Du vill ranka etta på Google och har inte en budget till det. Vad gör du?

Idag ska jag dela med mig av åtta gratis verktyg som hjälper dig att ranka nummer ett på Google. Innan jag ger dig dessa gratis verktyg, se till att du prenumererar på vårt nyhetsbrev här.

1. Google Search Console

Det första gratisverktyget jag har åt dig idag är Google Search Console. De flesta använder Google Search Console bara för att se vilka sökord de rankar med. Det kan du göra, det är dock inte så effektivt.

Anledningen till att du vill använda Google Search Console, särskilt om du vill ranka etta är för denna specifika taktik. När du loggar in på Google Search Console kommer den att visa dig alla sökord som du rankar för och som driver majoriteten av din trafik. Titta på vilka sidor dessa sökord driver trafik till. Ta titeltaggen på den sidan och metabeskrivningen och se till att du inkluderar det som nyckelord. Optimera titeltaggen för att vara mer tilltalande. Om du inte är säker på hur du optimerar titeltaggen, köp en tidning eller titta på en tidning. Tidningar har fantastiska rubriker.

“10 sätt att gå ner i vikt på 30 dagar.”, “Hur man går ner fem kilo under nästa vecka.” och “sju sätt att göra yoga som nybörjare.”.

Dessa titlar är påhittade. De kanske inte alla är de bästa men det finns några saker du kan göra. Du kan hämta inspiration från tidningar och försöka skapa din egen rubrik. Genom att skapa din egen rubrik, titeltagg eller metabeskrivning är det mer tilltalande. Förutom att ta med sökordet är det mer sannolikt att du får klick.

Om du gör en sökning på Google samt ytterligare tusen personer och ni alla sökte efter samma sökbegrepp, och alla klickar på den andra i listan istället för den första i listan, vad tror du att Google kommer att göra? De kommer att ta den andra listade sajten och flytta upp den till nummer ett. Genom att optimera din titel tag för att vara mer tilltalande kommer du att få fler klick. 

Ett enkelt sätt du också kan göra för att få samma effekt är genom att väcka nyfikenhet.

LÄS MER  Hur gör man en sökordsanalys med Sökordsplaneraren?

“De sju fördelarna med grönt te, nummer fem kommer att chocka dig.”, 

Jag skulle definitivt vilja kolla in den här artikeln. Den typen av saker ger dig fler klick.

2. Ahrefs

Ahrefs är ett omfattande system för SEO och kan användas för att optimera den egna hemsidan, analysera konkurrenter och följa utvecklingen med hjälp av en rank tracker.

Lösningen har en dashboard som ger god överblick över hemsidans prestationer och Ahrefs hemsida finns även en guide för dem som är nybörjare inom SEO. Systemet har en gratisversion som kopplas ihop med Google Search Console.

3. Ubersuggest

Nästa verktyg jag har för dig, och naturligtvis, också gratis, är Ubersuggest. Du har Google Search Console. Den har redan visat dig vilka sökord du får trafik för. Jag vill att du tar dessa nyckelord och kopplar in dem i Ubersuggest. Detta kommer att visa dig alla varianter av dessa sökord. Om du redan rankar för huvudtermerna är det verkligen lätt att ranka för longtail-begreppen. Du behöver inte bygga några länkar, du behöver inte göra massor av optimering på sidan. 

Det är superenkelt. Du tar sökorden Ubersuggest ger dig, låt oss säga att du rankar för digital marknadsföring på sida ett, skriver du in det nyckelordet till Ubersuggest, ser du alla andra sökordsvarianter och du kan ta dessa sökord och integrera dem på din webbplats. Lägg in dessa sökord på den sidan som redan rankas för den termen som digital marknadsföring. Genom att göra det kommer du inom 30 dagar att upptäcka att du får mer söktrafik till den sidan. Men här är ett knep, du kan inte bara ta dessa nyckelord och lägga till dem på sidan. Du måste integrera dem i ditt innehåll. Det betyder att du kanske måste lägga till sökorden och även utöka ditt innehåll så att det flyter och allt är vettigt.

Om du inte gör det, kommer du att ha svårt att ranka för alla dessa termer eftersom människor kommer att läsa ditt innehåll och tänka att det här är meningslöst. De kommer att avvisa från sidan och avvisningsfrekvensen ökar.

Du måste justera ditt innehåll och ibland innebär det att du skriver om det. Du kanske också vill ta några av dessa nyckelord och sätta dem i titeltaggen och metabeskrivningen. Genom att göra det kommer det också att hjälpa dig att ranka för de sökord som är sekundära.

