I slutet av mars lanserade Emanuel Sabelsjö en ny hemsida för dropshipping och gick från att sälja internationellt till att bara sälja mot Sverige. Och det var där det lossnade på riktigt. Från noll till 2 miljoner kr i försäljning på tre månader! Jag har fått till en intervju med Emanuel Sabelsjö för att lära mig mer om denna ovanligt höga omsättning på enbart tre månader.
Sen november 2019 har Emanuel arbetat med e-handel och dropshipping vid sidan av sitt heltidsjobb. Det har utan tvekan varit den mest lärorika perioden i hans liv. De första 5 månaderna bestod av mycket misstag, test och felprioriteringar. Men han märkte att det fanns något där. Han fick beställningar, men gick ändå back.
– Potentialen inom E-handel är enorm och inte minst nu under Corona. Det ska bli spännande att nu påbörja ett nytt kapitel i livet och få lägga allt fokus på att utveckla företaget, säger Emanuel.
Tidigare jobbade Emanuel med sälj på ett litet företag så att han hade inte mycket erfarenhet av e-handel tidigare. Idag gör Emanuel mycket annonsering via Facebook och det är så han får kunder. Dropshipping-butiken säljer generella produkter som inte är kopplat ett specifikt varumärke eller hemsida. Han har dessutom inte jättemycket produkter utan fokuserar på få som genererar försäljning. Vanligtvis är det topp tre produkter som står för den största omsättningen.
I den framgångsrika webshopen säljer Emanuel produkter som inte egentligen har någon koppling till varandra. Han har hittat produkter som funkat på svenska marknaden och publicerat dem på sajten. När Emanuel annonserar via Facebook skickar han trafiken till separata produkt-sidor och det är så han konverterar kunderna. Kunderna skickas inte till startsidan.
Idag har Emanuel 10 stycken produkter. Funkar en produkt har han fokuserat på den. Planen framöver är att testa fler produkter. Tiden har inte funnits till att testa fler produkter. Idag läggs tiden på annonsering, kundtjänst, svara på kommentarer på Facebook och Instagram, ta hand om order. Har man för många produkter samtidigt till en början blir det svårt att hålla koll på och tiden finns inte till det.
När det gäller produktbeskrivningar har Emanuel specifika mallar som gör att varje produkt har samma format. Detta gör att publicering av produkter går smidigare, det blir mer enhetligt och attraktivt för kunden. Generellt är det lite text på produktsidorna, få bilder och han försöker hålla det relativt cleant. Kunder har även möjlighet att skicka in bilder i recensioner som uppmuntras via mejl till kund efter ett köp. Detta är en stor styrka.
CMS-systemet som Emanuel använder sig av är Shopify och för uppföljning mejlen använder han en app som heter Loox. Loox är recensions-app. Den skickar ut mejl en tid efter beställning. Om kunden lägger till en recension med bild får de 15 % rabatt på deras nästa beställning. Denna metod är väldigt effektiv.
Innehåll
1. Vad gjorde att din dropshipping-butik lyckades?
I början gäller det att man sätter en bra grund. Därefter kan man fokusera på annat när man kommit igång med säljet. Jag började sälja till de större engelskspråkiga länderna som USA, Storbritannien, Kanada och Australien när jag lanserade min första webshop. Där är det mer konkurrens. Det är alltid viktigt att sticka ut. Det är nog svårare att sticka ut på de större marknaderna. Jag startade därför en ny webbshop i Sverige i slutet på mars 2020. Det var då jag började gå med vinst. Jag tror, att ta produkter som fungerar internationellt och sälja dem i Sverige är en stor konkurrensfördel. Det var nog den största anledningen till att varför jag lyckades med dropshipping.
2. Hur startade du webbutiken?
Jag startade webbutiken med Shopify och Shopify gör det väldigt enkelt att starta en hemsida. Man behöver inte kunna kodning. I början så använde jag en leverantör från Aliexpress och använde en plattform DSERS som en orderhantering (motsvarar Oberlo). Men sen när jag använde den svenska sidan så gick den relativt bra redan från början. Och då använde jag mig av en privat leverantör (agenter). Då har jag använt deras orderhanteringssystem. Då funkade allt mycket smidigare. Har man ingen bra kontakt med sin leverantör så blir det svårt att göra större affärer.
