How to Network on LinkedIn – 7 Proven Tips for 2024 (novoresume.com)
27 december 2023, 9 minuters läsning
LinkedIn är världens största online-nätverk för yrkesverksamma med över 700 miljoner medlemmar från 55 miljoner registrerade företag. Detta betyder att du kan använda LinkedIn för i princip vad som helst relaterat till att utvecklas som professionell:
- Koppla samman med potentiella arbetsgivare och få ett nytt jobb
- Nätverka med experter inom ditt område och utveckla dina färdigheter
- Sourca (hitta) och anställa kandidater för ditt företag
- Hitta en affärspartner för ditt nästa projekt
- …Och allt däremellan!
Trots detta så gör den stora räckvidden inte processen att kontaka folk och nätverka på LinkedIn enkel. Sanningen är att använda LinkedIn kan vara förvirrande, speciellt om du precis har kommit igång. Plattformen kommer trots allt inte med en manual för hur du skriver en professionell beskrivning, kontaktar rekryterare, får följare eller stärker dina professionella band. …Men det är därför vi är här!
I den här guiden kommer vi gå igenom 7+ bästa tipsen du kan använda för att uppgradera din LinkedIn-profil, utöka dina professionella kontakter, och nätverka på LinkedIn som ett proffs.
7+ Tips på hur man nätverkar på LinkedIn Du har nog redan ett LinkedIn-konto… Du kanske till och med har lite kontakter som en del av ditt kontaktnät från ditt senaste jobb eller universitet… Men det är långt ifrån allt du kan göra för att dra fördel av LinkedIn att skapa nya kontakter och verkligen ta din karriär till nästa nivå! Faktum är att det bara är toppen av isberget. Här är de 7 nödvändiga tipsen du måste följa för att bli en mästare på nätverkande via LinkedIn:
Innehåll
#1: Uppdatera/Färdigställ din Profil
Om du inte har gjort det redan, säkerställ att din LinkedIn-profil är helt ifylld. Vilket betyder att alla sektioner på din profil är ifyllda och att det inte finns några hål eller tomma ytor. Varför? Eftersom LinkedIn prioriterar kompletta profiler över tomma. Så, om en arbetsgivare söker efter din jobtitel så är det mer sannolikt att du dyker upp på första sidan om din profil är helt ifylld.
Även om det inte vore så är det ungefär som att ha ett halvfärdigt CV att ha en halvfärdig LinkedIn-profil. Vem som än besöker din profil kommer tro att du helt enkelt inte har mycket att säga om dig själv professionellt. Så säkerställ att du lägger till följande sektioner till din LinkedIn-profil:
- Rubrik (Headline)
- Profilbild och en bakgrundsbild
- En LinkedIn sammanfattning
- Nuvarande jobbtitel
- Ditt land och postnummer
- Arbetslivserfarenhet med relevanta datum
- Utbildningssektion
- Volontärarbete eller andra hobbies
- Minst 5 relevanta färdigheter
#2: Optimera din profil
Att fylla i din LinkedIn-profil är bara steg 1. Om du däremot vill sticka ut bland tusentals andra kandidater på plattformen måste du också optimera den. Så implementera dessa tips när du skapar din LinkedIn-profil för att bygga det bästa möjliga personliga varumärket för dig själv:
- Lägg till en professionell, vänlig profilbild Som en tumregel, välj en högkvalitativ bild där du ser snygg ut, ler, och är placerad nära kameran. Om det är möjligt, överväg att ta professionella “headshots”
- Lägg till en effektiv rubrik Din rubrik på LinkedIn hjälper dig göra två huvudsakliga saker: synas i rekryterares LinkedIn-sökningar och direkt visa dem vad du håller på med. Här är några tips som hjälper dig välja rätt nyckelord till din rubrik:
- Hitta de exakta jobben du är intresserad av. Gå till LinkedIns jobbsida och filtrera din sökning efter erfarenhetsnivå, jobbtyp, geografi, etc. Bläddra igenom sökresultaten och välj ut ett antal roller du är intresserad av.
- Identifiera nyckelorden som återkommer bland de titelrubriker du är intresserad av. (t.ex. Om det är “UX-designer” så kanske nyckelorden är “UI/UX”, “research”, “wireframes”).
- Använd dessa nyckelorden tillsammans med den exakta titeln du skulle vilja ha (i framtiden) för att formulera din rubrik. Detta kommer öka chansen att din profil hittas av rekryterare som söker efter kandidater med din bakgrund och dina mål.
- Skriv en effektiv sammanfattning Din LinkedIn sammanfattning borde ge läsare en kort överblick om vem du är, vad du gör, vad dina expertområden är, vad du har fått åstadkommit och vad du letar efter härnäst. Du kan till exempel börja din sammanfattning med en krok som fångar läsarens uppmärksamhet. Detta kan vara ett relevant citat, en provokativ fråga, eller en imponerande prestation du har fått åstadkommit. Sedan kan du använda några rader för att kort berätta din professionella historia. Slutligen, avsluta din sammanfattning med att tydligt skriva vad du letar efter att få ut av LinkedIn (en ny roll, mentorskap, affärsmöjligheter, etc.) Tänk på att människor vanligtvis skummar igenom profiler och inte läser ord för ord. Så håll din sammanfattning kort och koncis (under 300 ord), och tveka inte på att använda bullet-points för att göra den lättöverskådlig.
- fortsätt genom att leta efter ord och fraser som förekommer ofta i dessa rubriker (headlines). Dessa är nyckelorden som rekryterare använder för att hitta möjliga kandidater.
- Använd dessa nyckelord när du skapar din rubrik. Så låt oss säga att du söker ett ingångsjobb som en data scientist inom teknologi. Nyckelord för den här positionen inkluderar Analytics (analys), Business Intelligence (affärsunderrättelse), Data Science (datavetenskap), Data Scientist (datavetenskapare), Data Engineer (dataingenjör), Data Modeling (datamodellering), och Computer Science (datavetenskap). Här är en potentiell LinkedIn rubrik du kan använda:
“Dataingenjör aktivt sökande efter nya möjligheter inom Analytics, Business Intelligence och Data Science.”
Skapa en omfattande och iögonfallande sammanfattning. Inkludera din arbetslivserfarenhet (i år), mest relevanta färdigheter (speciellt tekniska färdigheter), din nuvarande jobbtitel, passioner, och vilken jobbposition du söker (om så är fallet).
Kolla in det här exemplet:
Engelska:
Bruce Lam 2nd Senior Recruiter at Shippo I spark joy in recruiting and enable candidates to be successful. San Franscisco, California I find great people and find them great careers. This all starts with a conversation. Along the way, we’ll find it together and uncover their values, personal aspirations, and next career move. And if we don’t, well then keep the conversation going, because I want to get them there. I’m data-driven and an insightful recruiter who is passionate about growing teams and dreams. From private start-ups to public Fortune 500 companies, I’ve grown my skills in full-cycle recruiting, strategic sourcing, data analytics, and project management. My joy in recruiting, so far, has been matchning top-performing and rising professionals with the right career move in software engineering, sales, management, UX, marketing, and more. When I’m not recruiting or pivoting tables, I’m improving an old recipe, watching GoT and re-runs of The Office, listening to biographies on Audibles, hanging out with my wife in the East Bay, and sipping stouts and cab francs. |
Svenska:
Bruce Lam 2nd Senior Rekryterare på Shippo Jag skapar glädje I rekryteringen och hjälper kandidater att lyckas. San Franscisco, Kalifornien Jag hittar fantastiska människor och ger dem fantastiska karriärer. Allt börjar med ett samtal. Tillsammans kommer vi hitta rätt karriärväg och avtäcka deras värderingar, personliga mål, och nästa steg. Och om vi inte hittar det rätta direkt, så låter vi samtalet fortsätta, för jag vill hjälpa dem nå sina mål. Jag är en datadriven och insiktsfull rekryterare som brinner för att bygga team och förverkliga drömmar. Från privata startups till Fortune 500-bolag har jag utvecklat mina färdigheter inom fullskalig rekrytering, strategisk sourcing, dataanalys och projektledning. Glädjen jag funnit i rekrytering, hittills, har varit att matcha toppresterande och stigande stjärnor med rätt karriärval inom mjukvaruutveckling, sälj, ledning, UX, marknadsföring med mera. När jag inte rekryterar eller vänder upp och ner på branschen, finslipar jag gamla recept, kollar på GoT och repriser av The Office, lyssnar på biografier på Audible, hänger med min fru i East Bay, och smutta på stouts och Cabernet Franc. |
Optimera din arbetslivserfarenhet De flesta tänker inte på att inkludera detaljer om sina arbetslivserfarenheter på LinkedIn. Istället listar de bara sina nuvarande och tidigare jobbtitlar.
Vill du sticka ut? Du bör fylla i dina arbetslivserfarenhets-sektioner, precis som du skulle göra på ditt CV. Detta innebär att du kan inkludera arbetsuppgifter, plikter, prestationer, och konkreta resultat som du uppnått under varje jobb.
Här är ett exempel på hur det görs (på rätt sätt):
Oracle 2 år 3 månader Affärsutvecklingsspecialist (Deal Progression Specialist= Dec 2018 – Sep 2019 (10 månader) Austin, Texas Area • Mappade konton hos små och medelstora företag på östkusten för att omkvalificera och utveckla leads för molnförsök via demos, upptäcktsamtal, lösning av tillhandahållandeproblem och strategier för kundhantering, med konvertering till betalmodell. • Hanterade kundengagemang, teknisk support och produktfeedback under hela 30-dagars provperioden med kvartalsvisa affärsöversikter. • Samarbetade med affärsutvecklare för att coacha, motivera och lägga upp strategier för marknadsföringskampanjer och registreringar för molnförsök. • Spårade regelbundet pipelineaktivitet och överbryggade eventuella luckor samtidigt som jag involverade intressenter, partners och säljteamet. • Q3 FY19- (tredje kvartalet av räkenskapsåret) molnförsök 3/2= 150% pipeline 620K • Q4 FY19 -(fjärde kvartalet) molnförsök 5/4= 125% pipeline 660K [utröna vad “see less” syftar på.] Sälj- och affärsutvecklingskonsult (Sales and Business Developent Consultant= Juli 2017 – Dec 2018 (1 år 6 månader) Austin, Texas med omnejd Kvalificerade och producerade leads av hög kvalitet från över 1000 konton inom högre utbildning (universitet i Kalifornien, Illinois & Hawaii med mer än 4 000 inskrivna studenter) Ringde över 250 kalla samtal per vecka till olika kontaktpersoner inom universitetets IT- och HR-avdelning Ex: CIO (IT-chef), direktörer, chefer, DBA (databasadministratörer) Samarbetade med säljare/representanter och lösningstekniker för att förstå affärsbehov och optimera uppsökande kampanjer Fungerade som sökexpert för att rikta in sig på beslutsfattare och samtidigt ha en djup förståelse för företagets problemområden Hjälpte till genom hela säljcykeln genom att hantera kalenderinbjudningar, uppföljningssamtal, demos, offertförfrågningar (RFQ), beställningsdokument och slutförandet av villkor. Skaffade mig kunskap om Oracles IaaS-, PaaS- och SaaS-molnlösningar Q4 FY18 – opportunities (möjligheter) 13/13 = 100% pipeline 595K/550K=108% – Overall (totalt) = 104% Q1 FY19 – möjligheter 15/13 = 115% pipeline 1.32K/875K= 151% – Totalt = 133% |
Engelska
Oracle 2 yrs 3 mos Deal Progression Specialist Dec 2018 – Sep 2019 10 mos Austin, Texas Area • Mapped to east coast small/medium business accounts to re-qualify and progress cloud trial leads via demos, discovery calls, resolving provisioning issues and client management strategies, with conversion to pay-go • Manage customer engagement, technical support, and product feedback throughout the 30-day trial period with quarterly business reviews Aligned to business development consultant to coach, motivate & strategize on Go-to- Market outreach campaigns and cloud trial sign ups • Regularly track pipeline activity bridging any gaps while involving stakeholders, partners, and sales team • Q3 FY19- cloud trials 3/2= 150% pipeline 620K • Q4 FY19 -cloud trials 5/4= 125% pipeline 660K see less Sales and Business Developent Consultant Jul 2017 Dec 2018 1 yr 6 mos Austin, Texas Area Qualifying and producing quality leads from over 1000 accounts in the higher education space (Universities in CA, IL & HI with 4,000+ enrollment) Made over 250 cold calls weekly to different personas within the university’s IT & HR department Ex: CIO, Directors, Managers, DBA Collaborate with sales/field reps and solution engineers to understand business needs and optimize outreach campaigns Serving as a search expert to target decision maker along with having a deep understanding of company’s pain points Assisting in full sales cycle by managing calendar invites, follow up calls, demos, RFQs, ordering documents, and closing terms Acquiring and maintaining a working knowledge of Oracle’s laaS, PaaS & SaaS cloud solutions, the full stack Q4 FY18 – opportunities 13/13 = 100% pipeline 595K/550K=108% – Overall = 104% Q1 FY19 – opportunities 15/13 = 115% pipeline 1.32K/875K= 151% – Overall = 133% |
#3: Få rekommenationer (Endorsements)
LinkedIn-rekommendationer är ett sätt för dina kollegor och kontakter att intyga din expertis inom ett specifikt område eller färdighet. Så ju fler rekommendationer du får, desto mer trovärdig ser din online-profil ut.
