Jag har fått till en intervju med Waqar Hassan som ansvarar för dropshipping på ett av Sveriges mest framgångsrika e-handelsbolag Babyshop. Waqar svarar på frågor om hur Babyshop lyckas med deras e-handel genom bland annat dropshipping.

  1. Babyshop är en framgångsrik webbutik i allmänhet. Vet du varför? Är det på grund av det varierade sortimentet?
    Ett varierat sortiment är en av anledningarna. Andra orsaker inkluderar (men är inte begränsade till detta) överkomliga priser, bra kvalitet, användarvänlighet av webbplatsen, kundlojalitet, bra service, efter försäljning och mycket annat. 
  2. Hur startar man en dropshipping butik? Vilken plattform använder ni?
    Vi har ingen specifik plattform. Vi använder flera system eftersom varje leverantör har olika system som vi kopplar ihop oss med för en effektiv dropshipping process. 
  3. Hur bestämmer ni vilka produkter som ska säljas med dropshipping? Tror du att dropshipping funkar för alla produkter och marknader?
    Vi använder oss av dropshipping för produkter som är alltför stora för att passa i vårt lager. Dessa stora produkter skulle kosta oss mer att hantera i vårt egna lager. Vi föredrar därför att leverantörerna skickar dessa produkter direkt till kunderna. 
  4. Hur hittas leverantörer som är villiga att dropshippa?
    Beroende på vad uppgiften handlar om i relation till dropshipping leverantören, tar ansvarig person från Babyshop kontakt med leverantören. För ordrar som placeras och lager uppdateringar är det en person, för nya produkter och expansion är det en annan person, för finansiering är det någon annan. 
  5. Hur började ni sälja online och hur når du din bästa försäljningsmånad någonsin?
    Våra bra priser välutvecklade och användarvänliga hemsida, kundlojalitet och bra kundtjänst gör att vi säljer våra produkter väldigt bra. Dessutom säljer vi enbart kvalitetsprodukter som flera personer är intresserade av. 
  6. Vad investeras tiden i mest när dropshipping företaget är igång, blir det mycket administration till exempel och hur hanteras det?
    Dropshipping har 3 grundläggande uppgifter som behöver göras varje dag:

    1. Placera beställningar hos leverantören.
    Detta görs genom att extrahera en rapport från systemet för alla dropship-order och skicka dem på e-post till alla leverantörer.2. Uppdatera spårnings-ID för beställningar i Bex-anteckningar.
    För beställningar som redan har lagts får vi order- och leverans bekräftelser. Denna information måste sedan tillhandahållas till kundservice agenter som har direktkontakt med kunderna via telefon eller e-post Kundservice kan få frågor om deras orderleverans.
    3. Uppdatera lager i system
    Varje leverantörs lagerinformation behöver uppdateras i vårt system så att den visar korrekt på hemsidan. För vissa leverantörer görs det varje dag eftersom det beställs ofta hos dem. De har egna webbaserade portaler som vi har tillgång till för direkt-informationen. Andra leverantörer skickar oss ett mail med lagerlista som sedan uppdateras i enlighet med vad som mottas. Finns det en reklamation hos någon av de levererade produkterna, ordnar vi det med leverantören åt kunden. Vi agerar som medlare mellan kund och leverantör till dess att situationen är löst. Detta görs oftast via e-post.
  1. Hur hanteras administrationen kring leveranser som frakt och returer, skriver du fraktsedlar eller gör leverantören det?
    Leverans till kunder är leverantörens ansvar eftersom varan skickas från deras lager. Även retur leveranser går tillbaka till leverantören.
  2. Ser du en ökad trend av dropshipping och skulle du rekommendera dropshipping?
    Vi använder dropship för produkter som är alltför stora för att passa i vårt lager. det skulle kosta oss mer att ha en inställning för sådana föremål i vårt lager. Därför föredrar vi att leverantörerna skickar det direkt till kund. Om vi fortsätter att sälja fler föremål som är av dessa oregelbundna storlekar, så är dropship en enkel lösning för alla som befinner sig i denna situation.
  3. Vilka fördelar och nackdelar/utmaningar generellt ser du med dropshipping?
    Fördel: Du kan erbjuda ett brett utbud av produkter på din webbplats utan att spendera en förmögenhet på lagerkostnader.

Nackdel: Varje leverantör har sina egna system och sätt att göra saker. Om ett företag har flera leverantörer blir det svårt att hantera många olika system och sätt att göra affärer. I en perfekt värld skulle det finnas en portal på plattform där företag kan hantera affärer från alla leverantörer.

10. Vad är dina bästa råd till den som vill komma igång?
Om det inte hanteras detaljerat kan det uppstå många problem på vägen. Jag rekommenderar därför alla som använder dropshipping att vara extremt proaktiva i kommunikationen med leverantörerna.

LÄS MER  6 reasons why Sweden is the best country in the world to do business in

Sammanfatting: Så lyckas Babyshop med deras e-handel och dropshipping

  • Ett varierat sortiment är en av anledningarna till en lyckad affär. Andra orsaker inkluderar (men är inte begränsade till detta) överkomliga priser, bra kvalitet, användarvänlighet av webbplatsen, kundlojalitet, bra service, efter försäljning och mycket annat. 
  • Vi använder oss av dropshipping för produkter som är alltför stora för att passa i vårt lager. Dessa stora produkter skulle kosta oss mer att hantera i vårt egna lager. Vi föredrar därför att leverantörerna skickar dessa produkter direkt till kunderna. 
  • Vi har ingen specifik plattform. Vi använder flera system eftersom varje leverantör har olika system som vi kopplar ihop oss med för en effektiv dropshipping process.