google Analytics för att förstå vår målgrupp: vilken åldersgrupp de tillhörde, vilka sidor de besökte, vilket kön, vilka intressen och hur de interagerar med webbplatsen. Efter detta sammanställde jag en lista på bloggar med liknande målgruppar som vår. Listan inkluderade kvinnliga bloggare i samma åldersgrupp, som drev mamma-, livstils-, inrednings-, bakning/mat- och DIY-bloggar. Jag tänkte detta var passande eftersom vi har inredningsprodukter och blogginlägg om pyssel och recept. Dessutom finns det många yngre som gillar enhörningar så det kändes passande att hitta bloggar som drevs av föräldrar och som förmodligen läses av föräldrar.

Jag sökte också på enhörning, enhörningskalas, enhörningstårta och unicorn i olika bloggportaler och bloggarkiv för att hitta bloggar som har skrivit och visat intresse för ämnet och därmed förmodligen skulle vara intresserade av ett samarbete.

Sedan läste jag flera av dessa bloggars inlägg och skrev kommentarer samt berättade om vår blogg och inkluderade länk, detta är ett sätt att skapa backlinks. Jag hörde också av mig till en del av bloggarna för att fråga om de ville skriva ett inlägg om oss, dela en infografik och inkludera länk, detta skapar också backlinks och mer varumärkeskännedom. Med verktyget Ahrefs kunde jag se vilken webbplatsauktoritet (domain rating) bloggarna som jag hörde av mig till hade, samt se vår egen domain rating.

Till sist arbetade jag med sociala medier. Sociala medier är viktigt för SEO eftersom de kan ge domäner bättre webbplatsauktoritet och därmed högre Google rankning. Sociala medier är en del av internets distributionscykel eftersom inlägg på sociala medier lätt kan delas. När man skapar unikt innehåll som folk delar skapar detta backlinks till ens domän. Det är också viktigt att vara konsekvent och aktiv på sociala medier, för då ger man folk en anledning att följa en eftersom förhoppningen att man kommer fortsätta publicera innehåll finns där.

LÄS MER  Så lyckas Babyshop med deras e-handel

Sociala medier

Unicorn Saker Instagram

En av mina uppgifter var att sköta Unicorn Sakers Instagram-konto och jag hade som mål att få profilen att växa. Jag använde olika strategier för att uppnå detta:

  1. Följde liknande konton om enhörningar, regnbågar, enhörningstårtor etc.
  2. Gillade bilder som passade in i ämnet
  3. Publicerade tre inlägg i veckan på produkter och positiva citat med passande hashtags
  4. Kommenterade positiva kommentarer på andras inlägg
  5. Anordnade en Instagram-tävling där deltagare behövde följa oss för att kunna vinna

Som sagt är det viktigt att vara konsekvent och aktiv, detta kan skapa mer varumärkeskännedom, att ens innehåll delas och det kan även skapa backlinks som förbättrar ens webbplatsauktoritet.

Instagram-tävlingen var kopplad till Pride och erbjöd en mysterybox av produkter till en lycklig vinnare. Deltagare behövde svara på en fråga i kommentarsfältet och tagga två vänner, samt följa oss på Instagram. Detta visade sig vara en väldigt lyckad strategi då vi växte i följarantal, vårt inlägg fick mer spridning på grund av likes, vårt konto fick mer spridning på grund av taggning och kommentarsfältet kändes positivt och glädjefyllt. Vinnaren av tävlingen delade sedan bilder på produkter och taggade oss.

En annan plattform jag arbetade med var TikTok. Jag skapade Unicorn Sakers TikTok-konto och använde inspelade videor av produkter för att skapa TikTok-videor. TikTok är en plattform som kan innebära stor potential för marknadsförare då ens inlägg kan få väldigt hög spridning när man använder rätt hashtags, t ex #fyp #fördig är användbara hashtags då de gör så ens inlägg visas på ett allmänt flöde för TikTok-användare. Dessutom finns en stor del av den yngre generationen på TikTok så om ens målgrupp är tonåringar och ungdomar i 20-årsåldern kan TikTok vara en passande plattform att investera tid i.

LÄS MER  AI kan nu skapa värdefullt innehåll

Blogginlägg och trendanalyser

Utveckling av SEO på tre månader

Vad gällde att skriva inlägg till Unicorn Sakers blogg ville jag skriva inlägg som våra läsare skulle vara intresserade av, samt med sökord med hög sökvolym för att locka nya potentiella läsare och kunder till webbplatsen. Innan jag bestämde vilket inlägg jag skulle skriva utförde jag en del trend- och sökordsanalyser för att se vad som var troligt att driva trafik och klick. Jag använde Google Trends och Ahrefs för att se vad som var trendigt inom ämnet ”enhörning/unicorn”. Dessutom utforskade jag Facebook-grupper, Instagram-hashtags, Pinterest och Etsy för att upptäcka trender. 

Google Adwords sökordsplanerare och Ahrefs Keywords Explorer användes för sökordsanalyser där jag fick förslag på sökord och fick se hur stora sökvolymer och konkurrens sökorden hade. Jag läste på om ämnet jag ville skriva om och kombinerade olika källor för att göra det så unikt och informativt som möjligt. Därefter skrev jag mitt inlägg i WordPress och inkluderade sökordet/orden i inlägget, metabeskrivningen och titeln. Tillägget SEO Yoast användes för att sökoptimera blogginlägget.

Efter att inlägget var publicerat indexerade jag sidan via Google Search Console och följde upp genom att titta på statistik i Google Analytics. Där såg jag bl.a. hur många besök inlägget genererade, hur länge folk var inne på inlägget och avvisningsfrekvens.

Jag lärde mig så extremt mycket av min praktik som jag kommer ta med mig till nästa steg av min karriär. Jag har lärt mig att arbeta med olika verktyg, att analysera statistik och jag har utvecklat mitt skrivande. Jag har lärt mig vad som är viktigt att tänka på när man arbetar med sociala medier och sökoptimering.

Jag tar också med mig en väldigt bred kunskap när det kommer till enhörningar och relaterade ämnen. Har inte riktigt bestämt ännu vad jag ska göra med all enhörningsfakta, men än så länge tänker jag att det kan vara en kul sak att öppna med när jag träffar nya människor. Trots allt, vem skulle inte vilja veta mer om detta gåtfulla djur?