I rådande tider när budgeten i flera fall är mer restriktiv och målen fortfarande är densamma om inte mer aggressiva behöver vi vara extra smarta. Förlorade affärer måste tas igen och företag konkurrerar hårdare om kunder. Årets undersökning visar att marknadsföringsbudgeten har påverkats av corona-krisen. Eftersom budgeten är mer restriktiv är det viktigt att veta vilka digitala kanaler som bör satsas på. 

Lucia Mati är SEO och analys specialist och konsult med mer än sju års erfarenhet inom konkurrensutsatta marknader i Sverige och internationellt. Hon brinner extra mycket för datadrivna beslut som ger resultat. Dessutom älskar hon entreprenörskap och driver WordPress sidor som unicornsaker.se. och digitalaffärsutveckling.se. Lucia ger svar på vilken digital kanal som ger lönsammast resultat och varför du borde satsa just den kanalen. 

Vad ska jag spendera min marknadsföringsbudget på under en lågkonjunktur?

Flera marknadsförare från årets undersökning är överens om att SEO ökar i betydelse och är en av de viktigaste kanalerna som företag idag ska satsa på. Tätt efter SEO följer betalt sök och e-post som de viktigaste och toppresterande kanalerna att spendera tid och pengar på. Sociala medier ger en extra boost och kan användas som “en krydda till måltiden”. Däremot är det inte en toppresterande kanal i jämförelse med SEO, betalt sök och CRM. 

Hur kommer en lågkonjunktur påverka marknadsföringsstrategin? 

Vid en lågkonjunktur rekommenderas det att sänka budgeten, investera mer i SEO och höja “ROI-tröskeln”. Varför är detta viktigt? Resultatet av årets undersökning visar att SEO ger bäst resultat och är en väldigt viktig del i den digitala marknadsföringsplanen just nu och i framtiden. Forskning visar på mycket positiva och lönsamma långsiktiga effekter av SEO. 

LÄS MER  Teknisk SEO, varför det blir mer viktigt

Eftersom SEO oftast är den kanal som ger mest och billigast trafik till en hemsida, ökat engagemang och konverteringar bör du satsa på det. SEO bygger dessutom förtroende och bra SEO innebär också en bättre användarupplevelse. Plantera frön idag och bygg för er digitala närvaro med en långsiktig SEO-strategi. Det kommer garanterat att ge positiva effekter när en lågkonjunktur är förbi.