Men hur får man rekommendationer? Tja, det bästa sättet är att rekommendera andra. Börja med dina närmaste kollegor, vänner och familj på LinkedIn, eftersom de med största sannolikhet kommer att vilja göra dig en gentjänst. Gör så här: scrolla ner till avsnittet “Färdigheter och rekommendationer” på deras profil, hitta den specifika färdighet du vill rekommendera dem för och tryck på “+”-knappen bredvid den. Den kommer att förvandlas till en “✓”.
Be dem sedan att återgälda tjänsten och rekommendera en av dina färdigheter eller projekt. Ett annat sätt att få rekommendationer är att direkt be om dem. Det behöver inte vara ett långt meddelande, du kan bara skicka ett snabbt: “Hej, har du lust att rekommendera mig för X-projekt/färdighet?”.
Se till att det du ber att bli rekommenderad för är något de har sett dig göra, slutföra eller som finns med på din LinkedIn-profil, annars kanske inte detta tillvägagångssätt är särskilt effektivt.
#4: Samla kontakter från personer du känner
Det finns många olika sätt att utöka ditt LinkedIn-nätverk, men det första och mest pålitliga sättet är att ta kontakt med personer du redan känner. Och som tur är finns det ett mycket enkelt sätt att hitta dem på LinkedIn. Börja med att importera alla dina telefonkontakter till LinkedIn och skicka dem en kontaktförfrågan. Använd sedan funktionen “Personer du kanske känner” för att hitta fler personer som du kanske har missat från samma skola, företag eller från din bransch. Du kan göra detta genom att trycka på fliken Mitt nätverk i navigeringsfältet och scrolla ner till avsnittet “Personer du kanske känner”.
#5: Skapa kontakt med främlingar inom ditt område
Målet med nätverkande på LinkedIn är inte att lägga till så många personer som möjligt. Snarare handlar det om att skapa meningsfulla kontakter med människor som kan hjälpa dig att växa professionellt.
Gör så här:
- Skicka inbjudningar till en chef, rekryterare eller företagsrepresentant som arbetar inom ditt specifika område och kan hjälpa dig att få den önskade positionen. Om du arbetar med redovisning, skapa inte kontakt med främlingar som arbetar med helt motsatta saker, som medicin, geologi eller teknik. De kanske ger dig en “like”-reaktion, men de kommer förmodligen inte att vara intresserade av (snarare lite irriterade över) innehållet du publicerar.
- Skicka ett personligt meddelande tillsammans med din förfrågan. Du kan till exempel lägga till 2-3 meningar som förklarar varför ni två bör skapa kontakt, som: “Hej, jag ser att du arbetar för företag X. Jag ville ta kontakt eftersom jag för närvarande utforskar nya jobbmöjligheter. Jag har arbetat för ABC Företag i mer än 4 år och är nu redo för min nästa utmaning”.
#6: Gå med i LinkedIn-grupper
LinkedIn-grupper är dedikerade forum där yrkesverksamma med liknande intressen, eller som arbetar inom samma bransch, delar med sig av sin kunskap, ställer frågor och har samtal om ämnen de vill lära sig mer om. Att gå med i dessa grupper kan hjälpa dig att skapa nya kontakter, utveckla partnerskap och visa upp din erfarenhet och expertis.
LinkedIn gör det enkelt att hitta och gå med i dessa grupper – allt du behöver göra är att söka efter specifika nyckelord som är relaterade till din bransch, dina intressen eller önskade kunder.
Till exempel ger en snabb sökning på nyckelordet “content marketing” (innehållsmarknadsföring) i gruppavsnittet cirka 6 600 grupper.
#7: Skriv innehåll regelbundet
Att aktivt gilla, kommentera och visa uppskattning till dina LinkedIn-kontakter är ett bra sätt att utöka ditt nätverk – men varför stanna där?
Om du själv har erfarenheter, utbildningsmaterial eller informativt innehåll kan du publicera detta för att öka din profils trovärdighet och presentera dig som en expert inom din bransch.
Följ dessa tips när du skriver innehåll för LinkedIn:
- Anpassa ditt språk till LinkedIn-målgruppen genom att skriva med en professionell och auktoritär röst.
- Publicera regelbundet, vilket vanligtvis är flera gånger i veckan.
- Lägg till relevant visuellt material som infografik och bilder tillsammans med innehållet för att göra inlägget så uppmärksamhetsväckande som möjligt.
Hur man INTE nätverkar på LinkedIn
#1: Skicka inte generiska meddelanden
En av de bästa sakerna med LinkedIn är att det ger dig möjlighet att få kontakt med i stort sett vilken professionell person som helst, var som helst i världen. Men om du skickar samma automatiserade, generiska meddelanden till varje anslutning förlorar du möjligheten att ge folk en meningsfull anledning att ansluta.
Felaktigt exempel Hej John, jag såg din profil på LinkedIn och tänkte att vi skulle skapa kontakt.
Lägg ner några extra minuter på att anpassa dina meddelanden genom att undersöka personen du skriver till, förklara hur du hittade dem och nämna den specifika anledningen till varför du kontaktar dem.
Korrekt exempel: Hej John, vi pratade på Webbit-konferensen redan 2019 om marknadsföring. Låt oss skapa kontakt!
Eller, om du faktiskt inte känner personen:
Korrekt exempel: Hej John, jag såg att du brinner för AI och maskininlärning – det gör jag också! Låt oss skapa kontakt.
#2: Förvänta dig inte att alla ska nätverka
Att ställa höga förväntningar på nätverkande på LinkedIn kan leda till frustration och modfälldhet. Sanningen är att inte alla kommer att acceptera dina kontaktförfrågningar, svara snabbt eller återgälda dina likes och kommentarer.
Detta kan ske av flera olika anledningar – vissa människor vill hålla sin LinkedIn privat, vissa använder inte plattformen lika ofta, och andra kan helt enkelt ha andra kriterier för kontakt.
Därför, gå in i nätverkandet på LinkedIn med ett öppet sinne och ta inte människors handlingar personligt.
#3: Spamma inte människor
Det finns många sätt att använda LinkedIn-meddelanden utan att bli misskrediterad som en spammare.
Undvik:
- Automatiserade prenumerationer på ditt nyhetsbrev.
- Att skicka kontaktförfrågningar till personer du inte känner och inte har något gemensamt med.
- Att skicka massproducerade meddelanden till alla dina kontakter.
Vanliga frågor om nätverkande på LinkedIn
Fråga 1: Fungerar nätverkande på LinkedIn?
Ja, nätverkande på LinkedIn fungerar. Det är faktiskt ett av de främsta målen med plattformen. LinkedIn vill hjälpa människor och företag att bygga kontakter. Det har för närvarande över 760 miljoner användare, vilket innebär att du har ett obegränsat utbud av nätverkskontakter och jobbmöjligheter att välja mellan.
Fråga 2: Hur nätverkar jag med människor på LinkedIn?
Du kan nätverka med människor på LinkedIn på olika sätt:
- Skicka kontaktförfrågningar till personer du redan känner, som vänner, familj och kollegor.
- Ta kontakt och återknyt kontakten med personer du har tappat kontakten med eller inte har pratat med på ett tag. Skicka dem ett LinkedIn-meddelande för att förklara pausen i er relation och engagera dig med deras innehåll genom att gilla och kommentera deras inlägg.
- Be om att få kontakt med främlingar eller bekanta som du träffat kort genom att skicka ett personligt meddelande som i detalj förklarar varför ni två borde skapa kontakt, t.ex.: Vi är båda inom företagsekonomi.
- Dela dina erfarenheter, idéer och andra insikter eller engagerande inlägg som är relevanta för din bransch.
Fråga 3: Varför är nätverkande på LinkedIn viktigt?
Beroende på din karriärväg och vad dina nuvarande karriärmål är kan nätverkande på LinkedIn vara fördelaktigt på många sätt.
Du kan använda det för att hitta en mentor, höra om nya arbetstillfällen, kontakta potentiella kunder, få insiderinformation om en organisation du vill arbeta för, lära dig mer om din övergripande bransch och dess utmaningar, öppna dig för nya trender och metoder, och mycket mer.
Fråga 4: Hur introducerar du dig själv på LinkedIn?
På LinkedIn introducerar du dig själv genom din profil, särskilt din profilsammanfattning. Så se till att skapa en profil som:
- Förklarar var du befinner dig för närvarande, professionellt.
- Framhäver dina tidigare framgångar.
- Inkluderar hobbyer, intressen och volontärroller utanför arbetet.
Om du å andra sidan vill presentera dig för en specifik rekryterare, så här gör du ett gott intryck:
- Bygg en relation med dem i förväg genom att följa dem på LinkedIn och engagera dig i deras innehåll.
- Skicka dem ett personligt LinkedIn-meddelande. Presentera dig själv, var specifik om målet med meddelandet och nämna de positiva saker du har hört om dem och deras arbetsplats.
- Håll meddelandet kort och koncist – det visar att du respekterar en rekryterares tid.
Viktiga punkter Och så är det klart!
Vi hoppas att du tyckte att vår guide var till hjälp för att förstå hur du använder LinkedIn för att skapa meningsfulla professionella kontakter.
Innan vi lämnar, låt oss snabbt gå igenom några av de viktigaste punkterna vi har täckt:
- På LinkedIn (precis som nästan överallt annars) spelar utseendet roll. Så innan du nätverkar, se till att din LinkedIn-profil är helt ifylld och optimerad.
- Leta efter kontakter bland personer du redan känner och de som arbetar inom samma bransch.
- Gå med i LinkedIn-grupper och engagera dig regelbundet i dem genom att ställa frågor och lämna kommentarer för att bygga nya kontakter och få synlighet.
- Uppdatera din profil regelbundet med dina egna arbetserfarenheter och professionella lärdomar.
- Personifiering är nyckeln: skicka aldrig generiska, tråkiga meddelanden till potentiella kunder och rekryterare.
- Slutligen, behåll alltid en positiv attityd och låt dig inte avskräckas om vissa personer inte svarar eller “återkopplar kontakten”.
Artikel 2: 21+ Viktiga LinkedIn-profiltips för arbetssökande
21+ Essential LinkedIn Profile Tips For Job-Seekers [For 2024] (novoresume.com)
27 december 2023 • 13 minuters läsning
LinkedIn är fortfarande den främsta platsen för jobbsökande under 2024:
- Rekryterare och chefer kommer till DIG istället för tvärtom. Du kan luta dig tillbaka och bara vänta på att alla jobberbjudanden ska strömma in utan att lyfta ett finger, vilket sparar dig MYCKET tid och ansträngning.
- Du får MASSOR av erbjudanden, LinkedIn är fullt av rekryterare som tillbringar hela dagen på plattformen och letar efter kandidater precis som du.
- De jobberbjudanden du får är alltid relevanta för din erfarenhet och dina preferenser.
Om du inte personligen har blivit kontaktad av potentiella arbetsgivare kanske du undrar vad som är fel…
Tja, det beror på att du inte har optimerat din LinkedIn-profil ordentligt.
Vill du veta hur?
Läs vidare och följ våra viktiga tips för att göra om din LinkedIn-profil till en slimmad, effektiv, jobberbjudande-genererande maskin!
21+ Viktiga LinkedIn-profiltips
#1 Fyll i din profil grundligt
Okej, det finns en anledning till att vi sätter detta tips som nummer ett – det är viktigt att du fyller i din LinkedIn-profil grundligt.
Varför?
Eftersom de mest ifyllda profilerna på LinkedIn kommer upp först i en rekryterares sökning.
Du kanske är landets ledande proffs inom ditt område, men du kanske aldrig blir kontaktad för det, bara för att din profil inte var noggrant ifylld. Även om det inte är den ENDA faktorn som påverkar din plats i rekryterares sökningar, är det kanske den viktigaste.
Så se till att kolla in alla profilavsnitt som LinkedIn låter dig inkludera. Lägg till och fyll i så många av dem som du kan. Och oroa dig inte, vi kommer nu att guida dig igenom hur du gör det för varje viktig sektion.
#2 Skapa en anpassad profil-URL
Absolut! Här kommer en översättning av texten:
När du först skapar din LinkedIn-profil får du automatiskt en genererad URL – en ganska klumpig sådan med en sträng med slumptal.
Att ha en mer professionell, ren, URL som bara innehåller ditt namn är mycket lättare att hitta, läsa och dela.
För att ändra din URL, gör så här:
- Gå till din profil.
- Längst upp till höger på din profilsida klickar du på “Redigera offentlig profil och URL”.
- Återigen uppe till höger på sidan, klicka nu på redigeringspennan (den ser ut som en penna).
- Fyll i “[Förnamn] + [Efternamn]”, som i exemplet ovan.
