Välj en sida

Som nybliven e-handlare ställs man inför frågan om man ska dropshippa eller ej. Hemligheten bakom dropshipping är att en beställning går direkt till grossisten utan att e-handlaren ska behöva lägga ner tid på en order.

Jag har fått till en intervju med Ermias Neaman som är grundare av Dropship24.se och en expert i ämnet dropshipping. Med fokus på den tekniska plattformen hjälper Dropship 24 e-handlare att enkelt och snabbt komma igång med dropshipping.

Den ultimata guiden till dropshipping svarar på alla frågor du ställs inför innan du beslutar dig för att dropshippa. Vi avslöjar de bästa tipsen om hur du lyckas med dropshipping.

1. Kan du ge exempel på en lyckad dropshipping webbutik?

De absolut största inom dropshipping i Sverige är Bygghemma. De kör nästan helt uteslutet med dropshipping av sina produkter. Bygghemma jobbar med leverantörer från Sverige och även andra länder. Var leverantörerna finns som dropshipping företagen jobbar med beror helt på vilket sortiment man har.

2. Hur startar man en webbutik? Vilken plattform ska man använda sig av?

Tips på plattformar som är enkla att använda sig av är Dropshipping och Shopify. Ermias nämner även Woocommerce/Wordpress. Alla dessa gigantiska plattformar som inte kostar skjortan är ett bra tips att börja med. Dessutom finns det tillägg som man kan köpa till för att underlätta dropshipping funktionaliteten.

3. Hur bestämmer man sig för vilken produkt man ska sälja? Tror du att dropshipping funkar för alla typer av produkter och marknader?

Dropshipping fungerar inte för alla typer av produkter. Elektronik är inte bra att dropshippa. Som tumregel, håll dig borta från produkter som är enkla att prisjämföra. En konsument är inte dum, de vet idag vad en iPhone 7 kostar.

Det är som att veta vad ett paket mjölk kostar. Butiker idag gör inga större marginaler på mjölk i affärerna. Dagligvaror som mjölk har en strategisk placering i matvarubutiker för att få gratis marknadsföring när kunder går igenom hela affären för att hämta mjölken. Istället jobbar butiker med att få tillräckligt bra marginaler för hela matvarukorgen när alla matvaror lagts till i varukorgen.

Du kan marknadsföra dagligvaror produkter som blöjor, toalettpapper och mjölk men förvänta dig inte att du kan göra bra marginaler på dem och därför lämpar sig de inte för dropshipping eller småföretag online generellt. Det finns flera andra butiker som dels dropshipper dessa produkter men också större matvarubutiker som Willys, ICA och andra större matvarubutiker som prispressar alla dagligvaror.

Så fort en kund känner till en produkt blir det priskonkurrens och då är dropshipping inte det bästa alternativet eftersom det är mindre vinstmarginaler för dropshipping produkter.

Man kan ha 10-20 % av hela sortimentet som man har eget lager för och resterande produkter kan man dropshippa. De produkter man har egen lagerhållning för har en högre marginal. Ermias rekommenderar därför att marknadsföra dina egna produkter som du har 80 % marginaler på där du måste konkurrera med priset. Dina dropshipping produkter ska inte till en början iallafall vara din “main business”.

Vill du att dina dropshipping produkter ska vara din huvudsyssla i företaget måste du syssla med högprisprodukter som till exempel Bygghemma. Hos Bygghemma kan du köpa ett badkar för cirka 8 000 kronor och de har enbart 30 % marginaler på de produkterna. Men säljer du en produkt för 8 000 kronor blir det mycket pengar.

Dropshippar man blir kostnaderna högre för e-handlaren eftersom grossisten tar en procentuell kostnad för de administrativa kostnaderna i samband med leveranser. Därför är det viktigt att tänka på marginaler i samband med produkterna. Säljer man en vara som finns på prisjakt finns det inte mycket annat att konkurrera om än pris.

De flesta personer önskar dropshippa glasögon och klockor. Produkter som är trendiga och som man kan marknadsföra på sociala medier och fashion bloggar.

Tips: Dropshippa unika produkter som kunden har svårt att känna igen, stick ut i mängden och sälj högprisprodukter som till exempel Bygghemma gör.

4. Hur hittar man leverantörer som är villiga att dropshippa?

Dropship24.se hjälper e-handlare att komma igång med dropshipping via webbutiker som de bygger i till exempel WordPress/Woocommerce. Dropship24.se har en del kontakt med leverantörer, cirka 4 stycken och jobbar en del med https://www.bigbuy.eu/.

De har enbart kontakt med några leverantörer för att fronta en del produkter för kunder som exempel. Är man intresserad av dropshipping så hjälper därefter Dropship24.se att bygga en plattform som möjliggör en enkel teknisk integration. Denna tekniska plattformen som de bygger för e-handlare som vill dropshippa gör att e-handlaren slipper det manuella arbetet att lägga orders. Dessutom hjälper dropshipping-plattformen även med automatiska uppdateringar.

