När jag nyligen påbörjade ett uppdrag i en startup, hade jag som uppgift att hjälpa kunden bättre förstå användarupplevelsen och konverteringar för app och webb. Som i de flesta startup-uppdrag märker du relativt snabbt att du står inför uppgifter som du kanske inte är 100 % redo för. Nedan listar jag några saker jag lärde mig från mitt uppdrag att installera data analytics som jag hoppas ska hjälpa andra i samma situation.
Innehåll
Steg 1: Håll dig uppdaterad, läs på och prata med andra i samma bransch
Det finns jättemycket råd online och av personer som jobbar i samma bransch om analytics. En del råd är bra och andra är inte så bra. Läs på senaste nytt hos Google. Google informerade redan 2018 om att de ska lägga ner gratis verktyget Google Analytics för appar. Google beslutade sig förmodligen för detta eftersom de vill fokusera på Firebase Analytics som det nya analysverktyget för appar. Använder du Firebase som analysverktyg för din app kan du därefter koppla ihop Firebase med Google Analytics och få rapporter direkt i Google Analytics får både app och webb. Det finns dessutom möjlighet att få en samlad vy för både webb och app.
Alla startups använder olika typer av teknologier för app och webb. Det är bra att läsa på och ha en bra dialog med teamet/IT/utvecklare om företagets förutsättningar för att hitta bästa och enklaste lösningen för just din kund/företaget. I detta fall använder företaget plattformen Expo för deras app. Expo är ett ramverk och en plattform för universella react-applikationer.
Steg 2: Förstå målen
Målen kommer att utvecklas när du förstår vad som är möjligt och klokt och vad som inte är det. Det är dock bra att börja utforma en idé om vad du vill uppnå. För mig var de viktigaste målen:
- Skapa automatiserade rapporter för grundläggande data som nerladdningar, användarkonton, aktiva app användare, sessioner, längd på sessioner och event spårning etc.
- Säkerställa att nyckelpersoner får svar på deras datafrågor. Gör en tydlig lista på vad som spåras (som events och skärmar) och se till att det matchar behoven i företaget.
- Skapa en samlad vy för en kund
- Hitta ett sätt att göra livet enkelt för framtida dataanalytiker som blir en del i teamet
- Minimera tid för utvecklare och uppnå allt detta till en rimlig kostnad för en startup
Steg 3: Undersök verktyg
Det är värt att spendera lite tid på att undersöka vilka verktyg som finns på marknaden. Du kommer snabbt märka att detta område ofta ändras och personer med lång erfarenhet kommer även att bli överraskade av de nya verktyg som lanseras på marknaden.
Två analysverktyg som allt fler företag använder sig av är Amplitude och Mixpanel vilket är en komplettering till Google Analytics och Firebase. Båda verktygen är händelsebaserade och har ett starkt fokus på användarbeteenden. Google Analytics är fortfarande relativt “old-school” i det avseendet och fokuserar på sessioner.
Oavsett om du väljer Mixpanel eller Amplitude kommer du att höja din marknadsanalys till en helt ny nivå och du har gjort ett bra val. Fördelen med Amplitude är att du kan använda avancerade funktioner under ett år helt kostnadsfritt om du är en startup. Du kan ansöka om Scholarship plan som det heter vid registrering av verktyget. Vi valde Amplitude då det funkar bäst med teknologin som används i företaget som i detta fall är Expo.
Nedan ser du en snabb och kort jämförelse mellan analysverktygen Amplitude och Mixpanel.
Amplitude
Event spårning
Funnel analys
CRM analys
A/B testning
Avancerade rapporter som “pathfinder”, “personas”, “cohorts” och “lifecycle”
Mixpanel
Engagemang, mäter aktiviteterna som kunderna gör i din app
Funnel analys, du kan skapa en “tunnel” i till exempel registreringsfasen och mäta var kunderna droppar av
CRM, att förstå hur lojala kunderna är
A/B-test
E-post och push-meddelande
Pathfinder, Amplitude
Steg 4. Engagera dig i företaget
Förhoppningsvis är detta en uppenbar punkt. Att samla in den data som är viktig för företaget och deras affärer bör vara en viktig pågående process för att leverera ett verkligt värde till företaget och i ett tidigt stadie.
Analytics är precis som vilken annan produkt i företaget. Skriv ner en lista på den data som önskas, prioritera den, uppskatta svårigheterna och arbeta dig igenom orderstocken på ett strukturerat sätt, testa och förbättra resultatet. På så sätt vet alla vad du jobbar med och du kommer inte bli överväldigad av antal frågor i företaget.
Vad använder du/ni för analysverktyg i företaget? Får ni fram de rapporter ni önskar?