#3 Välj rätt profilbild
Först och främst, ja, det är viktigt att ha en profilbild. Medlemmar med en profilbild får upp till 21 gånger fler visningar!
Så, vad definierar en bra profilbild? Nyckeln här är: Sikta på professionell, men vänlig.
Du vill inte framstå som en standardbild för “kontorsperson som ler”, men samtidigt ska den inte vara något super-avslappnat (som din profilbild på Facebook).
Här är några av våra tips på hur du får din profilbild rätt:
- Du behöver inte ha på dig din bästa kostym, men du ska inte heller bara ha på dig din favoritslitna t-shirt. Kolla in vad andra personer i ditt yrke har på sig och välj något liknande.
- Se till att du ser proper och välvårdad ut.
- Sikta på ett vänligt utseende, inte för strikt, inte för fånigt.
- En profilbild fokuserar på ditt ansikte. Så gör det till en närbild, ingen helkroppsbild.
- Din profilbild måste vara aktuell, använd inte den där bilden från gymnasiet, oavsett hur bra du ser ut i den.
- Kvalitet är avgörande, bilder med låg upplösning är förbjudna.
Vill du sticka ut? Det kan du. Om du har ett kvalitetsfoto av dig när du gör något unikt, som en intressant hobby eller annat professionellt intresse, kör på det! Det kommer att locka till sig positiv uppmärksamhet, så länge det inte är något för konstigt. Kom ihåg att LinkedIn är en professionell plattform!
Som en sista anteckning, om möjligt är det bäst att få ett professionellt “headshot” taget och använda det. Till exempel:
#4 Få till din rubrik
Din rubrik är superviktig eftersom det är det första som rekryterare ser när de tittar på din profil.
Den bör förmedla vem du är och vad du handlar om på ett kort och tydligt sätt.
Att ha rätt rubrik säkerställer att du blir hittad av rekryterare för rätt, relevanta jobb, eftersom många av dem bara söker efter titel.
Det är också okej att inkludera yrkesspecifika färdigheter och titlar, så länge de är relevanta och inte för långa.
Rätt exempel
- Scrum Master, CSM
- Projektledare, PMP
Felaktiga exempel
- Kodnings-ninja
- Marknadsförings-samurai
- Utvecklings-enhörning
Se till att din titel innehåller ett nyckelord(s) som kan användas för att enkelt hitta dig och exakt vad du gör. Om du är en utvecklare och arbetar mestadels med Java är det bäst att sätta “Java-utvecklare” som din titel, istället för “Programvarutekniker”.
Undvik samtidigt de mindre beskrivande titlarna så mycket som möjligt.
#5 Skapa en sammanfattning som sticker ut
Din LinkedIn-sammanfattning är det första en rekryterare läser efter din rubrik, så det är superviktigt att få den rätt.
Alexandra Ciobotaru Product & Growth @Novorésumé | Podcast Host | Nordic Women in Tech Role Model | Speaker | Certified Scr… About A dedicated, outcome-oriented professional with a focus on growing customer-centric businesses and building products people love. I managed to develop a complete outbound funnel as a business development lead; I developed strategies that helped convey the right message to target audiences and increase revenue. As a Product Manager, I drive the product and business-planning process across cross-functional teams of the company. My current objectives include analyzing customer needs, refreshing current market trends, examining product requirements, and developing appropriate programs to ensure their successful delivery. My experience includes the appraisal of new product ideas and strategizing appropriate to-market plans, product roadmap, product strategy creation, as well as the release of products and balance of resources to ensure success for the entire organization. Product Management | Growth | Business Strategy | Business Development | Organizational Innovation | SCRUM | Agile Project Management | Community Building | Female Leadership | Entrepreneurship | Future of Work | For more information about my work check out my website: www.alexandraciobotaru.com |
Alexandra Ciobotaru Product & Growth @Novorésumé | Podcast Host | Nordic Women in Tech Role Model | Speaker | Certified Scr… Om En dedikerad, resultatorienterad professionell person med fokus på att utveckla kundcentrerade företag och bygga produkter som människor älskar. Jag lyckades utveckla en komplett pipeline för utgående leads i min roll som lead inom affärsutveckling. Mina strategier hjälpte till att förmedla rätt budskap till målgrupper och öka intäkterna. Som produktchef driver jag produkt- och affärsplaneringsprocessen över företagets olika team. Mina nuvarande mål inkluderar att analysera kundbehov, hålla mig uppdaterad på aktuella marknadstrender, undersöka produktkrav och utveckla lämpliga program för att säkerställa framgångsrik leverans. Min erfarenhet inkluderar bedömning av nya produktidéer och strategisk planering för lämpliga lanseringsplaner, produktfärdplaner, produktstrategi, såväl som produktlanseringar. Jag ser också till att balansera resurser för att säkerställa framgång för hela organisationen. Produktledning | Tillväxt | Affärsstrategi | Affärsutveckling | Organisatorisk innovation | SCRUM | Agil projektledning | Community Building | Kvinnligt ledarskap | Entreprenörskap | Framtidens arbete För mer information om mitt arbete, besök min hemsida: www.alexandraciobotaru.com |
Absolut! Här kommer en översättning av texten:
Tänk på, rekryterare har inte tid att läsa hela din profil från topp till botten – de läser din rubrik, sedan din sammanfattning, och bestämmer sig snabbt om du är relevant för den tjänst de söker efter eller inte.
Därför är det viktigt att få till din LinkedIn-sammanfattning.
En bra LinkedIn-sammanfattning bör innehålla följande information:
- Dina års erfarenhet inom ditt nuvarande område.
- En lista över dina mest relevanta färdigheter. Detta inkluderar vanligtvis hårda färdigheter, verktyg du har använt, programmeringsramverk etc.
- Din nuvarande jobbtitel.
- Vad du har utmärkt dig på, relevanta prestationer.
- Vad du brinner för.
- Vilken typ av roll du letar efter (om du öppet söker ett nytt jobb, förstås).
Ett exempel:
Korrekt exempel:
Jag är en kundtjänstmedarbetare på nivå 2 med 5 års erfarenhet inom området, vilket inkluderar chatt-, mejl- och telefonbaserad teknik-support. Jag har arbetat med massor av CRM-system, och är mest bekant med Drift och Intercom.
Jag har hanterat upp till 200 olika kundsamtal per dag och har utnämnts till “Månadens medarbetare” två gånger:
- En gång för att vara snabbast och mest effektiv med att lösa ärenden.
- Andra gången för att ha högst kundbetyg.
Att göra | Att inte göra |
1. Håll sammanfattningen mellan 3 och 5 stycken lång. 2. Använd tydliga, koncisa meningar. 3. Dela upp informationen i strukturerade stycken. 4. Använd punktlistor när det är relevant. 5. Har du lett andra? Lägg till det här också – hur många, i vilket sammanhang? 6. Var specifik, använd siffror – antal personer du har lett/ungefärlig budget du har hanterat, etc. | 1. Göra den för kort – en mening räcker inte. 2. Göra den för lång – se inte sammanfattningen som ett tillfälle att berätta din livshistoria. Rekryterare kommer inte att ta sig tid att läsa den och din viktigaste poäng kommer att missas. 3. Kopiera och klistra in en generisk sammanfattning du har sett någonstans, även om den låter bra. Du vill sticka ut, inte passa in! |
#6: Optimera sektionen för dina erfarenheter
Man kan nog hävda att sektionen för dina erfarenheter är den viktigaste delen av din LinkedIn-profil. När allt kommer omkring är det din erfarenhet som är den främsta faktorn som avgör om du är kvalificerad för ett visst jobb eller inte.
Här är några av våra tips på hur du kan få din arbetslivserfarenhet att sticka ut…
- För varje position, inkludera ansvarsområden och prestationer.
- Använd Laszlo Bocks formel för att beskriva dina prestationer när det är möjligt: Uppnått [x] mätt genom [y] genom att göra [z].
- Hoppa över all irrelevant arbetslivserfarenhet. Om du är en säljare med 10+ års erfarenhet behöver du verkligen inte inkludera den där gången du arbetade som kassör i K-mart för 15 år sedan.
#7 Nyckelord, Nyckelord, Nyckelord
Vill du att din profil ska upptäckas av rekryterare på LinkedIn?
Du måste inkludera rätt nyckelord i hela din profil – rubrik, sammanfattning, arbetslivserfarenhet och färdighetsavsnitt.
Detta berättar för LinkedIn-algoritmen att din profil är MYCKET relevant för de specifika nyckelorden som används.
Om du till exempel arbetar med digital marknadsföring kan du lägga till följande nyckelord i din profil:
- Innehållsmarknadsföring (Content Marketing)
- Facebook-annonser
- PPC (Pay-Per-Click)
- Annonsering
- Google Ads
Så, när en rekryterare letar efter “Google Ads Specialist”, kommer din profil FORTFARANDE att dyka upp så länge dina nyckelord matchar, även om din jobbtitel inte direkt är relaterad (t.ex. “Specialist i Digital Marknadsföring”).
Osäker på vilka nyckelord du ska lägga till?
Det bästa rådet vi kan ge dig är att hitta en jobbannons som bäst matchar det jobb du vill ha och “skanna” den efter nyckelord.
Vad sticker ut? Vad upprepas i listan över ansvarsområden, önskad erfarenhet och kunskap? Utgå från det.
Digital Marketing Manager, XYZ. Inc – GmbH Apple Job • 5+ years of experience in online marketing • Deep understanding of current performance marketing tools, strategies and trends, and be able to lead integrated digital marketing campaigns from concept to execution • Social media marketing experience, with good knowledge of Facebook advertising • Excellent interpersonal skills with the ability to build strong ties to partners and stakeholders across multiple countries, both internally and externally • B.A. in Marketing or Business Administration (or related field) • Experience managing USD 20,000+ monthly advertising budget on Facebook • Fluent language skills in German & English (verbal & written) • This role is based in Berlin, Germany Description This position is responsible for managing all aspects of XYZ. Inc Music marketing, working closely with our business, editorial, and international marketing teams, as well as agency partners. You will be responsible for delivering XYZ. Inc Music marketing initiatives in Germany, Switzerland and Austria with a strong focus on digital marketing channels. |
Apple Arbete 5+ års erfarenhet av online marknadsföring Djup förståelse för aktuella verktyg, strategier och trender inom performance marketing/resultatbaserad marknadsföring, och förmågan att leda integrerade digitala marknadsföringskampanjer från koncept till genomförande Erfarenhet av marknadsföring i sociala medier, med god kunskap om Facebook-annonsering Utmärkta interpersonella färdigheter med förmågan att bygga starka band till partners och intressenter i flera länder, både internt och externt. Kandidatexamen i marknadsföring eller företagsekonomi (eller relaterat område) Erfarenhet av att hantera en månatlig annonsbudget på USD 20 000 + på Facebook Flytande språkkunskaper i tyska och engelska (muntligt och skriftligt) Denna tjänst är baserad i Berlin, Tyskland Beskrivning Denna position ansvarar för att hantera alla aspekter av XYZ. Inc Music-marknadsföring, och arbetar nära våra affärs-, redaktionella och internationella marknadsföringsteam, samt agenturpartners. Du kommer att ansvara för att leverera XYZ. Inc Music marknadsföringsinitiativ i Tyskland, Schweiz och Österrike med ett starkt fokus på digitala marknadsföringskanaler. |
Proffstips: Försök att inte överdriva med nyckelorden. Att nämna varje nyckelord 1-3 gånger är vanligtvis mer än tillräckligt!
#8: Visa upp ditt arbete
Har du några coola projekt du har arbetat med? Organiserat viktiga evenemang? Skrivit artiklar eller böcker? Grymt! Visa upp dem på din LinkedIn-profil.
Dessa är särskilt användbara om du inte har så mycket arbetslivserfarenhet. Om du till exempel är en nyutexaminerad programvaruingenjör, kan du nämna din GitHub-profil med de projekt du har arbetat med i skolan.
Sättet att visa upp dina projekt på LinkedIn är att lägga till en sektion kallad “Featured” (presenterad/utvald).
För att göra det, gå till din profil ➜ Klicka på knappen “Lägg till profilavsnitt” (Add profile section) ➜ Välj “Featured” (Presenterad/Utvald) ➜ Välj vad du vill lägga till.
Ett annat sätt att visa upp ditt arbete är att lägga till multimedia i dina erfarenhetsinlägg – samma regel gäller, de sticker ut, ser bra ut och ger dig en fördel gentemot andra för rekryterare.
#9: Inkludera de flesta om inte alla dina licenser och certifieringar
Om du har certifieringar som är mycket relevanta för din roll (eller den önskade positionen) bör du inkludera dem på din LinkedIn-profil.
För att göra detta, gå till din profil, klicka på “Lägg till profilavsnitt” (add profile section) och välj “Licenser och certifieringar” (licenses and certifications).
Proffstips Har du ett eller två (eller fler) språkcertifikat? Du kan inkludera dem också!
Oavsett om du använder språket i ditt jobb eller inte, är det alltid ett plus att kunna främmande språk.