3. Hur hittade du dessa privata leverantörer (agenter)?
Jag gick med i ett program med en kille som jag följt på Youtube som har mycket erfarenhet av Facebook annonsering och Dropshipping. Han heter Alex Fedotoff. Jag har gått med i hans program och fått kontakt med dessa leverantörer. Vill man inte gå med i program kan man säkert gå med i Facebookgrupper och fråga om agenter. Där finns det säkert någon som vill dela med sig av agenter. Ska man jobba med en privat leverantör så ska man helst ha upp till 20 ordar om dagen för att de privata leverantörerna ska vilja jobba med dig.
4. Hur bestämde du dig för vilken produkt du skulle sälja?
I början tittade jag mycket på Amazon och Aliexpress för att se vad som sålt. För svenska sajten så har jag använt mig av en annan metod. Då går jag till Facebook och kollar på annonser. När jag ser en annons som trendar klickar jag på den och lägger till den i min varukorg. Skriver in mina uppgifter. Gör allt i köpprocessen förutom att köpa produkten. Då ser Facebook att jag är intresserad av annonser. Då börjar de mata in fler annonser i mitt flöde. Så nu när jag är inne på Facebook och scrollar så får jag väldigt ofta upp produkter som har flera tusen likes och kommentarer. Då ser man ganska snabbt att denna produkt funkar. Det är så jag hittar produkter. Därefter kan oftast mina leverantörer leverera produkten som jag efterfrågar.
5. Tror du att dropshipping funkar för alla typer av produkter?
Man kan inte sälja produkter för 100 kronor, då blir det svårt att annonsera. Man borde ta ut minst 200 till 300 kronor i marginaler för att täcka kostnader som marknadsföringskostnader. Alla produkter har en potential om man är skicklig på att marknadsföra. I början tänkte jag att allt funkar med rätt marknadsföring medan jag nu tänker att det är lättare att hitta rätt produkt istället. Även om marknadsföringen behöver vara bra, blir det mindre jobb med en produkt som säljer. Det är bättre att byta marknads vinkel istället för att hålla fast vid något som inte fungerar. Marginalerna är väldigt låga, omkring 15 %. Det blir också en del returer när kunden inte är nöjd eller om leveranserna tar för lång tid. De kostnader får man ta i beaktning.
6. Säljer du mycket av varje produkt för att nå upp till den stora omsättningen?
Det är främst 3 produkter som jag säljer mest av och de står för den största omsättningen. Man behöver inte ha så många produkter för att nå upp till en hög omsättningen. Hittar man rätt så når man upp till de nivåer man önskar.
7. Hur hittar man leverantörer som är villiga att dropshippa?
Antingen går man med i ett program som jag gjort eller så hittar man via Facebook grupper. Jag har även hört att man kan hitta privata leverantörer via Aliexpress eller Alibaba. Det gäller att man måste prata, kommunicera och komma fram till något. Det krävs en del att få kontakt med dessa personer. Man får lägga ut olika krokar i grupper och kontakta leverantörer.
8. Hur började du sälja och hur når du din bästa försäljningsmånad?
Det bästa är bara att komma igång och testa med en produkt. Det är viktigt att förstå försäljningsprocessen, hur man bygger en enkel hemsida eller skapar en facebook annonsering. Det är bättre att bara komma igång än att fastna i något. Börja och lära sig. Man kommer göra mycket misstag. Jag gjorde massa misstag. Det är enkelt att komma igång med dropshipping då man inte behöver något lager. Det kostar inget. Att göra en hemsida kostar inte heller något, det tar bara tid. Men generellt är det ekonomiskt enkelt att börja testa lite.
Gällande Amazon, det har jag inte testat. Jag har förstått att det är segt i början men efter ett tag så kan det gå bra. Får man något att funka på Amazon så behöver man inte lägga ner lika mycket tid på det. Amazon kräver mycket lager. Amazon kan dessutom stänga ner kontot relativt snabbt. Så att det finns en risk att vara beroende av Amazon. Det krävs ett kapital för att börja med Amazon för att köpa ett större lager. Dessutom finns det en risk att man förlorar det man går in med. Även om dropshipping kräver mer jobb finns det mer chanser att lyckas men jag vet inte exakt om det stämmer. Nu pratar jag om lager, att man köper ett lager, inte dropshipping.
9. Hur började du sälja online?
Jag började med Facebook och Instagram. Jag testade även Google, sök-annonser och google-shopping. Google är kanske lättare att förstå men jag såg mer resultat på Facebook. Facebook bidrog till större konverteringar. Jag är nybörjare i SEO och vet inte så mycket om det. Just nu har jag bara min pixel till Facebook. Jag har inte Google Analytics på sajten även om det är smart och man kan få mycket bra information.
