Innehåll

  • Mål
  • Håll koll på marknaden
  • Målgrupp
  • Hur attraherar du nya kunder?
  • Befintliga kunder
  • Leads
  • Budgetfördelning
  • Hur vet du att du gör ett bra jobb?

Öka försäljningen

Alltfler företag satsar på att sälja digitalt för att stärka sin position på marknaden och stötta sina fysiska butiker och digitala webbshoppar. Att komma igång och strukturera sitt arbete online för att öka försäljningen kan vara en utmaning. Hur ska du strukturera ditt arbete online och vad ska du satsa på? Vi hjälper dig att komma igång och öka din försäljning med 100 %.

Mål

Börja med att definiera ditt mål och hur du når ut till dina kunder och din målgrupp idag. Vill du öka din försäljning med 100 %? Jobba för det målet.

Det finns två olika sätt att nå ut till dina kunder. Genom digitala kanaler och Off-line kanaler:

  • Digitala kanaler som e-handel, digitala annonseringar, nyhetsbrev och sociala medier).
  • Off-line (i verkliga livet) kanaler som butiker, kataloger och tidningar.

Håll koll på marknaden

Har du ett företag är det jätteviktigt att hålla koll på marknaden du verkar i. Hur beter sig kunderna och hur jobbar konkurrenterna för att ta marknadsandelar? Att ha en nära kontakt med kunder och konkurrenter är jätteviktigt att ta i beaktning i din digitala strategi. Genom att göra en omvärldsanalys kan du förstå marknaden du verkar i.

Matcha kundens behov

I samband med digitaliseringen begär kunderna alltmer av nätbutikerna och företagares utmaning är att matcha kundernas krav och dessutom hålla sig på en ledande position i jämförelse med sina konkurrenter. Genom att jobba med mobilanpassning och användarvänlighet på din hemsida kan du som företagare öka konverteringen/omvandla besökare till kunder på din hemsida. Alltfler kunder använder sig av enkla metoder för att göra köp och andra handlingar på internet.

Den individuella kunden

Den framtida utmaningen är att matcha den individuella kundens behov genom personlig marknadsföring. Hur kan du skapa en individuell upplevelse genom digital försäljning trots att du har en bred och stor målgrupp att jobba med? Idag finns det flera olika typer av teknologier för att jobba optimera den individuella köpupplevelsen som Double klick. Genom algoritmer och insikter om dina kunder kan du skapa personliga landningssidor, erbjudanden och rabatter. Tidigare var det mycket fokus på att likrikta marknadsföringen för mobilen, dator, TV och den fysiska butiken. Nu handlar det mer om att optimera den individuella köpupplevelsen.

Målgrupp

Definiera din målgrupp och jobba med att behålla kärnmålgruppen. Försök också definiera nya målgrupper som kan vara lönsamma och stärk positionen hos dem. Finns det olika typer av kunder som sällanköparen, fantasten eller proffset.

Hur attraherar du nya kunder?

Det finns olika digitala kanaler för att intressera nya kunder i dina produkter och tjänster. Vi förklarar dem här nedan.

Organisk trafik

Med organisk synlighet menar vi att synas online kostnadsfritt. En av de viktigaste kanalerna för att synas online kostnadsfritt är genom SEO. SEO står för search engine optimization och här jobbar du med tekniken och innehållet på din sida. Interna och externa länkar, sociala medier och användarvänligheten/funktion och optimering på din hemsida/plattform. PR är också viktigt att uppdatera hemsidan med. Nyheter kan du därefter kostnadsfritt sprida på nyhetsplattformar som Mynewsdesk.

Betald trafik (annonsering och medieköp)

Adwords, Bing, affiliatemarknadsföring och Facebook är de största verktygen för att attrahera nya kunder genom att köpa digital trafik.

Utöver dessa två stora områden är det viktigt att jobba med ditt varumärke och se till att det känns igen av kunder. Ställ dig frågor som: Har du färger som känns igen? Hur ser designen ut? Är den professionell är amatöraktig?