#10: Fyll i avsnittet “Färdigheter” (Skills) (och få några rekommendationer)
Avsnittet ”Färdigheter och rekommendationer” (Skills and Endorsements) är också en viktig del av ditt LinkedIn-profilpussel.
Absolut, här kommer en översättning av texten:
Känn dig fri att ta i med den här – LinkedIn ger dig en gräns på 50 färdigheter (skills) du kan lägga till, och vet du vad? Lägg till alla 50! Lägg till alla färdigheter du har, såväl som dess synonymer (till exempel Java, Java-programmering, Java-utveckling) eller relaterade ord (till exempel digital marknadsföring, innehållsskapande, online-annonsering).
Om du har fler än 50 färdigheter att lista, se till att hålla dig till de mest relevanta.
Kommer du inte på 50? Det är okej, lägg bara till de du kan komma på, så kommer LinkedIn att rekommendera liknande.
När du är klar med det är det dags att få några rekommendationer (“Endorsements”). Kontakta dina kollegor och före detta kollegor som är på LinkedIn och be dem att rekommendera dina färdigheter. För att återvända tjänsten kan du erbjuda dig att också rekommendera dem.
Varför är detta viktigt? Därför att rekommendationer är socialt bevis (“social proof”). Även om de INTE är vad rekryteraren kommer att basera sitt beslut på, så kommer de ändå att göra dig till en mer “presentabel” kandidat.
Proffstips: Hoppa över mjuka färdigheter (soft skills) och fokusera på hårda färdigheter (hard skills). Generiska “soft skill”-beskrivingar som “god lyssnare”, “lagspelare”, “kritiskt tänkande” etc. Har förlorat all mening för en rekryterare. De är extremt överanvända, och de gäller ändå för de flesta människor i en rimlig utsträckning. I detta skede letar inte rekryterare efter dina mjuka färdigheter – de utvärderar dem under en intervju. De behöver helt enkelt veta vad dina hårda färdigheter är och om de är relevanta för den roll de rekryterar till.
#11: Få några rekommendationer
Tänk på alla personer i din professionella krets som du står nära och har haft positiva interaktioner med. Kontakta dem och be dem om en rekommendation på din LinkedIn-profil.
Rekommendationer lägger till socialt bevis (“social proof”) till din profil – de visar att dina kollegor och kamrater tycker högt om dina färdigheter.
De bästa, mest meningsfulla rekommendationerna du kan få är från din direkta ledning. Hade du en chef som var förtjust i dig? Be dem att hjälpa till.
Näst bäst är rekommendationer från kunder du har arbetat med. Någon som var väldigt nöjd med och uppskattande av det arbete du gjorde för dem.
Och för det tredje kan du också be kollegor som sitter i samma organisation (men kanske ett annat team/avdelning) att lämna dig en rekommendation, bäst om ni arbetade direkt tillsammans i ett team – deras åsikt kommer att ha mer värde eftersom de har tillbringat mest tid med dig.
#12: Utnyttja sektionen för prestationer
LinkedIn ger dig en ganska lång lista över möjliga prestationer du kan lägga till i din profil och vi rekommenderar att du använder den. Allt du har gjort som du är stolt över och kan visa upp – priser, lärda språk, projekt, publikationer etc – lägg till det!
För prestationsdelen rekommenderar vi att du ger så mycket information som möjligt om de projekt du har arbetat med. Inkludera vad projektet handlade om, vad du gjorde och vilken typ av resultat du uppnådde.
När det gäller språkdelen, lägg bara till de språk du kan med kunskapsnivå (dvs Nybörjare, Medel, Flytande etc.) så är du redo att gå vidare.
Att nämna språk på LinkedIn kan alltid komma vara användbart, eftersom det finns massor av flerspråkiga jobbmöjligheter där ute inom de flesta områden.
#13: Lägg till några intressen Ja, LinkedIn har en intressesektion.
Och nej – detta är INTE vad som kommer att ge dig ditt nästa jobb.
Men vad det kommer att hjälpa dig med är att visa lite personlighet på din profil.
Låt oss till exempel säga att du är en senior hårdvaruingenjör som är riktigt intresserad av att arbeta för ett företag som arbetar med rymdresor. Du kan inkludera Nasa, SpaceX, Blue Ocean och andra rymdföretag i dina intressen.
Så om en rekryterare från ett sådant företag tittar på din profil kommer de att vara mer benägna att kontakta dig.
För att lägga till ett intresse – sök bara efter det företag, grupp eller skola du är intresserad av, klicka på deras LinkedIn-sida och klicka på den blå följ-knappen under deras namn, så här:
SpaceX Aviation & Aerospace Hawthorne, California SpaceX designs, manufactures and launches the world’s most advanced rockets and spacecrafts. About SpaceX designs, manufactures and launches the world’s most advanced rockets and spacecrafts. The company was founded in 2002 by Elon Musk to revolutionize space transportation, with the ultimate goal of making … |
#14 Visa att du är öppen för nya möjligheter
LinkedIn låter dig visa om du är öppen för nya möjligheter eller inte på din profil.
Detta hjälper rekryterare att förstå om du är öppen för att bli kontaktad eller inte.
Klicka bara på “Kom igång” och fyll i uppgifterna.
Och oroa dig inte, personer i ditt företag (dvs. din chef) KAN INTE se din status, se bara till att du har “Dela endast med rekryterare” på.
#15 Skriv i första person
Av någon anledning använder vissa personer på LinkedIn tredje person när de skriver om sig själva på sina profiler. Och vi pratar inte om kända personer som har en sida och någon skrev den för dem, vi pratar om vanliga människor med vanliga jobb.
Saker som:
“Johan är en A-grade revisor med över 15 års erfarenhet inom…”
Det är ett stort nej.
Håll dig till första person. Din LinkedIn-profil ska låta personlig och uppriktig. Uttrycket i tredje person låter mer “falskt” och pompöst.
#16 Använd siffror och data för att betona prestationer
Jämför dessa två upplevelser:
“Jag gjorde försäljning på Company X”
VS.
“Jag stängde över $200 000 i försäljningsavtal på Company X år 2019”
Vilken tror du är mer övertygande för rekryteraren?
Exakt!
Använd siffror och data i hela din profil för att betona dina prestationer. Detta kommer att göra att du kan sticka ut från resten av kandidaterna.
#17 Undvik stavfel
Detta borde vara självklart, men det är tillräckligt viktigt för att nämna. Din LinkedIn-profil är ditt “företagsansikte” – du kan inte komma undan med att göra grundläggande stavfel.
Så vi rekommenderar dubbelkontroll, till och med trippelkontrollera texten på din LinkedIn-profil. Inte den bästa på att redigera? Prova att använda Grammarly – en stavningskontrollprogramvara som fångar 99 % av de vanliga stav- eller språkfelen.
Du kan också be en kollega eller en vän att korrekturläsa det åt dig om du vill vara 100 % säker.
#18 Var relevant
Nu har vi nämnt detta genom hela den här artikeln, men vi tycker att det förtjänar sin egen punkt.
Din LinkedIn-profil bör vara 100 % relevant för de positioner du vill arbeta i, såväl som din karriär.
- LÄGG INTE ut texten om dina erfarenheter och färdigheter som om det vore en roman
- LÄGG INTE till varje liten sak du vet eller har arbetat med, särskilt om det inte på något sätt är relevant för dina nuvarande och framtida jobbmål
- FYLL INTE din profil med buzzwords, saker som “kritisk tänkare, bra kommunikationsförmåga, lagspelare, etc.”. Rekryterare är ändå okänsliga för dessa.
- LÄGG INTE till mjuka färdigheter – de tar bara upp plats, och rekryterare utvärderar dessa ändå under intervjuer.
När du fyller i dina olika LinkedIn-profilavsnitt, ta alltid en sekund för att stanna upp och tänka “Är det jag skriver relevant för det jobb jag vill få”.
#19 Var aktiv
När man är på jobbjakt på LinkedIn är det också viktigt att vara aktiv på plattformen. Dvs. publicera professionellt innehåll som du gillar, samt engagera dig i andra människors inlägg.
Detta låter dig sticka ut från andra potentiella kandidater och gör det mer sannolikt att rekryterare lägger märke till dig.
Så när en jobböppning för din roll dyker upp finns det en god chans att du blir den första kandidaten på rekryterarens radar!
Detta betyder dock inte att du behöver spendera hela dagen på LinkedIn. Dedikera bara 10-20 minuter till det per dag max, så är du good to go!
#20 Nätverka, Nätverka, Nätverka
I grunden är LinkedIn en professionell nätverksplattform.
Det betyder att det är OK att lägga till personer som du inte har träffat i verkligheten – det är vad plattformen är till för!
Känn dig fri att lägga till rekryterare, HR-specialister och rekryteringschefer i företag som du vill arbeta för i ditt nätverk.
På så sätt kommer du alltid att vara uppdaterad med öppna positioner som de kan ha, och du kommer att dyka upp på toppen av alla andra kandidater när dessa rekryterare söker efter någon med dina färdigheter.
Tänk dock på att när du lägger till kontakter på LinkedIn är det mer artigt att skicka en förfrågan om kontakt med ett kort meddelande. Här är ett exempel på hur ett bra kontaktmeddelande ser ut:
“Hej [förnamn], Jag letar för närvarande efter ett nytt jobb och utökar mitt nätverk med personer inom HR-fältet, som du själv. Kommer gärna att diskutera eventuella möjligheter när som helst. Vänliga hälsningar, [ditt namn]” |
Vill du vara mer specifik, men 300-teckensbegränsningen för ett kontaktmeddelande tillåter det inte? Efter att de accepterar din förfrågan om kontakt, kan du skicka ett intromedelande som:
“Hej, [förnamn], Jag snubblade över din profil och såg att du rekryterar till företaget X. Jag är ett stort fan av deras arbete och är för närvarande öppen för nya jobbmöjligheter som [din roll]. Om du för närvarande har några relevanta öppningar, kommer jag gärna att diskutera detta vidare. Om inte, vill jag ändå tacka dig för kontakten och kommer gärna att övervägas för alla framtida möjligheter. Vänliga hälsningar, [ditt namn]” |
#21 Använd funktionen “Hitta i närheten”
LinkedIn har en mycket intressant funktion för mobil som inte alla känner till – “Find Nearby” (hitta i närheten).
Vad den gör är att när du sätter på den visar appen profiler på personer som är fysiskt i närheten (inom ditt Bluetooth-intervall) och som också har aktiverat funktionen.
Så klart visas du också som aktiv för närliggande användare.
Detta kan vara extremt hjälpsamt om du går till fysiska nätverksevenemang, konferenser eller professionella möten som ett sätt att träffa HR-personal på specifika företag.
När du väl vet vem som är på konferensen eller mötet kan du vara på utkik efter dem och säga hej när du får chansen!
För att sätta på funktionen “Hitta i närheten” behöver du:
- Aktivera Bluetooth på din mobila enhet. Tryck på ikonen “Mitt Nätverk” ➜ “Kontakta”-knappen ➜ knappen “Hitta i närheten”
Slutsats
Okej, du har gått igenom listan.
Vid denna punkt bör du veta allt du behöver veta för att skapa en mördar-LinkedIn-profil.
Nu är allt du behöver göra att luta dig tillbaka och vänta på att dessa jobberbjudanden ska börja rulla in!
Intresserad av mer rådgivning för jobbsökning för 2024?
Artikel 3:
11+Top Networking Skills You Must Have in 2024 (novoresume.com)
Du vet att nätverkande är i ditt bästa intresse och att det kan öppna många dörrar, vare sig de är professionella, sociala eller personliga.
…men nätverkande är mycket lättare sagt än gjort.
Om du inte har rätt nätverkande-färdigheter kommer du att ha svårt att skapa personliga eller professionella kontakter, samt använda dem för att avancera i din karriär.
Undrar du vad dessa färdigheter kan vara (och hur du kan lära dig dem)? Det är precis vad vi ska gå igenom i den här artikeln!
Låt oss dyka direkt in!
11+ Bästa nätverkande färdigheter Nätverkande innefattar att interagera med människor (som kan vara främlingar eller bekanta) från gemensamma professionella och sociala nätverk, för att bygga ömsesidigt fördelaktiga kontakter.
För att bli bättre på nätverkande måste du dock utveckla rätt nätverkfärdigheter.
Så, låt oss gå igenom de viktigaste nätverksfärdigheterna du MÅSTE ha 2024:
# 1. Aktivt lyssnande
Aktivt lyssnande är mer än att bara höra.
Handlingen innebär att vara maximalt uppmärksam på vad talaren säger, följa upp med klargörande frågor där det är relevant och nödvändigt, och se till att du får essensen av samtalet.
Här är anledningen till att färdigheten aktivt lyssnande är avgörande för nätverkande:
Tänk dig, till exempel, att du är på ett nätverksevent och konverserar med en rekryterare.
Om du fortsätter att skanna rummet, tittar ner på din telefon och bara ger rekryteraren en och annan nick för att få dem att känna som om du lyssnar, är det inte så troligt att de kommer att prata med dig om eventuella jobbpositioner. Och om de inte skulle känna sig förolämpade av att du låtsas lyssna och faktiskt pratar om jobbmöjligheter, kommer du förmodligen ändå inte att uppmärksamma!
