Dropshipping experten Mattias Gyllensvan, ägare till Hus och hemma och Meg grossist är en av de första i Sverige med dropshipping. Med unika och smarta metoder lyckades han med dropshipping och försäljningen. I denna intervju svarar Mattias på alla frågor om hur du lyckas med dropshipping.

1.Kan du berätta om hur ni lyckades med er dropshipping butik? Hur började ni?

Till en början kom de på ett namn till deras företag. Därefter funderade de på produkter som ska säljas. Först kom de på produktidén om att sälja pooler och spabad via dropshipping. Att sälja pooler och spabad via dropshipping funkade jättebra. Problemet var dock att det enbart funkade två till tre månader om året. De behövde något som fungerade under hela året.

Efter en fundering om vad som skulle fungera hela året bestämde de sig för att det skulle bli Hus och hemma. Hus och hemma kan generellt innehålla mycket grejer. Me affärsidén kunde de täcka alla säsonger.

2. Hur startar du en dropshipping webbutik, vilken plattform används?

Det fanns inga dropshipping integrationer eller andra samarbetspartners som Droshi eller BigBuy på hans tid. Plattform som används är starweb. Men det växtes ut ganska snabbt. Därefter bestämde de sig för viking shoppen. De har investerat mycket. Det är en hyresplattform så inget egenutvecklat. Det är bra att tänka på en riktigt bra plattform till en början när man inte har lika mycket produkter och kunder än att byta när företaget redan är stort. Gratis plattformar som Shopify och WordPress är bättre för mindre företag.

LÄS MER  Dropshipping: Den ultimata guiden från Experten

3. Hur bestämde du dig för vilken produkt du skulle sälja? Tror du att dropshipping funkar för alla produkter och marknader?

Mattias och hans team kollade upp vad som är storsäljare och utgick från det. De gjorde en trend sökning per säsong. Därefter la de upp en plan. Den första produkten de började med var ett uppblåsbart spabad. Det fanns inga andra på marknaden som sålde liknande produkter. Den slutliga affärsidén utgick från att de skulle ha alla produkter till alla, under alla säsonger.

Först började de med enbart dropshipping men sedan 3-6 månader tillbaka bestämde de sig för att ha eget lager med högre marginaler. De har lärt sig vilka produkter som säljer och då har de tagit beslutet därefter att faktiskt köpa in de produkter som säljer bäst. Då har de större marginaler och tjänar mer pengar på det. Just nu består därför cirka 80 % av vad de säljer eget lager och resten 20 % är dropshipping. De har nu kunnat köpa in produkter eftersom de har större kunskap om vad som är bäst säljande. Sammanlagt har de cirka 300 olika produkter på lager.

Dropshipping fungerar i alla segment. Men det måste vara bra marginaler. Det är nackdelen med dropshipping. Dropshipping har enbart en vinstmarginal på cirka 20 – 25 %.

4. Hur hittas leverantörer som är villiga att dropshippa?

Under Mattias tid fanns inga gemensamma plattformar för dropshipping leverantörer utan då fick man kontakta leverantörerna själva. Detta innebär att man får söka, söka och söka efter leverantörer. Därefter kontaktar man leverantörerna per mejl och telefon. Telefon fungerar bäst.

LÄS MER  Min praktik på Unicorn Saker

Mattias sökte upp butiker i främst Europa och la upp allt manuellt själv. Det var mycket arbete med det. På den tiden var det inga som visste vad dropshipping var. Då fick man presentera idén. Man får många nej. 9 av 10 sa nej. Det var bara att kämpa på. Många sa att det skulle börja med dropshipping om ett år. Dropshipping företaget startade han för cirka fem år sedan.  

5. Hur började du sälja online och hur når du din bästa försäljningsmånad någonsin?

Hus och hemma marknadsför sig via Google shopping sedan start. De köpte mycket trafik till en början. De hade en jätte liten budget på cirka 50 kronor per dag. De höjde successivt när de märkte att de fick in spenderade pengar och lite mer. I januari och februari var det jätteonödigt att lägga pengar på affären eftersom de visste att de inte fick in kunder då. Investera mer pengar under specifika säsonger är därför bäst.

Facebook och instagram jobbar de mycket med. De har en generell butik men marknadsför sig inte mot alla utan de har olika kategorier som de satsar mer på. På facebook har de en pixel som mäter av vad kunderna är intresserade av och därefter känner de då igen kunden och kan ta beslut utefter det.

SEO har de jobbat en del med. De hade ett stort projekt för cirka ett till två år sedan då de satsade på deras största kategorier. Uppblåsbara spabad ligger de först på Google. Det var en jättebra investering. Det tar dock cirka sex till åtta månader. Det ger dock väldigt bra effekt långsiktigt.

LÄS MER  Nya trenden på fötterna: Är Happy Flops verkligen så bra som de påstås?

6. Vad investerar du din tid i mest när företaget är igång, blir det mycket administration till exempel och hur hanterar du det?

Mycket administration, inköp, publicera nya produkter, priser och kampanjer. Lager och packning tar en del tid också. Returer tar de emot själva oftast. Service sköter de själva. Ånger brukar de återpublicera på en så kallad retur-sida. https://www.husochhemma.se/outlet-erbjudanden/returer/

7. Hur hanteras administrationen kring leveranser som frakt och returer, skriver du fraktsedlar eller gör leverantören det?

Med deras största leverantörer har de integrerat en dropshipping funktion. Leverantörens system och Hus och Hemmas system är integrerat. När en kund beställer en produkt på Hus och hemma går beställningen direkt till leverantören med alla kunddetaljer. Det är väldigt smidigt på det sättet. De har 1-2 % i retur och det är inte mycket jobb med det. Om en kund köper flera produkter från olika leverantörer får de flera olika paket.  

8. Ser du en ökad trend av dropshipping och skulle du rekommendera dropshipping?

Det öppnas nya dropshipping butiker hela tiden. Det krävs inget kapital för dropshipping och det är väldigt bra.I fortsättningen kommer de fortsätta med dropshipping men de kommer att satsa mer på att ha eget lager eftersom det är där de tjänar pengar. Mattias har även ett annat företag där de hjälper andra e-handlare med dropshipping. De är en grossist som hjälper andra dropshipper att sälja produkter. Företaget heter Meg grossist.

9. Vilka fördelar och nackdelar/utmaning generellt ser du med dropshipping?

Dropshipping är bra för att testa nya produkter. För nya företag att testa produkter finns det därför möjligheter med dropshipping. Man kan ha ett stort sortiment utan eget lager. Nackdelen är att det är små marginaler. Man tjänar inte mycket på det. Det är mycket kostnader som måste täckas.

10. Vad är dina bästa råd till den som vill komma igång?

Bästa råd till den som vill komma igång är att skaffa en bra plattform där man kan automatisera operations i relation till leverantören. Leverantören ska få all information automatiskt. Det ska vara ett automatiskt kundflöde i hela affären.

Kör dropshipping i EU-länder eftersom leveranstiderna blir för långa annars. De jobbar med Sverige, Danmark, Spanien och Estland mest. Kunderna vill ha sina produkter inom 2-3 dagar och det kan de matcha i Europa. Ska man dropshippa från Kina tar det cirka 4-6 veckor vilket är väldigt lång tid.

Vinstmarginalerna är cirka 20-25 % i dropshipping vilket är väldigt lite därför är det viktigt att sälja produkter som har tillräckliga vinstmarginaler.

/Lucia
Digital Affärsutveckling