LÄS MER  Därför ska du satsa extra mycket på SEO år 2020

4. Yoast SEO-plugin

Det fjärde verktyget jag har för dig är ett Yoast SEO-plugin.De flesta använder WordPress. SEO är inte det enklaste. Men tänk om jag sa till dig att ett tillägg kommer att göra din SEO på sidan så mycket enklare. Yoast SEO-plugin hjälper dig att optimera din kod, dina titeltaggar, och din meta beskrivning,

Tillägget kommer till och med att hjälpa dig att skapa en XML-webbplatskarta som du bara kan plugga in i Google Search Console, och den gör allt detta gratis. På så sätt, när du släpper nytt innehåll indexeras innehållet genom webbplatskartan och rankar det på Google.

5. Websiteresponsivetest.com

Det fjärde verktyget jag har för dig är websiteresponsivetest.com. Anledningen till att du vill gå till den här webbplatsen är att din webbplats måste vara mobil kompatibel. Google har ett mobil-först-index.

Använder du denna webbplats för din webbadress kommer den att tala om ifall din webbplats är responsiv. Du kommer få svar på om din webbplats är mobilvänlig och mobilanpassad. Du vill ha en mobilanpassad sida. Ju mer mobilvänlig din webbplats är, desto högre rankas du på Googles mobil-först-index.

Om din webbplats inte ser bra ut på en mobil enhet, tror du att du kommer att få massor av ranking? Självklart inte. Det är därför du måste se till att din webbplats ser bra ut på en mobiltelefon. Inte bara din mobiltelefon utan alla andra där ute. Eftersom det finns en iPhone, det finns en Android-telefon, listan fortsätter och fortsätter, och den här webbplatsen hjälper dig att se till att din webbplats är kompatibel med dem alla.

6. Google trends

Det 6:e verktyget jag har till dig är Google Trends. Google tar varumärkes signaler i beaktning och de har gjort det i flera år, men nu är de mer effektfulla än de någonsin varit tidigare. Med andra ord vill Google ranka varumärken högre än webbplatser utan varumärke.

Det finns alla dessa människor som skapar falska nyheter och falsk information där ute. Google vill inte ranka någon av dem. Genom att skapa ett varumärke kommer du att bli bättre. Google Trender visar hur ditt varumärke går jämfört med andra varumärken.

Om vi försöker ta reda på hur vi skaffar ett bättre varumärke är det genom att utnyttja omnikanalen. Ju fler som ser dig, desto bättre har du det. Om du gör innehållsmarknadsföring, SEO, marknadsföring på sociala medier, är du där ute fler gånger kommer du att följa vad som kallas regeln om sju. När någon ser ditt varumärke sju gånger är det mycket mer sannolikt att de kommer tillbaka till din webbplats och det hjälper dig att få högre ranking i det långa loppet. Jag vet att det låter galet men tro mig, varumärkessignaler gör skillnad.

LÄS MER  Vad innebär sökordsoptimering?

7. Google PageSpeed Insights

Nummer sju, Google PageSpeed Insights. Hur många av er tror att PageSpeed påverkar SEO? Om du gör det, lämna en kommentar med ja. Om du inte gör det, lämna en kommentar med nej. Här är grejen, det gör den. Fler människor använder Google på sin mobiltelefon än de gör på sina stationära datorer. Det är därför hastigheten är så viktig. Google har ett index bara för mobilsajter. Du vill se till att din webbplats laddas så snabbt som möjligt.

Så använd Google PageSpeed Insights eftersom det kommer att berätta hur Google ser på din webbplats från laddningstidsperspektivet, och de kommer att berätta vad du behöver ändra för att få det att ladda snabbare.

8. Keywords everywhere

Nummer åtta, och det här är det sista tipset. Det är ett Chrome-tillägg, det kallas Keywords Everywhere. När du gör en Google-sökning kommer du att upptäcka att du i många fall rankar på nyckelord som är relaterade till din nisch eller din egen bransch.

Nyckelord överallt visar hur många som söker efter dessa termer och andra relaterade sökord när man använder Google där på skärmen. Anledningen till att detta är viktigt eftersom du bara använder Google som en vanlig användare, det kommer att ge fler sökordsidéer eftersom du kan se sökvolymen och hur bra några av dessa sökord är, liksom andra varianter.

När du försöker optimera din webbplats vill du tänka på SEO dag ut och dag in. Jag vet att det kommer att bli svårt men Keywords Everywhere kommer att hjälpa dig eftersom du gör sökningar på Google och Keywords Everywhere kommer att påminna dig. Det blir som att det här nyckelordet är populärt. Ja, det här är relaterat till min sida, jag kanske borde överväga att skapa innehåll runt den. Det är därför du vill använda den.

Tack för att du läste. Dessa verktyg hjälper dig att bli nummer ett. Se till att du använder dem alla, de är fantastiska. Om du har några frågor, lämna en kommentar nedan så svarar jag på det. Se till att du prenumererar, gillar, kommenterar och delar.