SEO optimering, tips med fokus på innehåll som gör att du rankar nummer ett på Google. Ge det tre månader och se resultat. Dessa tips är för dig som är ny i SEO men även för dig som arbetat med SEO ett tag och behöver en påminnelse. Tips på gratis verktyg för SEO att följa den positiva digitala affärsutvecklingen hittar du här.
Innehåll
1. Skriv lång artikel
- Skriv långa och intressanta artiklar.
- Regeln är att artiklarna ska vara längre och intressantare än konkurrenterna.
2. Sökordsanalys
- Gör en sökordsanalys.
- Använd Google keyword planner.
3. Använd long-tail sökord
- Long-tail sökord är sökord som är mer specifika och enklare att ranka för, exempelvis “naprapat lediga tider”.
- Se exempel längst ner i sökresultat som heter “relaterade sökningar”.
4. Skapa bästa H1 taggen
- H1:an ska inkludera fokus ordet eller long-tail sökord.
- Vara kort, cirka 20-70 karaktärer.
- Ge användaren en tydlig bild om vad artikeln handlar om.
5. Använd hjälpsamma H2
- H2 ska hjälpa läsaren att navigera i innehållet.
- Använd inte sökord för ofta i H2.
6. Dela innehållet med influencers
- Dela innehållet med influencers via olika kanaler.
7. Optimera URL
- Skriv en kort och koncis URL
- Inkludera sökord (fokus eller long-tail)
8. Extern länka
- Extern länka till hemsidor med hög auktoritet som wikipedia.
- Länka cirka 2-4 länkar per 1000 ord.
9. Inkludera interna länkar
- Länka till relevanta sidor.
- Länka inte för mycket utan 2-4 interna länkar räcker per sida.
10. Titel tagg
- Titeln ska inkludera fokus ordet.
- Den ska vara kort och koncis med cirka 50-60 karaktärer.
11. Skapa en SEO vänlig meta beskrivning
- Var kort och koncis. Använd endast 135-160 karaktärer.
- Inkludera fokus ordet.
- Var tydlig och beskrivande.
- Inkludera en call to action för att läsaren ska checka in sidan.
12. Inkludera sökord i brödtexten
- Optimera brödtexten med sökord.
- Använd fokus sökordet i början och i slutet av sidan. Använd fokus-sökordet i två underrubriker (om möjligt).
13. Gör den mobilvänlig
- Kontrollera att texten ser bra ut mobilt.
- Texten ska innehålla meningar och paragrafer. Ha inte mer än 3-4 meningar per paragraf.
14. Tänk på sökord-frekvensen
- Sökord-frekvensen är det antal gånger ditt sökord finns i ditt innehåll.
- Alla SEO:are säger olika här. Men du kan använda det 4-6 gånger i en lång artikel (1000 ord) annars räcker det med 2-3 gånger (300 ord). Använd gärna “long-tail” sökord också. Variera detta i både titlar och brödtext.
15. Social sharing
- Använd social sharing knappar.