# 2. Kommunikationsförmåga
Kommunikation är, om du frågar oss, den viktigaste nätverksfärdigheten.
Du kan vara rolig, insiktsfull, skicklig och intelligent, och allt skulle vara förgäves om du inte kan kommunicera effektivt med människor.
Av denna anledning, när du nätverkar, var medveten om hur du förmedlar budskap, interagerar med andra och till och med tacklar frågor och diskussioner som kan dyka upp under samtalet.
Detta inkluderar din tonfall, det språk du använder och till och med iver att tala över andra. Alla dessa är element som kan göra eller bryta ditt nätverkande.
# 3. Icke-verbal kommunikation
Icke-verbal kommunikation inkluderar alla meddelanden du sänder som inte inkluderar ord, och det står för upp till 93% av alla verbala budskap.
Detta betyder dina ansiktsuttryck, ditt kroppsspråk och hållning, och till och med din position i förhållande till den du samtalar med.
Som sådant är icke-verbal kommunikation en viktig nätverksfärdighet.
Tänk på det.
Vem är mer benägen att starta en konversation vid ett nätverksevent? Någon med böjda axlar och ögon låsta på sin telefonskärm, eller en social personlighet som utstrålar självförtroende och positivitet?
Ja, vi röstar också på nummer 2.
# 4. Interpersonell förmåga
Interpersonell förmåga och kommunikationsförmåga används ofta omväxlande, men det finns subtila skillnader mellan de två.
I ett nötskal omfattar interpersonell förmåga din förmåga att komma överens med och förstå andra människor. Detta kan ofta innebära att vara öppen för subtila ledtrådar eller “läsa” situationen i en viss social miljö.
Ponera, till exempel, att du är på en fest och en intressant person ler direkt mot dig. Detta är till 99% ett tecken på att de är öppna för att prata, men de kanske är för blyga för att starta samtalet.
#5. Humor
Forskning visar att humor är nyckeln till framgång på jobbet, eftersom det får människor att tycka om att interagera med dig, får dem att känna sig lugna och hjälper dem att bygga förtroende, bland annat.
Tja, samma sak gäller för nätverkande!
Förutom att hänvisa till kvaliteten att vara underhållande, är humor också ett humör och ett sinnestillstånd.
Detta betyder att humor är mycket mer än att bara få folk att skratta – det handlar till stor del om att vara positiv och överföra det till människorna runt omkring dig. Som sådant är humor en oskiljaktig del av nätverkskunskaper.
Genom att kunna få ett leende på människors ansikten kan du vara säker på att du får byta visitkort (eller telefonnummer).
#6. Respekt
Aretha Franklin sa det: R-E-S-P-E-K-T!
Jepp, respekt – en av de mest grundläggande nätverksfärdigheterna.
Har du i yngre dar blivit tillsagd att du pratar över någon eller tuggar högt med öppen mun?
Tja, det är ännu värre om du är en respektlös vuxen på ett nätverksevent.
Tänk dig till exempel att ha turen att få prata med en rekryterare från en av dina juristbyråer du gillar och du gör intrycket dåligt genom att konstant avbryta dem eller be dem upprepa sig för att du inte var uppmärksam.
Nu skulle det inte göra det bästa intrycket, eller hur?
Tänk dessutom på att respektfulla och artiga människor tenderar att trivas med nätverkande, eftersom de är lätta att komma överens med, förstående och tillgängliga.
#7. Självförtroende
Om du ska åka till en plats full av främlingar eller bekanta med målet att skapa professionella och sociala kontakter, då behöver du definitivt självförtroende!
Som färdighet definierar självförtroende hur säker du är på vad du säger, vad du gör (eller planerar att göra) och dina beslut.
Nu, om du inte är naturligt självsäker, öva på ditt självförtroende genom att göra något av följande:
Håll ögonkontakt med den som pratar. Tala i en vänlig ton. Förbered något att diskutera i förväg så att du inte snubblar på dina ord. Detta beror förstås på avsikten med din nätverking (t.ex. om du ska prata med en specifik rekryterare, kommer du att vilja fråga dem om företaget, arbetsmiljön etc.)
#8. Vänlighet
Vänlighet är ytterligare en viktig nätverksfärdighet på vår lista.
Kvaliteten innebär att vara snäll, hjälpsam eller kärleksfull – utan att nödvändigtvis vara nära den andra personen. Gester som att le, vifta med handen eller presentera dig för människor är typiska uppvisningar av vänlighet och kommer att dra människor runt dig som malar till en låga.
I allmänhet uppmuntrar vänlighet andra att vara mindre vakna eller reaktiva när de interagerar med dig. Som sagt, du bör inte heller överdriva det.
Ibland kan alltför vänliga eller hjälpsamma människor uppfattas som misstänksamma eller irriterande – vilket är ett nej-nej när du nätverkar.
#9. Emotionell intelligens
Emotionell intelligens avser förmågan att förstå, använda och hantera både dina egna och andras känslor.
När det kommer till nätverkande har det stor betydelse att ha emotionell intelligens, eftersom (precis som allt annat som involverar människor) processen också är emotionell.
Föreställ dig, till exempel, att ha en 10-minuters konversation med en rekryterare. De kanske inte säger något muntligt, men du kan se på deras villighet att ge dig sitt visitkort, eller deras förslag att följa upp med ett mejl, att du gjorde intryck.
#10. Positivitet
Positivitet är mer än bara ett personlighetsdrag: det är en attityd och ett tankesätt (mindset). Om du går på nätverksevenemang med en positiv inställning kommer du inte att bli avskräckt om ett samtal med en potentiell framtida professionell kontakt inte går som planerat, eller om teambuilding-eventet med dina nya kollegor inte går exakt som du hoppats.
Dessutom kommer en positiv attityd vanligtvis ihop med optimism. Nätverksmässigt gör detta det lättare för människor att närma sig dig och kanske till och med bygga välfungerande relationer.
#11. Tala inför andra
Det kan hända att strålkastarljuset faller på dig bland en grupp människor när du nätverkar. Vad gör man då? Att kunna tala inför publik kan vara räddningen.
Förmågan att tala inför andra kan få dig att känna dig bekväm när du talar till en grupp människor – särskilt främlingar på ett nätverksevenemang.
Så när du inte talar till en sådan “tuff” publik, öva på att prata inför publik när du pratar med dina vänner. Var särskilt uppmärksam på hur du artikulerar ord, det tempo du pratar med och din ton.
5+ Tips för att bli bättre på nätverkande Om du har gått igenom alla dessa färdigheter för nätverkande och nu är orolig för att du inte är på topp, så täcker vi upp dig! Nedan hittar du några tips för att ta ditt nätverkande till nästa nivå:
- Klä dig med avsikt. När du ska nätverka, fundera på hur du vill bli uppfattad (skarp, intelligent, vänlig) och klä dig därefter.
- Var medveten om ditt kroppsspråk. Som vi sa, ditt kroppsspråk är ditt bästa verktyg för att hjälpa dig att se tillgänglig ut. Så se till att hålla ryggen rak hela tiden, vänd dig helt mot alla som närmar sig eller pratar med dig, och upprätthåll ögonkontakt med de du pratar med.
- Visualisera resultatet. Om du nätverkar med ett specifikt mål i åtanke (t.ex. skapa professionella kontakter) hjälper det dig att uppnå det genom att tänka och visualisera resultatet i förväg.
- Förbered ett säkerhetsnät. Det kan hända att andra deltagare inte kommer fram till dig direkt. Att ha ett säkerhetsnät på plats hjälper alltid. Det innebär att vara beredd att presentera dig själv och inleda ett samtal.
- Ställ öppna frågor. Genom att ställa öppna frågor (t.ex. “hur”, “varför”, “vad”) underlättar du för den du pratar med att svara med mer än ett kort “ja/nej”.
- Ha ditt CV klart. Om du nätverkar för nya karriärmöjligheter och du träffar en rekryterare, vill du förmodligen ha ett CV till hands för att skicka dem efter ert möte. Så se till att uppdatera ditt CV eller skriv ett om du inte har det, så att du är förberedd för alla scenarier.
- Följ upp. Nätverkande handlar inte bara om att skapa kontakter, utan också om att stärka dem. För att det sistnämnda ska ske måste du följa upp via e-post eller sms med de kontakter du anser vara värda att bygga vidare på.
Viktiga takeaways
Och därmed är vi klara! Innan du går och sätter dina färdigheter i praktiken, låt oss gå igenom de viktigaste punkterna vi täckte i artikeln:
- Nätverkande innebär att interagera med människor från gemensamma professionella och sociala kretsar för att bygga ömsesidigt fördelaktiga band.
- Nätverkande används främst inom affärslivet (som i professionellt nätverkande), men du kan också nätverka på en fest eller andra sociala sammanhang.
- Några av de viktigaste färdigheterna för nätverkande för 2024 inkluderar aktivt lyssnande, kommunikation, självförtroende, positivitet och att kunna tala inför andra.
- Att vara medveten om ditt kroppsspråk, förbereda ett säkerhetsnät och ställa öppna frågor är några av de mest användbara tipsen för att förbättra ditt nätverkande.
Artikel 4: Hur du optimerar din LinkedIn-profil för att komplettera ditt CV
27 december 2023 • 6 minuters läsning
How to Optimize your LinkedIn Profile to Complement Your Resume (novoresume.com)
Hur du optimerar din LinkedIn-profil för att komplettera ditt CV
De flesta av oss lever två liv. Ett liv utspelar sig i den verkliga världen, där vi rör oss från plats till plats och möter andra varelser längs vägen. Interaktioner och kommunikation sker i realtid.
Det andra livet levs online. Här skapar vi en digital version av oss själva med olika profiler online, texter, fotografier osv.
Ibland interagerar vi med andra via sociala nätverk och meddelandetjänster. Och vi är alltid bara en kort sökning eller några klick bort från miljarder andra människor som lever online.
Så, vad handlar sociologilektionen om? Tja, den poäng jag vill göra är att jobbsökande nuförtiden bör titta noggrant på den digitala versionen av sig själva eftersom det är nästan helt säkert att rekryterare kommer att söka efter dem online.
Din onlineprofil kan vara både till nytta och till nackdel när det gäller jobbsökandet. De där Facebook-bilderna från din vilda helg på Ibiza kanske inte visar dig i den mest professionella dager, så se till att de inte är publicerade så att alla kan se.
Samtidigt kan du vidta åtgärder för att se till att din professionella image stärks online. LinkedIn är utan tvekan din bästa vän när det gäller att öka dina chanser att bli anställd via sociala medier.
Men LinkedIn kommer bara att hjälpa dig om du vet hur du använder det till din fördel. Och det är där vi kommer in. Vi ska berätta hur du får ut det mesta av din LinkedIn-profil.
I det här inlägget kommer vi att täcka:
- Varför din LinkedIn-profil inte kan ersätta ditt CV
- Hur du kan använda LinkedIn för att komplettera ditt CV
- Bästa praxis för att skapa din LinkedIn-profil
- Redo? Låt oss sätta igång!
LinkedIn-profil ≠ CV
För några år sedan avbröt LinkedIn sin CV-byggartjänst. Istället har du nu möjlighet att exportera din LinkedIn-profil till en PDF eller dela den med en länk. Detta kan verka som en frestande genväg för att skapa ditt CV.
Vi är alla för enkelhet och effektivitet, särskilt eftersom det är det som gör vår CV-byggare så bra. Men enkelt betyder inte alltid effektivt. Och det är problemet med att exportera eller dela ditt CV direkt från LinkedIn.
Vi har sagt det här otaliga gånger förut: ett effektivt CV måste anpassas till specifika jobbmöjligheter. Ditt fokus när du söker jobb bör vara att övertyga en rekryterare om att dina färdigheter och din erfarenhet matchar kraven på tjänsten.
Om du inte planerar att uppdatera innehållet i din LinkedIn-profil för varje jobb du söker kommer innehållet du exporterar inte att vara anpassat till rekryterarnas behov.
Du kommer att skicka rekryteraren en lång lista över tidigare ansvarsområden och erfarenheter som kan eller inte kan vara relevanta för den aktuella tjänsten.
Hur du kan använda din LinkedIn-profil för att komplettera ditt CV
En bättre strategi än att bara använda din LinkedIn-profil som ett CV är att använda den som utgångspunkt för ett specifikt, anpassat CV för varje tjänst.
En av fördelarna med LinkedIn är att du har nästan oändligt utrymme för att lista alla de fantastiska saker du har gjort i tidigare roller, tillsammans med andra färdigheter och prestationer.
Vårt råd är att du utnyttjar detta utrymme, särskilt eftersom utrymmet i ditt CV är mer begränsat.
Utveckla din LinkedIn-profil till en robust och omfattande redogörelse för dina professionella kvalifikationer.
När du sedan söker ett specifikt jobb kan du plocka ut de delar från din LinkedIn-profil som du anser vara relevanta för den tjänst du söker. Vissa justeringar kan naturligtvis vara nödvändiga.
