Google har påbörjade hösten 2020 en större förändring av Google Analytics. De lanserade 2020 Googles nästa generation av Google Analytics – Google Analytics 4. Google Analytics 4 är nästa generation av Google Analytics. Den gamla versionen av Google Analytics heter officiellt Universal Analytics. Google Analytics 4 är en ny typ av egendom utformad för framtidens mätningar.

Varför görs den här förändringen?

Denna förändringen görs för framtidens mätningar vilket innebär ett bättre och mer anpassat analysverktyg för framtidens behov. Vilka egenskaper har Google Analytics 4?

  • GA4 samlar in händelsebaserad data från både webbplatser och appar istället för sessionsbaserad data vilket ger bättre insikter i kundresan.
  • Inkluderar integritetsinställningar som mätning utan cookies samt beteende- och konverteringsmodellering.
  • Innehåller prediktiva funktioner som ger vägledning utan komplexa modeller.
  • Har direktintegreringar med medieplattformar som bidrar till att generera åtgärder på din webbplats eller i din app.

Är det en bra förändring? Förbättrar det företags arbete?

Enligt Google själva har Google Analytics 4 skapats för att göra det enklare för företag att “få bättre långsiktig avkastning på sina investeringar i digital marknadsföring med ett mer intelligent Analytics.” Nya Google Analytics kommer att ge dig de viktiga insikterna du behöver för att vara redo för nästa steg.

När kommer det att genomföras?

Från och med den 1 juli 2023 bearbetas inte längre data i Universal Analytics-standardegendomar. Du kan se dina Universal Analytics-rapporter en tid efter den 1 juli 2023. Ny data överförs dock bara till Google Analytics 4-egendomar.

LÄS MER  Så lyckades Happy Flops med deras digitala försäljning

Hur långt har Google kommit?

Google Analytics 4 ersätter Universal Analytics. Från och med den 1 juli 2023 slutar Universal Analytics-egendomar behandla nya träffar. 360 Universal Analytics-egendomar slutar behandla nya träffar den 1 juli 2024.

Om du har en Universal Analytics-egendom måste du migrera den. Kontrollera om du har en Universal Analytics-egendom. Ju tidigare du migrerar, desto mer tidigare data och insikter får du i Google Analytics 4.

Google rekommenderar att installera Google Analytics 4 i dag för att få fullständig överblick över konsumentbeteendet på din webbplats och i din app med hjälp av modellerad förstapartsdata. Förbättrade maskininlärningsfunktioner, konkreta rapporter och nya integreringar hjälper dig att anpassa dig till ett föränderligt integritets- och tekniklandskap och fortsätta få insikterna du litar på.

Vart ska man vända sig om man vill ha hjälp med den här övergången?

Prata med din analyskontakt så snart som möjligt och få det gjort. Har du ingen kontakt, eller inte är helt nöjd med den du har, kontakta oss via hello@digitalaffärsutveckling.se.

Vi har samlat ihop några bra tips till dig som vill läsa mer på egen hand. Lycka till med ditt framtida analysarbete!