Befintliga kunder

Befintliga kunder är minst lika viktigt att fokusera på som nya kunder. Hur kan du jobba för att behålla befintliga kunder?

Direkt eller automatiserat

Kundkontakten med befintliga kunder kan göras vid speciella tillfällen som under påsken, midsommar och jul. Skaffa en kalender som detaljer när vad ska skickas ut till vilka personer så att du inte glömmer någon speciell temadag.

En annan metod är också att automatisera meddelanden till kunderna och slippa bekymra sig över att trycka på en knapp för att något ska hända. Det kan till exempel vara tillfällen du kunden betalat för sin produkt/tjänst. Skicka ett tackmeddelande och beskriv vilka andra relaterade produkter kunden kan köpa. Eller varför inte skicka ett trevligt meddelande på kundernas födelsedag? Det skulle kunderna uppskatta jättemycket. Utöver sms och mejl kan en popup på hemsidan implementeras och informera befintliga kunder om spännande erbjudanden.

Sociala media och Community management

För att behålla sina befintliga kunder är det viktigt att ha en nära och trygg kontakt med dem. Uppdatera alltid bloggen på din hemsida och dina sociala medier konton som Facebook, Twitter, Instagram, Google+, Youtube, LinkedIn, Pinterest och Trustpilot. Införskaffa en chatt på din hemsida där du kan svara på frågor närhelst dina kunder behöver.

Leads

Jobba med kunder som besökt din sida men inte slutfört en beställning är ett väldigt välbetalt arbete eftersom dessa personer har någon gång visat ett intresse. Du kan kontakta dessa genom olika processer. Mejl eller popups (innan de lämnar din hemsida). Dessutom har de stora jättarna som Facebook och Google jättebra teknik för att intressera dessa kunder att besöka din hemsida igen. Andra gången de besöker din sida kanske de köper din produkt eller tjänst.

Budgetfördelning

Har du en budget som du jobbar med kan det vara en utmaning att veta vad du ska fördela på vad. Det bästa är att försöka spåra och mäta tidigare försäljningar. Vilken digital kanal var mest lönsam och satsa på den. Har du ingen historik att utgå ifrån. Jobba med den kanal som du kan kontrollera och se till att den levererar. Betalar du för visningar av din reklam kan du inte veta hur många konverteringar visningarna ger. Betalar du däremot per försäljning kan du enkelt kontrollera kostnaderna. Affiliatemarknadsföring är en typ av marknadsföringsmetod som du enkelt kan kontrollera i jämförelse med annonsering via till exempel Google eller Facebook.

Hur vet du att du gör ett bra jobb?

Det är viktigt att följa upp och kontrollera att du gör ett bra jobb genom att kontrollera trafiken och spåra alla beteenden på hemsidan. Det finns ett antal KPI: er/nyckeltal att kontrollera beroende på vilken kanal du jobbar med. Det viktigaste är att du har trafik och att kunderna gör det önskade beteendet på hemsidan (konverterar). Läs mer om de respektive kanal för att kontrollera att du följer upp rätt typ av nyckeltal.

Det finns ett antal gratis verktyg som du kan använda dig av för att mäta och analysera ditt arbete. Vi förklarar dem nedan.

Googla Analytics – Google förser digitala marknadsförare med de rätta verktygen för att kontrollera din trafik, helt kostnadsfritt. Här kan du se din trafik, konverteringar och mycket annat.

Search ConsoleGoogle Search Console är precis som Google Analytics en kostnadsfri tjänst. Verktyget hjälper dig att hålla koll på och upprätthålla webbplatsens placering i Googles sökresultat. Din hemsida visas i Googles sökresultat även om du inte har registrerat dig för Search Console. Registrerar du dig kan du enklare styra, kontrollera och analysera hur webbplatsen visas på Google och optimera webbplatsens placering i sökresultatet.

Har du andra tips på hur man kan öka den digitala försäljningen? Kommentera nedan.

/Lucia