När du har ett skräddarsytt CV ska du se till att du inkluderar en länk till din LinkedIn-profil på ditt CV. På så sätt kan du uppmuntra en rekryterare att ta reda på mer om dig.
Bästa praxis för att skapa din LinkedIn-profil
Innan du börjar hänvisa potentiella arbetsgivare till din LinkedIn-sida finns det två steg du bör ta.
A) Gör dig själv lätt att hitta
Liksom de flesta sociala nätverkssajter har LinkedIn en mängd olika sekretess- och synlighetsalternativ. När du går till din LinkedIn-profilsida hittar du en knapp i det övre högra hörnet som heter “Redigera offentlig profil och URL”.
Här hittar du alternativen för att välja vilka delar av din profil som kan ses av vem, inklusive dina LinkedIn-kontakter, andra LinkedIn-medlemmar eller allmänheten som kan stöta på din profil genom Google-sökningar.
Här har du också möjlighet att skapa en kort, anpassad URL för din LinkedIn-profil. Den kommer att följa formatet www.linkedin.com/in/NAME [ogiltig webbadress har tagits bort]. Det är en bra idé att ändra den från den långa, standardlänken.
Försök att välja något kortfattat så att det är lätt för rekryterare att komma ihåg och att det passar bra in när det inkluderas på ditt CV eller andra sociala mediekonton.
Att skapa inkommande länkar till din LinkedIn-profil genom att lägga till din profilink på dina personliga sociala konton, blogg eller andra webbplatser ger företag och rekryterare fler sätt att hitta dig.
B) Perfekta innehållet i din LinkedIn-profil
Utgå från att varje rekryterare kommer att hitta din LinkedIn-profil förr eller senare. Med detta i åtanke vill du visa din bästa (digitala) sida. Precis som ditt CV bör din LinkedIn-profil sticka ut för att göra ett bestående intryck.
Som redan nämnts har du möjlighet att inkludera mycket mer innehåll på din LinkedIn-profil än vad som ryms på ditt CV. Så du kan lika gärna dra full nytta av det och fylla i så många profilelement du kan. LinkedIn kommer till och med att ge dig påminnelser om områden som är ofullständiga för att hjälpa dig att stärka din profil.
När det gäller specifika innehållsöverväganden, här är några förslag för att förbättra din LinkedIn-profil så att den stöder din jobbsökning:
1) LinkedIn-foto
Ja, det hjälper att sätta ett ansikte på ett namn. Välj ett professionellt foto som är lämpligt för rekryterare att se. Matcha det med fotot på ditt CV, om du har ett.
2) LinkedIn-rubrik
När du går till redigering av din profil, precis under ditt namn, har du möjlighet att välja en rubrik. Det är det som kommer att visas på Google-sökningar om en rekryterare försöker leta efter ditt namn.
Standardinställningen är att rubriken visar din nuvarande befattning, men du kan ändra den till något mer övertygande eller som speglar mer än bara ditt jobb.
Om du till exempel är en erfaren ingenjör kan du i stället för din nuvarande befattningstitel använda något som “Professionell ingenjör och förespråkare för förnybar energi”.
3) LinkedIn-sammanfattning
Sammanfattningsavsnittet är din chans att ge folk en överblick över vem du är, vad du har att erbjuda och vad som driver dig.
Till skillnad från en sammanfattning i ett CV är LinkedIn-sammanfattningen längre och låter dig skapa en kraftfull bild av dig själv med fler ord.
Du bör dock fortfarande vara kortfattad i din sammanfattning eftersom ditt mål är att vara övertygande och minnesvärd.
Se till att använda relevanta sökord för ditt område. Det visar din expertis, men det är också värdefullt för sökmotorsoptimering, vilket hjälper ditt namn att bli associerat med vissa Google-söktermer.
Marvin Gleaton, Technical Recruiter at vArmour3rd San Francisco Bay Area | Staffing and Recruiting Previous: Machine Zone, Inc., Hightail, Yoh, A Day & Zimmermann Company Education DeAnza College: Send Marvin InMail In https://www.linkedin.com/in/marvingleaton Background 500+ connections Contact Info Summary I am a huge people-person and spent several years in Banking, but a few years ago a serendipitous event inspired me to get into Technical Recruiting, and I love it! There is nothing greater than finding opportunities for smart people to do awesome things, and it’s a fantastic process that I feel lucky to participate in. When I’m not working, I am usually with my two year old Pitbull/German Shepard mix, who loves to run and exercise even more than I do. I am very much a kid at heart, love to cook, watch football (Niners and Broncos baby!), play video games, and travel whenever I can. I love meeting new people and learning new things, so please feel free to say hello and share a story with me. I am thrilled, and truly blessed to be a part of the vArmour family! Recruiting Specialties: Recruiting: Boolean Logic, and other advanced sourcing techniques, such as, Social Media (Linkedin, Linkedin Recruiter, Facebook, and Twitter), Job Boards (Careerbuilder, Dice, and Monster), Google Resume Searches, and repository sites (Github and Stackoverflow). Development: Java, C, C++, Scala, OSGI C#, .NET, LAMP, Apache Hadoop, Atlassian Tools (Jira, Bamboo, Confluence), Perl, Bash, Python and Shell. Front-End Development: HTML5, CSS3, Jquery, JavaScript, Angular.js, Knockout.js, Require.js, Node.js, Bootstrap. Virtualization/Cloud Technologies: VMware, VMware ESX, VMware ESXi, Amazon AWS EC2, Citrix XenApp, and Citrix XenDesktop. |
4) Ytterligare LinkedIn-avsnitt
Eftersom utrymmet på ditt CV är begränsat kommer du förmodligen inte att kunna inkludera alla dina fantastiska karriär- eller utbildningsprestationer. Men på din LinkedIn-profil kan du lägga till dessa element.
När du klickar på “Lägg till profilavsnitt” i din profil kan du välja allt från testresultat till patent till publikationer.
Granska alternativen och var inte rädd för att lägga till avsnitt som du tror kan stödja din jobbsökning. Du kan också använda dessa avsnitt för att utveckla delar som du kanske har listat på ditt CV eller personliga brev.
Om du till exempel nämner ett specifikt projekt eller arbetsresultat i en jobbansökan kan du ladda upp innehåll relaterat till detta arbete på din LinkedIn-profil så att rekryterare kan se det själva.
5) LinkedIn Kontaktinformation
Förbise inte vikten av denna enkla information. Av integritetsskäl kanske du inte vill inkludera ditt telefonnummer eller direkt e-post under det här avsnittet, såvida du inte begränsar synligheten av din profil till personliga kontakter.
Men om du har en personlig blogg, webbplats eller portföljlänk som du vill att rekryterare ska se, är det här du ska lägga in den.
6) Få rekommendationer
Ett av de element som du nästan säkert inte kommer att kunna lägga till i ditt CV är en serie rekommendationer från nuvarande eller tidigare medarbetare.
Men på LinkedIn, när du lägger till en viss färdighet i din profil, kan du också få rekommendationer för den färdigheten av personer i ditt nätverk. Dessa rekommendationer kan bekräfta för potentiella arbetsgivare att du tillämpar det du säger.
Du kan be dina LinkedIn-kontakter att stödja dig för dessa färdigheter, eller så kan du be dem att skriva en mer fullständig rekommendation som kommer att finnas med i din profil.
Denna rekommendationsfunktion är ett bra sätt att bygga upp din trovärdighet och kommer att komplettera alla formella referenser som du kan behöva tillhandahålla som en del av en jobbansökan.
Slutsats En professionell och strategiskt utformad LinkedIn-profil kanske inte är en del av ett formellt krav i en jobbansökan, men det är en värdefull informell informationskälla för rekryterare.
Tänk på din LinkedIn-profil som ett extra verktyg för övertalning.
Det är en bra idé att hänvisa rekryterare direkt till din profil genom att inkludera en LinkedIn-länk på ditt CV.
Men även om du inte gör det, kommer de förmodligen att söka efter dig online ändå. När de gör det, visa dem att du är mer än vad ditt CV eller personliga brev beskriver.
Hoppas detta är till hjälp! Låt mig veta om du har andra texter du vill översätta.
LinkedIn Summary Example:
Artikel 5: Hur man använder LinkedIn: 6 sätt att dra nytta av nätverkssajten
How to Use LinkedIn: 6 Ways to Take Advantage of the Networking Site | Coursera
Skriven av Coursera Staff • Uppdaterad den 4 jan, 2024 Dela Bygg din närvaro på LinkedIn för att hitta jobb, skapa kontakt med andra och mycket mer.
LinkedIn är en populär professionell nätverkssajt som har 875 miljoner medlemmar över hela världen. Den lanserades först som en plattform för att skapa förstärka affärskontakter år 2003, och har sedan dess vuxit till att bli ett kraftfullt verktyg för professionell utveckling [1]. Du kan söka och ansöka om jobb på LinkedIn, nätverka med andra inom ditt område och odla ditt personliga varumärke.
LinkedIn har också blivit en plats där många rekryterare går för att lära sig mer om kandidater, och där du kan nå ut till rekryterare och andra yrkesverksamma angående relevanta jobböppningar för att öka dina chanser att få en intervju. Att bygga en närvaro på webbplatsen kan vara till nytta när du är intresserad av att hitta nya möjligheter.
I den här artikeln ska vi gå igenom hur du kan använda LinkedIn för att främja din karriär.
What Is a Recruiter? | Coursera
6 sätt att använda LinkedIn
LinkedIn är mer än ett virtuellt CV. Oavsett om du letar efter en ny roll eller är intresserad av att ta kontakt med viktiga opinionsbildare inom din bransch, finns det ett antal sätt att använda LinkedIn effektivt. Låt oss gå igenom vart och ett.
1. Skapa en professionell online-närvaro
Att ha en närvaro på LinkedIn kan vara värdefullt. När du ansöker om jobb kan rekryterare, anställningschefer och andra söka efter dig, och en LinkedIn-profil är ett utmärkt sätt att sammanfatta vem du är, vad du är intresserad av och vad du har gjort. Du kan ladda upp ditt foto, skriva en iögonfallande sammanfattning, lista din tidigare arbetslivserfarenhet som på ditt CV och lägga till din utbildning (inklusive yrkescertifikat).
Läs mer: Så skapar du en slående LinkedIn-profil: Guide + tips
2. Hitta jobbmöjligheter
Oavsett var du är finns LinkedIn som en utmärkt förvaringsplats för jobb. Du kan upptäcka nya professionella möjligheter via ikonen “Jobb” på toppmenyn på din hemsida, och söka roller efter jobbtitel, nyckelord eller område. Du kan till och med ange möjligheter för fjärrarbete i fältet “plats”.
Dessutom kan du med LinkedIns verktyg filtrera jobb efter erfarenhetsnivå, lönekrav och plats. Du kan också skapa en målinriktad LinkedIn-sökning och ställa in aviseringar för nya möjligheter så att du kan ansöka snabbare. Läs mer: Så lägger du till ditt CV på LinkedIn.
How to Add Your Resume to LinkedIn
3. Ansök om jobb
När du hittar ett jobb du är intresserad av låter LinkedIn dig antingen ansöka direkt via webbplatsen med din profil eller omdirigerar dig till det relevanta sökande-spårningssystemet (ATS) som det aktuella företaget använder för att samla in kandidatinformation. I sådana fall behöver du sannolikt ladda upp ditt CV, personligt brev och annat material.
Du kan stärka din profil genom att genomföra något som kallas färdighetsbedömning på LinkedIn. Denna ligger under fliken “Jobb” och låter dig göra ett online-test för att få en “Verifierad färdighets-märkning” på din profil om du hamnar bland de övre 30 procenten [2].
Läs mer: Jobbsökningsguide: Resurser för ditt nästa karriärdrag
Job Search Guide: Resources for Your Next Career Move
4. Nätverka och boka informationsintervjuer
Vilka du känner kan hjälpa till att öppna dörrar när det gäller din karriär. Studier har visat att nätverkande leder till fler möjligheter och att känna någon på ett företag som rekryterar kan leda till en referens, vilket i sig står för en betydande andel av nya anställningar [3, 4].
På LinkedIn kommer du upptäcka människor du känner (från tidigare eller nuvarande företag, skola, volontärarbete) såväl som dem du inte känner. Ta dig tid att ansluta och bygga ditt nätverk. LinkedIn kommer också att föreslå personer du kanske känner under fliken “Mitt nätverk”. När du väl är i kontakt med någon kan du meddela dem för att fördjupa er relation. Fråga dem om de har tid att prata om sin karriärbana.
Läs mer: Vad är en informationsintervju? Och hur man får ut det mesta av den.
What Is an Informational Interview? And How to Make the Most of It
5. Följ opinionsbildare
Många använder LinkedIn för att dela tankar, artiklar och mer om den professionella världen. Du kan följa dessa “opinionsbildare” och få värdefull insikt i din nuvarande bransch, en ny bransch eller problem i arbetslivet som t.ex. balans mellan jobb och privatliv. Klicka bara på “Följ”-länken bredvid deras namn Observera: Att följa personer skiljer sig från att koppla samman med dem, eftersom du inte kan skicka meddelanden utan ett premiumkonto (gratis provperiod i en månad, $39,99 USD per månad efter det). Detta konto låter dig skicka InMail [5]. Trots detta kanske personen inte ser ditt meddelande om de har många följare.
