starta egen webshop

Intervju med Karolis Rimkus
Titel: Grundare
Ämne: Dropshipping webbutik

1.Kan du berätta om en lyckad dropshipping webbutik? 

Karolis som är från Litauen har genom sitt dropshipping företag gått från att jobba med det på deltid till heltid. Han började jobba med dropshipping som en sidoverksamhet och jobbar nu med det på heltid. 

Tidigare jobbade han i media företag och marknadsavdelningar. Han använde sin kunskap att hjälpa andras företag att växa. “Jag jobbar alltid för någon annan, jag hade inget eget” säger han. 

Därefter, i början av 2017 bestämde sig Karolis och hans fru att det var dags för en förändring. De sparade pengar så att de kunde sluta deras jobb och åka på semester till Asien i tre månader. Resan på tre månader förlängdes till åtta månader som tog dem runt hela världen. De besökte Kina, Hong Kong, Thailand, Malaysia, Filippinerna, Indonesien, Laos, Thailand (igen), Kambodja, Vietnam, Taiwan och Japan och slutligen avslutades deras resa med en resa i USA, från LA till New York. 

Karolis har alltid haft en entreprenörsanda och började redan som tonåring att bygga hemsidor, testa nya idéer. De idéerna rann ur sanden men den sanna entreprenören som han är lät han inte tidigare misslyckande påverka honom utan fortsatte att testa nya ideer. 

Karolis började utforska möjligheterna med att tjäna pengar online eftersom han ville fortsätta resa och jobba samtidigt. Han sökte möjligheter att tjäna pengar online där hans marknadsföringskunskaper kunna komma till användning. 

Han testade affiliate marknadsföring men det var komplicerat, tidskrävande och resultatet var under förväntan och han var slutligen inte intresserad av det. Intresset för dropshipping fick han via Facebook efter att ha läst lyckade historier om företagsmodellen. Efter det läste han om hur man kan använda dropshipping modellen för att bygga en webbutik snabbt, enkelt och en lite finansiell risk. Eftersom man inte behöver investera pengar i lager som dropshipping e-handlare är det en mindre risk i att använda sig av den metoden.

LÄS MER  Styrning och värdering av virtuella organisationer

Det viktiga är att hitta en rutin när man har ett heltidsjobb och ska ha en sidoverksamhet. Söndagar bokade han för dropshipping. För att lyckas behöver man vara dedikerad. Det innebär att investera i tid som man kan lägga på familj och vänner och det kan vara svårt ibland.

2. Hur startade man en webbutik, vilken plattform använder man sig av?

Karolis startade en webbutik med hjälp av Shopify och Oberlo. 

3. Hur bestämde du dig för vilken produkt du skulle sälja? Tror du att dropshipping funkar för alla produkter och marknader?

När han skulle bestämma vad han ska sälja tänkte han mycket på sina intressen. Han hade läst mycket om personer som rekommenderade att inte bli förälskad i sin produkt. Karolis visste dock att om han skulle jobba med något som han inte tyckte om personligen skulle det bli svårt. Han valde därför intresset som fick honom ur sängen varje morgon, springa. Han älskar att springa, han springer maraton och lopp och har tränat flera dagar i veckan. I relation till det sålde han därmed produkter som man behöver för ett aktivt liv som löpare. Han visste vilka produkter som funkar och är bra i området. 

Den digitala plattformen som han byggde upp verksamheten i är Shopify. Med Shopify kan man enkelt koppla ihop dropshipping plattformar som tillhandahåller produkter att dropshippa. 

4. Hur hittar man leverantörer som är villiga att dropshippa?

Istället för att söka leverantörer att samarbeta med sökte han istället sig till dropshipping plattformar som Oberlo. Appen gör det enkelt för honom att dropshippa leverantörer som redan har godkänt dropshipping. 

5. Hur började du sälja online och hur når du din bästa försäljningsmånad någonsin?

Långsamt började allt falla på plats i webbutiken. Han optimerade hemsidan med nya produkter och design. Han började jobba med digital marknadsföring och startade sociala medier på Tumblr, Pinterest, Facebook och Instagram. 

Han började bli allt mer kreativ med hans taktiker och försökte nå potentiella kunder under de tiderna de var aktiva online. Han var inne på forum för personer som springer och läste om vad de sökte för typ av produkter och skrev svar på vad de kunde använda som alternativ. Trafiken började strömma in. Det hade nu gått två månader och det var fortfarande inga sälj på hemsidan. 

Han hade besökare på sin sida men det var ingen som köpte något. Det måste finnas något på hemsidan som han inte såg om varför kunderna inte köpte något. Han brukade använda verktyg som “heatmap” för att förstå var på hemsidan kunderna befann sig mest och optimera de områden som inte gick lika bra. Hans bästa verktyg är Hotjar där man med få kundbesök kan se kundernas flöden. 

Han ändrade på sin marknadsföringsstrategi och bestämde sig istället för att fokusera på att göra en sociala medier kanal bäst istället för att spendera tid och energi på flera kanaler. Han la all sin energi på instagram som han kunde bäst. Han bestämde sig för att ha en konsistent profil på Instagram och skapade relationer med influerare som kunde hjälpa honom marknadsföra sin produkt. Helt plötsligt hände det. Hans första sälj. 

