Digital affärsutveckling inom event och projekt handlar om att använda IT och digitalisering för att strategiskt utveckla verksamheter och organisationer inom event- och mötesindustrin. Det innefattar en kombination av kunskaper inom event och projekt, informatik och digital marknadsföring.

Några exempel på vad man kan jobba med inom digital affärsutveckling inom event och projekt

  • Utveckla digitala plattformar och verktyg för event: Det kan handla om allt från biljettförsäljning och registrering till event-appar och interaktiva verktyg för deltagarna.
  • Använda digital marknadsföring för att nå ut till en bredare publik: Det kan inkludera sociala medier, sökmotormarknadsföring och e-postmarknadsföring.
  • Skapa engagerande digitala upplevelser för deltagarna: Det kan handla om allt från virtuella event och workshops till interaktiva spel och tävlingar.
  • Samla in och analysera data för att förbättra framtida event: Det kan handla om allt från deltagarnas feedback till statistik om webbplatsbesök och sociala medier.
  • Automatisera processer för att effektivisera arbetet: Det kan handla om allt från anmälningshantering till fakturering och betalning.

Utbildning

Södertörns högskola erbjuder ett kandidatprogram i Digital affärsutveckling inom event och projekt. Programmet ger dig en stark grund inom digital marknadsföring och digital affärsutveckling, samtidigt som du får kunskaper inom event och projekt.

Framtidsutsikter

Efterfrågan på kompetens inom digital affärsutveckling inom event och projekt är stor och det finns goda möjligheter till karriär inom branschen. Du kan till exempel jobba som:

  • Eventkoordinator
  • Digital marknadsförare
  • Projekt- eller produktledare
  • Entreprenör

För mer information

LÄS MER  8 anledningar till att du ska anlita en frilansare