10. Vad investerar du din tid i mest när företaget är igång?
Just nu blir det mycket kundservice och att svara på annonser. Ta hand om orders och försöker hitta nya produkter. Största delen som jag gör nu är kundservice-relaterat. Nästa fas för mig är nu att anställa någon för kundservice. Det är svårt att få företaget att växa om jag lägger all tid på kundtjänsten så att framöver ska jag outsourca det. Jag vill lägga min tid på att hitta produkter och skapa annonser.
11. Hur sköts orders?
Det är relativt automatiskt men jag måste gå in på leverantörens hemsida/system och klicka i alla ordar som skett en viss dag. Jag måste klicka på en knapp så att de för över alla ordrar. Sen skriver jag bara ett meddelande till min leverantör på Whatsapp om att han ska skicka iväg ordrarna. Leveranstiderna ligger på 2-3 veckor. Det kan bli färre veckor framöver då det är smidigare flöden.
Jag har alltid en bra kommunikation med kunden vid leveranstider. Kommunikationerna till kunderna sköts automatiskt, orderbekräftelse, leveransbekräftelse och sen har jag även lagt in en sekvens för att påminna om leveransen. Jag har ett års öppet köp, men för möjligheten till det så måste produkten vara oöppnad från paket. Returer sköter jag via DHL för att de har varit smidiga. Jag har dock inte gjort mycket research där. Returen kommer till mig och jag har ett litet förråd hemma för att det blir ibland strul med vissa orders. Och då kan jag använda mig av det lagret. Fraktsedlar till vanliga beställningar skriver leverantören ut. Returer skriver jag ut själv.
12. Ser du en ökad trend av dropshipping och skulle du rekommendera dropshipping?
Första gången jag hörde om dropshipping var förra året i oktober. Det är säkert en ökad trend gällande både e-handel och dropshipping. Det är känslan.
13. Vad är de största fördelarna och nackdelarna med dropshipping?
Det mest positiva med dropshipping är att man inte behöver ha något lager. Så länge man har en liten budget kan man komma igång och testa. Det är nästan gratis att skapa en hemsida. Det är gratis att skapa ett konto på Google och Facebook. Men man måste ha en liten budget för att testa och komma igång med försäljningen med hjälp av annonsering. En del börjar att sälja utan någon budget alls och då funkar det inte. Den största fördelen är som sagt att det är enkelt att komma igång.
Den största nackdelen är att leveranstiden är längre och då måste man hålla kunderna nöjda. Man kanske inte heller har bra och pålitliga leverantörer. Det blir tufft. Många kontrollerar inte eller kollar sin produkt innan de säljer dem. Det kan också vara ett problem. Det finns absolut nackdelar.
Har man hittat något som funkar kan man ganska snabbt skala upp det som man egentligen inte kan med så många andra företagsmodeller. Oftast behöver man ett lager och när lagret är slut så måste man köpa nytt lager. Medan med dropshipping är det en oändlig kapacitet. Hittar man något som funkar kan man skala upp det. Sen måste man ju självklart ha tid till det som följer med. Men så är det med alla företag.
14. Vad är dina bästa tips till den som vill komma igång?
Det finns jättemycket content på Youtube. Lär dig i första hand om hur det fungerar med dropshipping och Facebook. Hitta någon profil som verkar vettig. Försök att ganska snabbt komma igång med hemsidan. Det är bara att börja testa för att se vad som funkar. Man kommer inte vara ett proffs från början. Men man kommer absolut inte vara ett proffs om man aldrig börjar testa saker. Tar man bara en sak i taget så lär man sig mycket med tiden.
15. Vad är nästa steg?
Nästa steg är att anställa någon för kundtjänst, hitta ny produkter och försöka fortsätta skala upp företaget. På sikt skulle jag vilja skifta fokus från att sälja generella produkter till att göra något eget, något varumärkes-kopplat. Kortsiktigt ska jag bara fokusera på att fortsätta ha en lönsam affär och hitta saker som funkar.
Hej.
Har en fråga ang facebook grupper för att hitta en agent ? Hur hittar jag rätt facebookgrupp att fråga ?
Emanuel Sabelsjö har blåst massvis med människor på pummies.se. De får aldrig varorna, han är omöjlig att nå och pengarna försvinner.
Väldigt oseriös person som lurar folk, bland annat med sin försäljning av sandaler