LÄS MER  Dropshipping: Den ultimata guiden från Experten

När våren började närma sig insåg Karolis att detta skulle innebära att fler hade behov av hans produkter. Det var därför dags för honom att jobba ännu hårdare med marknadsföringen. Han schemalade alla sociala medier inlägg och kontaktade influencers som kunde hjälpa honom nå hans bästa försäljningsmånad någonsin. Tack vare en riktigt smart instagram strategi och bra tajming lyckades han nå sin bästa försäljningsmånad någonsin. Våga alltid testa nya strategier. Den influencer som du kanske inte trodde skulle vara till hjälp kan överraska dig. 

6. Vad investerar du din tid i mest när företaget är igång, blir det mycket administration till exempel och hur hanterar du det?

När företaget var igång upptäckte Karolis snabbt vad han skulle investera sin tid mest i. Det var kundtjänst, noggrant utvalda produkter och detaljerade produktbeskrivningar och sist men inte minst, öka närvaron av ett varumärke via sociala medier. 

Kundtjänsten har varit en viktig del sedan start. Han upptäckte att han kunde minska antalet returer med kundtjänst utöver det vanliga. För den som ville ha återbetalning, hanterade han ärendet, snabbt, trevligt och erbjöd dem en rabattkod inför nästa köp. Denna taktik fungerade och slutade ofta med att han genererade mer sälj. 

När det kom till produkter var detaljer viktigt. Istället för att köpa in en flod av produkter spenderade han istället tid på att hitta unika produkter av bästa kvalité. Han spenderade tid att skriva spännande och intressanta produktbeskrivningar som erbjöd bättre information än vad man kunde hitta på andra hemsidor. 

För att kunder skulle få kännedom om hans produkt vände han sig till sociala medier. Istället för att spendera massa pengar på annonsering valde han istället det kostnadsfria alternativet. Det är bättre att skapa förtroende för ett varumärke via sociala medier istället för att spendera massa pengar på annonsering för ett varumärke som de aldrig hört talas om. 

För att diversifiera kännedomen och få en större spridning skapade han kontakt med influencers och jobbade mycket med influence marketing strategi. Först gjorde han en influence outreach till mindre influencers med cirka 8000 följare. Antingen erbjöd han en produkt som influencers kunde ge bort till sina följare eller så gav han influencers produkter i utbyte mot att de nämnde hans webbutik via sociala medier. 

När han började få fler följare som över 15 000 stycken ändrade han taktik. Nu kunde han erbjuda influencers att profilera sig via hans sociala medienätverk. De köpte något från hans webbutik, tog en bild på sig själva när de använde något från hans webbutik och då kunde han sedan publicera det på sin sida. Denna “win-win” taktik utmanade den traditionella influencer strategin och hjälpte honom öka hans försäljning, trovärdighet och följare. 

LÄS MER  Så använder du nudging för affärsframgångar

7. Hur hanteras administrationen kring leveranser som frakt och returer, skriver du fraktsedlar eller gör leverantören det?

Frakten och detaljer kring leveransen skickas direkt till grossisten genom plattformen Obero. Returer sköter Karolis själv. Kunderna kontaktar Karolis när de behöver behandla returer och därefter sköter Karolis administrationen. 

8. Ser du en ökad trend av dropshipping och skulle du rekommendera dropshipping?


Det finns en stor ökad trend av dropshipping i takt med att e-handeln ökar. Det finns stora välkända exempel på dropshipping som fungerar som ett bra exempel. Walmart är ett känt exempel som fungerar som ett internationellt exempel. 

9. Vilka fördelar och nackdelar/utmaning generellt ser du med dropshipping?

Fördelar: Butiksägare behöver inte investera tid i lager. Grossisten ansvarar för lager och det är en företagsmodell som används av större företag som Walmart, Best Buy och Costco. För entreprenörer är det bra som en sidoverksamhet eftersom det låter dig snabbt och enkelt testa nya produkter. Istället för att köpa massa produkter och lagra dem utan att de säljer är detta ett alternativ att testa nya produkter. Dropshipping är dessutom en verksamhet som man kan starta relativt snabbt, finansiella risken är låg och man kan jobba på fritiden, kvällar och helger. 

10. Vad är dina bästa råd till den som vill komma igång?

Bästa råd är: 

  • Ha kul. När du gör något som du tycker är kul är det enkelt att finna tid till det. Han tips entreprenörer att fokusera på en produktkategori som de älskar och en marknadsplattform som de gillar. Det finns så mycket olika marknadsföringsstrategier så varför inte testa något som är kul. 
  • Välj din arbetsmiljö noggrant. Har du enbart en begränsad tid till att arbeta med ditt företag, se till att du är produktiv under den tiden. För Karolis innebar det att gå till ett ställe där det inte fanns något annat att göra än att arbeta. Det är bättre att gå till ett café än att sitta hemma och jobba där det finns mycket distraktioner. 
  • Välj vad du vill fokusera din tid på. Verkligheten är att du inte har tid att göra allting. Fokusera på det som är mest viktigt och outsourca resten. För Karolis innebär det att fokusera på kundtjänst, sociala medier och publicera kvalitetsprodukter. Ju mer du jobbar med företaget desto tydligare blir det tydligare vad som är viktigt i företaget att fokusera på, outsourca resten. 

Källa: https://www.oberlo.com/blog/side-hustle-into-travel