6. Producera innehåll
För att positionera dig själv som en expert i din bransch är LinkedIns nyhetsflöde perfekt. Med ett klick kan du dela en mängd information som du har skrivit och upptäckt genom ytterligare online-undersökningar. Det är möjligt att dela foton, videor, evenemang och hela artiklar med ditt professionella nätverk direkt på sajten. På detta sätt kan du själv växa till en opinionsbildare.
Uppnå professionell framgång idag Att skapa ett LinkedIn-konto är enkelt med vilken e-postadress som helst. När du är igång kanske du vill fräscha upp dina nätverkskunskaper. Du kan bläddra på Coursera efter kurser som t.ex. “Achieving Personal and Professional Success Specialization ” från UPenn Wharton. Du kommer att få självförtroende och färdigheter så att du är redo att förbättra dina karriärmöjligheter med hjälp av LinkedIn.
Artikel 6: Hur man skapar en slående LinkedIn-profil: Guide + tips
How to Create a Striking LinkedIn Profile: Guide + Tips | Coursera
Skriven av Coursera Staff • Uppdaterad den 7 feb, 2024
Din LinkedIn-profil är ett dynamiskt CV. På den kan du lyfta fram dina meriter och arbetslivserfarenheter tillsammans med dina prestationer och exempel från din portfölj.
[Bild] En person i en rödbrun skjorta sitter vid ett träbord och arbetar med sin LinkedIn-profil på en laptop.
Din LinkedIn-profil representerar din karriärsresa, och du kan redigera och justera den när du når nya milstolpar. Tänk på det som ett dynamiskt CV. Där kan du lyfta fram dina meriter och arbetslivserfarenhet tillsammans med dina prestationer och exempel från din portfölj. Din profil är också din portal för att dela din expertis genom egna inlägg och interaktioner med andra yrkespersoner genom deras inlägg och uppdateringar.
Genom att upprätthålla en aktiv LinkedIn-profil kan du hitta nya jobbmöjligheter, nätverka med likasinnade yrkesverksamma och positionera dig själv som en tankeledare i branschen. I den här artikeln ska vi erbjuda tips för att använda din LinkedIn-profil som ett professionellt varumärkesverktyg som berättar din unika karriärshistoria.
Hur man skapar din LinkedIn-profil Du kan använda din LinkedIn-profil för att visa vad du har gjort, vad du gör och vad du hoppas göra genom din karriär, och berättar därmed en komplett historia om din karriärresa.
LinkedIn organiserar profiler i flera sektioner, som alla ger en möjlighet att dela en del av din historia. Några vanliga sektioner är:
- Profilbild
- Rubrik
- Omslagsbild
- Sammanfattning
- Erfarenhet
- Utbildning
- Licenser och certifikat
Här kommer vi att erbjuda tips för att fylla i dina profilsektioner.
Profilbild
Din profilbild kommer att visas överst på din LinkedIn-profil, och bredvid ditt namn och din rubrik på olika ställen på plattformen, t.ex. i sökresultat och bredvid dina inlägg på hemsidan. Ditt foto är en visuell introduktion till hela din profil och fungerar som ett digitalt första intryck.
Enligt LinkedIn är profiler med ett foto 14 gånger mer benägna att få visningar än profiler utan foto [1], så det är värt att tänka efter lite kring vilket foto du väljer. LinkedIn föreslår att du använder ett tydligt foto som ser ut som dig, med bara dig på bilden, och där ditt ansikte tar upp minst 60 procent av bilden. På så sätt kan dina kontakter tydligt identifiera dig från ditt foto, oavsett om du har träffat dem personligen redan, eller träffar dem för första gången online.
Rubrik
Lika vanligt förekommande som din profilbild är rubriken. Den är en kort beskrivning av vad du gör. Rubriken kommer vara det första roll-relaterade som en person ser när de tittar på din profil. Medan en del människor väljer att skriva sin nuvarande jobbtitel i detta fält, så kan du definiera dig själv precis hur du vill!
Använd detta fält för att etablera dig själv som den typ av professionell person du vill bli sedd som. Anta till exempel att du är marknadsundersökare på en stor reklambyrå med sidoverksamhet som grafisk designer. Om du vill använda LinkedIn för att nätverka med andra inom reklambranschen, kanske du vill skriva din nuvarande titel i rubrik-fältet. Men, om ditt mål är att expandera din verksamhet som grafisk designer, kan du välja att definiera dig själv som en “data-informerad grafisk designer” eller “grafisk designer som styrs av marknadsundersökningar”.
Omslagsbild
Utöver din profilbild kan du välja en omslagsbild till din profil. Omslagsbilden syns som en banner överst på din profil. LinkedIn erbjuder några förinstallerade omslagsbildsalternativ, eller så kan du ladda upp en egen. Omslagsbilden behöver inte vara ett foto av dig, men det kan vara det. Välj en bild som passar de rekommenderade formatspecifikationerna, som är 1584 pixlar bred och 396 pixlar hög.
Använd detta utrymme för att visuellt slå an tonen för den historia du berättar under resten av din profil. Till exempel, om du är dataanalytiker så kanske du väljer en omslagsbild med smarta nätverkande relaterade visualiseringar, eller om du är dietist så kanske du väljer en bild på ingredienserna för din favoritlunch när du arbetar hemma.
Sammanfattning
Din sammanfattning ligger under “Om”-sektionen på din profil. I detta öppna utrymme har du max 2000 tecken (runt 300 till 500 ord) för att presentera dig själv för människorna som besöker din profil.
Tänk på den här sektionen som en introduktionsparagraf till din karriärhistoria. Här kan du expandera på den titel du presenterade i din rubrik och visa lite mer av din personlighet medan du lyfter fram din erfarenhet, framgångar, nyckelfärdigheter och karriärmål. Om du hoppas att locka en viss typ av publik till din profil kan du fylla din sammanfattning med relaterade nyckelord så att din profil dyker upp i relevanta sökresultat.
Läs mer om hur du skriver en LinkedIn-sammanfattning som hjälper dig sticka ut.
Tips: LinkedIn erbjuder inte formatteringsalternativ för din beskrivning, så det kommer som standard vara en öppen struktur. Om du föredrar att formatera beskrivningar med punktlistor, finns det en work-around:
- Om du använder en PC, placera muspekaren i Beskrivning-sektionen och tryck Alt+0149.
- Om du använder en Mac, placera muspekaren i Beskrivning-sektionen och tryck Option+8.
Erfarenhet
Erfarenhetssektionen är där du listar dina arbetslivserfarenheter. Liksom ett CV kan du fylla i din titel, företag, plats, anställningsdatum och beskrivning för varje roll. Dessutom kan du lägga till roll-relaterade färdigheter och media, som t.ex. länkar till artiklar, videos, och mer.
Denna sektion är själva texten i din karriärhistoria. Använd dina erfarenhetsuppgifter för att visa hur du har utvecklats och vuxit under din karriär. I beskrivningen av varje roll, lyft fram dina största prestationer och fundera på om tillägg av media kan hjälpa illustrera dina bidrag. Till exempel, om du var ledaren för UX-designen bakom ett företags lansering av en app, så kanske du överväger att bifoga wireframe-bilder eller skärmdumpar av den slutgiltiga produkten.
Att fylla i denna sektion helt och fylla den med relevanta nyckelord kan hjälpa förbättra sökbarheten för din profil.
Var noga med att hålla den här sektionen så uppdaterad som möjligt. Läs mer om att annonsera att du har ett nytt jobb på [LinkedIn].
Utbildning
Lista din formella utbildning under utbildningssektionen. För varje del kan du inkludera din skola, examen, fältstudier, datum, GPA, och aktiviteter. Du kan även lägga till en beskrivning – där du exempelvis kan specificera relevanta kurser – och bifoga media.
På liknande sätt som när du listar utbildning på ditt CV, så behöver du inkludera mindre detaljer i din utbildningssektion ju mer arbetslivserfarenhet du har. Om du till exempel är nyligen utexaminerad vill du förmodligen utnyttja färdigheterna du har skärpt och de många prestationerna du åstadkommit under din tid på universitetet, när du nätverkar med rekryterare och anställningschefer. Om du däremot har ett decennium av arbetslivserfarenhet kommer din examen sannolikt att bara visas som en startpunkt för tio års tillväxt.
När du fyller i denna sektion, fundera på den roll din utbildning spelar vid den här punkten i din karriärresa, och lägg till detaljer baserat på det.
Licenser och certifieringar
Lägg till dina professionella meriter i din profil under sektionen Licenser och certifieringar. Här kan du detaljera namnet på dina meriter, utfärdande organisation, utfärdandedatum, utgångsdatum (om relevant) samt legitimerings-ID och URL.
Det finns inget utrymme för att beskriva dina meriter i denna sektion, så om du vill lyfta fram denna prestation, överväg att inkludera den i din rubrik eller sammanfattning. Om du har genomfört kurser på Coursera så kommer du kunna lägga till certifikatet i den här sektionen.
Artikel 7: Vad är en rekryterare?
What Is a Recruiter? | Coursera
Här är en översättning av texten:
Vad är en rekryterare? Skriven av Coursera • Uppdaterad 16 juni 2023
En rekryterare arbetar för att matcha kvalificerade individer med lediga tjänster på företag och andra organisationer. Lär dig om färdigheter, lön och krav associerade med att vara en rekryterare. [Bild] En rekryterare talar med två arbetssökande i ett kontor.
En rekryterare är en professionell som arbetar med att matcha kvalificerade individer med specifika lediga tjänster i en organisation. Det är rekryterarens jobb att granska en kandidats arbetslivserfarenhet, förhandla löner och arbeta med de anställande arbetsgivarna för att säkerställa att person och jobb passar bra. Det är också rekryterarens jobb att hålla sig uppdaterad om jobbtrender, branschutsikter och vilka kvaliteter och färdigheter företag letar efter när de anställer nya medarbetare.
Vad är rekrytering?
Rekrytering är processen att försöka anlita någon för att ta ett jobb eller en specifik uppsättning ansvarsområden. En rekryterare kommer att arbeta för att hitta kandidater för tjänster som behöver fyllas av lämpligt kompetenta och begåvade medarbetare. Rekryterare hjälper till att hitta arbetssökande och hitta rätt kandidater för att täcka efterfrågade roller inom industrier såsom teknologi, finans, detaljhandel, professionella tjänster, utbildning, offentlig sektor och ideella organisationer.
Dessa var de roller som rekryterare arbetade mest för att fylla enligt en rapport från LinkedIn 2018 [1]:
- Affärsanalytiker (Business analyst)
- Molnarkitekt (Cloud architect)
- Forskare inom data (Data scientist)
- DevOps-tekniker (DevOps engineer)
- Affärsutvecklare (Enterprise account executive)
- Front-end ingenjör (Front-end engineer)
- Affärsutvecklare (Sales development rep)
- Varumärkeschef (Senior brand manager)
- Senior finansanalytiker (Senior financial analyst)
- Senior mjukvaruutvecklare/ingenjör (Senior software engineer)
- Skatterevisor (Senior tax associate)
- Systemadministratör (System administrator)
Hur mycket tjänar en rekryterare?
Enligt Glassdoor så är den genomsnittliga årliga grundlönen för en rekryterare i USA $77,483 [2]. Dessutom förutspår US Bureau of Labor Statistics (BLS) att jobb inom HR, inklusive rekryterare, förväntas växa 10 procent fram till 2030 [3].
Ordlista med rekryteringstermer
Många termer är relevanta för rekryteringsarbete. Nedan hittar du några vanliga termer för att hjälpa dig bli bekant med terminologin som används under en rekryterares karriär.
Term | Definition |
Aktiv kandidat | Någon som aktivt letar efter nytt jobb. |
ATS | Applicant Tracking System, ett automatiserat teknologiskt system som tillåter företag att hålla koll på en mängd kandidater och deras ansökningar genom sökord och statistik. |
Blind screening | När namnet och könet på en ansökande tas bort från en ansökan när den screenas för en öppning. |
Kandidatpipeline | En databas som en rekryterare håller med kvalificerade kandidater till olika positioner. |
C-level suite | Chefer på exekutiv nivå vars titlar ofta börjar med “C”, såsom VD (chief executive officer, CEO), Ekonomichef (chief financial officer, CFO), Informationschef (chief information officer, CIO), och Verksamhetschef (chief operating officer, COO). |
HR-generalist | En HR-chef i ett företag som hanterar många av de anställdas erfarenheter och behov, såsom träning, introduktion, och relationer till medarbetare. |
Jobbannons | Ett offentligt tillkännagivande eller annons för en ledig tjänst eller jobb skrivet för att attrahera potentiella kandidater. |
Tjänstbeskrivning | En förteckning av ansvarsområden och plikter i en roll. |
Belastning | Ett formellt dokument från en organisation eller avdelningschef som redogör för motivering av en ny medarbetare |
Talang | En skicklig kandidat för ett jobb |
Rekryterares uppgifter och ansvarsområden
En rekryterares uppgifter och ansvarsområden kan variera beroende på företaget de arbetar för och de individer som behöver matchas. Några typiska uppgifter och ansvarsområden inkluderar:
- Skriva och publicera jobbledighetsannonser.
