Flera varumärken och företag vet (eller de tror att de vet) att de behöver SEO för deras digitala marknadsföring och vilka fördelar SEO faktiskt tillför. SEO kommer definitivt att förbättra en hemsidas synlighet online, men vilket annat verkligt värde erbjuder SEO och varför är det så viktigt?
1. Organiskt sök (SEO) är oftast den primära digitala kanalen som ger trafik till en hemsida
I takt med CRM och betalt sök ger SEO idag mest trafik till en sajt. Organiskt sök är en av de primära källorna till en hemsidas positiva resultat online. SEO bidrar även till en kundernas engagemang och konverteringar.
De flesta marknadsförare vet att Google äger en stor del av marknaden för sök i jämförelse med konkurrenterna som Yahho, Bing, Baidu, Yandex, DuckDuckGo och många andra.
De flesta sökmotorer bidrar självklart till en möjlighet att synas för din sajt men Google äger 75 % av marknaden för sök. Det betyder att det är jätteviktigt att följa Googles riktlinjer för att kunna synas på de 75 % av marknaden där de flesta av dina kunder befinner sig.
Google är den mest besökta hemsidan i hela världen, den är också den mest populära leverantören för mejl med mer än 1 miljard användare. Youtube är den andra största sökmotorn i världen.
Vi vet också att majoriteten av personer som har tillgång till internet besöker Google minst en gång per dag för att få information. De källor som är betrodda av Google kommer därför vara jätteviktigt för ett företag eller varumärke.
2. SEO ger förtroende och trovärdighet
Målet för någon som jobbar med SEO är att skapa en stark grund för en fin hemsida med en enkel och effektiv användarupplevelse som lätt kan upptäckas i sök tack vare ett starkt varumärke. Det finns flera faktorer som skapar en auktoritet på en sökmotor som Google. Utöver de element som är nämnda ovan är auktoritet skapad över tid med hjälp av en god teknik, stark länkprofil, optimerat innehåll, positiv användarupplevelse och sociala medier. Auktoritet händer inte över en natt utan det tar tid.
Att etablera ett varumärke och dess auktoritet kräver tålamod, hårt arbete och engagemang. Självklart är det även viktigt att erbjuda ett värde, kvalitetsprodukter och tjänster som tillåter kunder att anförtro sig till ett varumärke.
3. Bra SEO betyder också en bättre användarupplevelse
Alla vill ha en bättre organisk ranking och att maximera sin synlighet. Få förstår att det oftast är den optimala användarupplevelsen som bidrar till en bra ranking. Avisar kunder mycket för att de inte får en tillräckligt bra användarupplevelse kommer din ranking definitivt att försämras.
Därför är det jätteviktigt att anpassa sajten till vad kunderna faktiskt söker efter på google så mycket som möjligt. Informationen de söker efter ska kunna besvaras med få klick, snabbt och enkelt.