Du har en riktigt bra affärsidé och vill nå ut till dina kunder digitalt. Du funderar på att starta eget eller har du redan startat eget företag? För att möta de förändringar och den utveckling som sker på marknaden behöver du tänka digitalt och nytt.
De flesta framgångsrika företag har på något sätt lyckats förvandla sin idé till något större med hjälp av digitala kanaler. I detta blogginlägg får du inspiration och tips på hur du effektivt kan sälja en produkt eller tjänst med digitala kanaler. Bygg ditt varumärke och få dina första kunder med våra bästa tips. Vi går igenom hur du arbetar effektivt med digitala kanaler.
Innehåll
Vad är digitala kanaler?
Med hjälp av digitala kanaler och digitala verktyg kan du leda och utveckla ett företags affärer. Digitala verktyg kan vara allt från en dator, webbplattformar och program i datorn till olika tekniska apparater som till exempel kamera, surfplatta, smartmobil, en applikation, webbtjänst och projektor. I denna artikel talar vi om digitala kanaler som digital marknadsföring och e-handel.
Hemsida
Grunden och basen till digital marknadsföring och e-handel är en hemsida som säljer din tjänst eller produkt. Hemsidan är uppbyggt av ett CMS-system (content management system). Beroende på vad du har för typ av produkt och tjänst finns det olika typer av content management system som passar bäst.
Det vanligaste och enklaste CMS-systemet som används för e-handel är WordPress. När du har hittat ett CMS – system som passar dina behov är det dags att börja nå ut till dina kunder. Det räcker inte att skapa en hemsida för dina kunder att hitta till dig.
Digitala kanaler
Digitala kanaler i en marknadsavdelning delas in i två områden. De två områden som finns är kostnadsfria digitala kanaler och digitala kanaler som kostar pengar. Du vill vara i de digitala kanaler där dina kunder befinner sig. För att nå ut till de kunder finns det två olika metoder. En kostnadsfri metod och en metod som kostar pengar.
Kostnadsfria digitala kanaler
För dig med en liten budget finns möjligheten att synas digitalt med hjälp av kostnadsfria metoder. De tre största kostnadsfria kanalerna är sökmotoroptimering, kundrelationer (mejl och sms) och sociala medier. Är du framgångsrik i alla de tre områden så kommer du långt.
Nackdelen med kostnadsfria metoder är att det tar lång tid att bygga upp en digital närvaro och att synas för dina kunder. Är det en stor efterfrågan och popularitet kring din produkt eller tjänst kan du växa organiskt. Har du en influenser med flera följare som kan hjälpa dig på traven så är det en bra början. Influenser samarbeten kräver investering.
Digitala kanaler som kostar pengar
Digitala kanaler som kostar pengar är främst annonser via sökmotorer som Google och Bing. Andra kanaler som kan användas för betald annonsering är sociala medier som Facebook och Instagram. Utöver annonser via plattformar som Google och Bing finns det även affiliate marknadsföring. Affiliate marknadsföring innebär att andra personer marknadsför din produkt eller tjänst via deras plattformar som hemsidor. De personer som marknadsför din produkt får en kommission av den försäljningen som drivs in via deras plattformar.
Hur börjar
Prioritera att skapa en stabil plattform via exempelvis hemsida eller applikation som konverterar din tjänst eller produkt. Därefter bygger du upp den organiska delen med sökmotoroptimering, sociala medier och customer relationship management. Lägg till betald annonsering efter det. Håll koll på dina digitala närvaro och optimera utfallet.
Önskar du mer information om hur du lyckas med digital affärsutveckling? Skicka ett mejl till hello@digitalaffärsutveckling.se.