- Hitta och kontakta potentiella kandidater.
- För-screena jobbkandidater.
- Hjälpa kandidater skriva CV:n.
- Presentera en kandidat till en arbetsgivare eller anställningschef.
- Sätta upp intervjuer mellan kandidater och arbetsgivare.
- Förhandla om löner, ansvarsområden och titlar
Det finns också olika typer av rekryterare som arbetar inom olika inriktningar. Dessa inkluderar:
- In-house-rekryterare eller företagsrekryterare arbetar för ett specifikt företag, typiskt på HR-avdelningen, och ansvarar för att fylla öppna tjänster för företaget. In-house-rekryterare kan även samarbeta med externa rekryteringsbyråer.
- Rekryterare på bemanningsföretag arbetar på en rekryteringsbyrå och arbetar med flera företag för att fylla öppna roller.
- Exekutiva rekryterare arbetar på en rekryteringsfirma för direktrekrytering (executive search firm) för att fylla högprofilerade exekutiva roller – vanligtvis på C -nivå eller högre – hos olika företag.
- Omplacerings-rekryterare hjälper varslade arbetare som avskedats eller arbetsbefriats, och som behöver hjälp att förfina sina CV:n och kunskaper.
- Rekryterare vid vikariebyrå arbetar för vikarieföretag för att fylla korttidsbehov hos olika företag. Behoven kan variera från lägre till högre positioner som behöver fyllas. Ibland är kandidaterna anställda av vikariebolaget som sedan sänder ut dem till olika företag.
Färdigheter som behövs för att bli rekryterare
Du kanske är naturligt nyfiken och inkvisitorisk kring en persons bakgrund och älskar att hjälpa människor kartlägga deras talanger och var de kan applicera dessa. Att vara rekryterare ställer dessa färdigheter i fokus. Det är också en bra idé att ha följande färdigheter som rekryterare:
- Intervjufärdigheter är kritiska eftersom en rekryterare behöver utföra intervjuer via telefon och personligen med potentiella anställda för jobb.
- Förhandlingsfärdigheter är viktiga eftersom en rekryterare behöver kunna arbeta med både den anställande chefen och den potentiella kandidaten för en rättvis lön, jobbtitel och ansvarsområden.
- Övertygande färdigheter är nödvändiga för en rekryterare för att kunna övertyga en kandidat att överväga en roll, eller ett erbjudande. En rekryterare måste ofta också övertyga en anställande chef om att intervjua en potentiell kandidat.
- Kunskap om HR inkluderar ett brett spektrum av värdefulla färdigheter, såsom att veta hur man hanterar, introducerar, och ger incitament till anställda, samt ger prestationsutvärderingar.
Hur man blir rekryterare
När du jobbar som rekryterare kopplar du samman människor med jobb som passar deras intressen och passioner, och hjälper företag att hitta arbetare som kan bidra till deras mål. Du får chans att träffa människor från alla samhällsskikt och få en inside-vy över flera olika industrier.
Om detta låter som något för dig, följ dessa steg för att komma igång:
- Kvalifikationer: En kandidatexamen kommer generellt göra dig mer konkurrenskraftig för rekryterar-roller. Trots att det inte finns några specifika kurskrav så kan en examen i kommunikation, psykologi, företagsekonomi eller humaniora förbereda dig för att arbeta i ett klimat där du konstant har kontakt med många olika typer av människor.
- Kan jag vara en rekryterare utan en högskoleexamen? Trots att en kandidatexamen kan få dig att sticka ut jämfört med andra kandidater så är det inte ett krav. Vissa arbetsgivare kan bortse från kravet om en examen om du har ett par års arbetserfarenhet inom ett relaterat område. Leta efter ingångsnivå-rekryteraröppningar eller liknande kontorsroller som t.ex administrativa assistenter, för att få in en fot i branschen.
Rekryterarens karriärväg
Att vara rekryterare ger dig exponering för många olika karriärer och industrier, och kan ge dig insyn i HR-frågor. Du kommer också att slipa dina kommunikations- och sociala färdigheter, vilket kan förbereda dig för att göra karriärövergångar till marknadsföring eller andra HR-positioner – vilka båda är bland de vanligaste jobben för rekryterare att gå vidare till, enligt LinkedIn [4]. En erfaren rekryterare som har etablerat kontakter kan också välja att starta en egen rekryteringsfirma eller konsultverksamhet.
Kom igång som rekryterare
Om du brinner för att hjälpa människor hitta passande jobb, hålla dig uppdaterad om bransch- och jobbtrender, och lära dig hur olika organisationer fungerar, ta nästa steg mot en ny karriär som rekryterare. Lär dig mer om att hitta och anställa rätt personer med “Rekrytering, anställning och introduktion av anställda” från University of Minnesota. När du har slutfört kursen har du ett delningsbart certifikat att lägga till på ditt CV.
Här är några ytterligare resurser som kan vara till hjälp:
- Association of Talent Acquisition Professionals (ATAP): https://www.atap.org/
- National Association of Personnel Administrators (NAPA): https://www.napa-net.org/
- Society for Human Resource Management (SHRM): https://www.shrm.org/
Lycka till med din karriär som rekryterare!
Artikel 8: Vad är en informationsintervju? Och hur du får ut det mesta av den?
What Is an Informational Interview? And How to Make the Most of It | Coursera
Skriven av Coursera Staff • Uppdaterad 25 jan 2024 Lär dig vad en informationsintervju är och hur du kan använda denna metod för att få insikt i branschen och bygga kontakter.
[Bild] En man och kvinna i vardagskläder har en intervju. När du är nyfiken på en viss bransch, jobb, eller person kan en informationsintervju vara ett värdefullt verktyg för att få insikter som du inte kan få fram från YouTube-videor, en jobbannons, eller ens någons LinkedIn-profil.
Innan du byter karriär eller ansöker om ett specifikt program, skaff ett försprång genom att prata med folk i branschen som har gått igenom samma process. Du kan lära dig hur du sticker ut jämfört med konkurrenter och bygga relationer på vägen.
Denna artikel tar dig igenom vad en informationsintervju är och hur du kan få ut det mesta av det.
Vad är en informationsintervju? En informationsintervju är ett möte för att lära sig och få inblick i en persons verkliga erfarenheter inom ett visst karriärområde, bransch, organisation, skola, eller stipendium. Dessa informella samtal tenderar att pågå i 20-30 minuter, men om ni skapar en stark kontakt kan de fortsätta i upp till en timme.
Medan en informationsintervju inte är en jobbintervju så har de en stor potential att leda till jobbutsikter i framtiden. Informationsintervjuer kan vara ett strategiskt verktyg. Att ha strukturerade konversationer med människor du vill lära dig från kan inspirera dig, så att du kan ta välgrundade beslut om din karriär.
Informationsintervjuer är inte bara till för jobb. Om du söker till högre studier, ett stipendium (som tex Fulbright), eller ett prestigefyllt stipendium, kan du fråga någon vad som gjorde att deras ansökningar lyckades eller om deras erf erfarenheter var värdefulla. Vem vet, den här personen kanske är generös nog att skicka dig en kopia av deras ansökan så att du kan sticka ut från mängden i konkurrensen.
Fördelar med informationsintervjuer Informationsintervjuer kan vara en inkörsport till möjligheter som du vanligtvis inte får tillgång till. I dessa dagar är internet ett fantastiskt verktyg för att hitta och ansluta till individer som antingen har jobb eller går program som du kan tänkas vara intresserad av. Kanske har du hört om UX-design men är osäker på vad som krävs för att bli en UX-designer? Hitta någon med relevant erfarenhet på LinkedIn och be om en informationsintervju. Folk är oftast villiga att svara på förfrågningar i en professionell ton.
Här är fördelarna med informationsintervjuer:
- Lär dig “insider”-information: Du kan få värdefulla insikter genom att prata med en branschexpert, student, eller yrkesarbetande inom ett fält eller organisation som intresserar dig. Du kanske går därifrån inspirerad—eller lär dig att ett jobb inte är kompatibelt med din personlighet eller dina mål trots allt.
- Bygg relationer: Nätverka med en fika eller ett Zoom-samtal utan förväntningar kan skapa oväntade öppningar och kontakter. Det kan räcka för att vara top of mind när en framtida jobbmöjlighet på deras företag kommer upp!
- Öva på intervjuteknik: Att bli intervjuad kan vara skrämmande när du förväntas prestera på topp i en arbetsintervju. Informationsintervjuer låter dig öva på att uttrycka dig själv i en situation med lägre stressnivå.
Oavsett om du just startar en karriär eller söker en övergång kan informationintervjuer vara ett användbart verktyg vid vilken tidpunkt som helst. Kom bara ihåg att be om dem av äkta nyfikenhet och vilja att lära dig.
Hur en informationsintervju fungerar När du inleder processen för en informationsintervju – kom ihåg att du ber om en persons tid och bör vara respektfull. Informationsintervjuer kan vara en rolig och till och med gemensamt fördelaktig upplevelse för både dig och din intervjuperson.
- Bestäm vad du vill veta. Tänk först på vad du söker. Vill du ha inblick i hur ett jobb verkligen är? Eller hur en industri fungerar? Eller vad som krävs för att starta ett framgångsrikt företag? Eller hur man kommer in på ett masterprogram?
Du kanske har specifika frågor om hur en individ omvandlades från en lärare till en product manager på Google, till exempel. I så fall är det smart att söka på Linkedin efter product managers på Google som kan ha en bakgrund inom undervisning. Om du strävar efter att bli journalist, meddela en etablerad journalist på Twitter och be om 30 minuter av deras tid.
- Nå ut och be om ett möte. När du har bestämt vem du vill lära känna bättre, be dem om 15-30 minuter av deras tid via e-post eller direkt på LinkedIn. Om du har en gemensam vän med den här personen är det bäst att låta den vännen koppla samman er. Annars blir det allt vanligare att koppla samman med någon genom sociala medier.
LinkedIn är det klart mest populära för många professionella industrier. För kreativa jobb kanske du kan ansluta med författare eller akademiker på X, eller designern och illustratörer på Instagram. Om de har en portfolio med sin e-postadress listad är det bäst 3. Utveckla en lista med frågor att ställa. När du har säkrat ett möte med din intervjuperson är det dags att förbereda sig. Förbered en lista med frågor så att du har det till hands, oavsett om ni träffas personligen eller över Zoom. Kom ihåg att genomföra så mycket bakgrundsresearch som möjligt för att få ut det mesta av den här personens tid och expertis. Ställ bara frågor som du absolut inte kan hitta svar på utan att be om det direkt.
Läs mer: 10 frågor att ställa i en informationsintervju
Överväg att fråga:
- Kan du berätta om din karriärbana?
- Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig?
- Vad uppskattar du mest med ditt arbete? Vad gillar du inte?
- Vilka färdigheter och erfarenheter behövs för att gå in detta område?
- Lär känna din intervjuperson. Nu är det dags att möta din intervjuperson. Var proaktiv: föreslå en exakt tid och plats att mötas eller var den som skickar Zoom-inbjudan. Uttryck entustiasm och tacksamhet före, under, och efter intervjun.
Intervjun själv ska vara trevlig. Det kan vara användbart att tänka som en journalist: öva på aktivt lyssnande, ta anteckningar, och engagera dig i konversationen. Låt det rinna naturligt. Fråga om personen, deras jobb, och sektorn, på ett sätt som både är artigt och glatt. Säkerställ att du inte tar mer än den avsatta tiden.
Tur och skicklighet: ihärdighet är nyckeln Ibland kan intervjuer falla platt för att det visar sig att de inte är din ideala resurs. I så fall kan de kanske koppla ihop er med rätt person. Ibland är dessa konversationer instant-connections (klickar direkt) och du hittar dig själv med en ny förtrogen som är passionerad, exalterad, och smickrad.
- Skicka ett tack-kort. Efter mötet – se till att skicka ett tackkort så snart som möjligt. Detta kan göras genom email eller på den plattform där du inledningsvis nådde ut. Skriv
- Håll kontakten. Med tanke på att det var en positiv interaktion är detta steg viktigt för att fortsätta relationen med din intervjuperson. Om de säger åt dig att hålla dem uppdaterade om dina framtids planer, gör då så. Genom att hålla kontakten ökar sannolikheten att du stannar i framkant av deras medvetanden kring potentiella jobb, konferenser, och idéer som kan vara hjälpsamma. Att aktivt engagera sig i och bygga
Hitta din ideala karriärväg Coursera erbjuder professionella certifikat inom dataanalys, UX-design, projektledning, IT-support, eller cybersäkerhet så att du kan förbereda dig för ett efterfrågat jobb redan idag. Lär dig arbets-klara färdigheter från branschledare i din egen takt var som helst med en internetanslutning.