En annan sida som listar leverantörer villiga att dropshippa är till exempel https://dropshipping.se/. Bästa dropshipping leverantörer på ett ställe.

5. Hur börjar man sälja online och hur når man bästa försäljningsmånad någonsin?

Ermias rekommenderar att man har en summa på cirka 30 000 – 50 000 kronor för att komma igång med marknadsföringen och få en rättvis bedömning av dropshipping försäljnings-testet. Det bra att ha en summa pengar att investera i marknadsföringen.

Det är också viktigt att ha data för att förstå hur mycket de investerade 10 000 kronor till exempel ger dig. Det är viktigt att ta med alla kostnader som tid och andra utgifter i uträkningarna. Därefter får man ändra och tweaka på affärsmodellen för att få ett optimalt resultat, det vill säga minska på förvärvning kostnaden.

Dessutom kan man ändra om på hemsidan, folk hittar vad de söker på hemsidan och inte lämnar sajten. Det är mycket som man måste ta hänsyn till när man lanserar sitt dropshipping företag för att få en optimal affärsmodell innan man lägger ner drömmen om sitt egna dropshipping-företag.

Har man inga pengar att investera i företaget kan det blir svårare. De flesta marknadsplatser som Tradera, CDON och Fyndiq tillåter inte dropshipping produkter på deras plattformar.

Vill man jobba organiskt och manuellt med kostnadsfri marknadsföring tar det mycket längre tid. Det tar tid att bygga upp ett sociala medier konto och en stark SEO ranking. Grossisters huvudvärk är idag att marknadsföra sina produkter och de kan behöva hjälp med det.

6. Vad investeras tiden i mest när dropshipping företaget är igång, blir det mycket administration till exempel och hur hanteras det?

Det som man investerar sin tid mest i är marknadsföringen.

Så här går det till steg för steg:

När en kund köper en produkt via din e-handel ska beställningen gå direkt till grossisten om du har byggt plattformen på rätt sätt. Grossisten packar och skickar iväg produkten till slutkunden. E-handlaren tar 100 kronor för produkten. I slutet av varje månad eller vecka debiterar grossisten dig 80 kronor och du får behålla 20 kronor om marginalen är 20 kronor. Säljer du 100 produkter är det cirka 5 produkter som behövs returneras. Det beror på hur stor procentuell retur frekvens du har. Returer hanterar du som e-handlare.

Administrationen är inte stor. Det blir då cirka 80 % av din tid som går åt till marknadsföring. Grundtanken är, du ska marknadsföra grossistens produkter. Du slipper allt som har med lager att göra. Lagerhantering är det som tar mest tid för en e-handlare. Paketera och kontakt med speditörer tar tid. Det fantastiska med dropshipping är att du slipper det.

7. Hur hanteras administrationen kring leveranser som frakt och returer? Vem skriver fraktsedlar? Gör leverantören det?

Dropshipping går ut på att man inte ska behöva göra manuella leverans och orderhanteringar. Har man dock inte en automatisk dropshipping integrering får man hantera ordrarna manuellt själv. Då går du in på grossistens hemsida, loggar in hos dem, lägga in en order. Att hantera en order manuellt tar kanske 5-8 minuter. Har du 10 stycken ordrar tar det dig 50-80 minuter. Ska du ha en skalbar business kan du inte hantera ordrar själv. Därför är det bra att ha en dropshipping integration som förenklar processer. Den tid du lägger på ordrar kan du istället lägga på marknadsföringen. Hantera returer gör e-handlaren för det kan inte grossisten ta emot.

Huvudvärken för en e-handlare är att lägga ner så lite pengar som möjligt för att få besökare och att konvertera varje besökare. Viktigt att öka den procentuella konverteringsgraden. Det är viktigt att vara smart, ha följare på sociala medier och skriva bra innehåll på din hemsida som attraherar kunder, smarta marknadsföringsknep, tipsa vän-marknadsföring och kickback. Viktigt att testa och använda sig av alla medel för att få in besökare så billigt som möjligt.

8. Ser du en ökad trend av dropshipping och skulle du rekommendera dropshipping?

Ermias Neamen ser en 100 % ökning av dropshipping. Det är väldigt stort med dropshipping i USA och det kommer att anlända till Sverige mycket större snart. I Sverige ser dock Ermias att det går långsamt eftersom många grossister är traditionsbundna och tror att det räcker att ställa sig på en mässa. Hela marknaden håller på att transformeras och förändras. Det gäller därmed att grossister hänger med i digitaliseringen och ändrar på hur de säljer sina varor.

Hela idén med dropshipping är att webbutiker inte kan ha ett 100 kvm lager i centrala Stockholm. Därför är det bättre att grossisten lagerhåller produkterna i sitt 50 000 kvm lager. Grossisten har skalfördelar och kan hålla kostnaderna nere, är utanför centrala delar av städerna där priserna per kvadratmeter är mycket lägre. Dessutom blir fraktkostnaderna mindre eftersom de skickar fler paket.

Initialt började dropshipping från Kina som Aliexpress. Nu har svenska grossister börjat anpassa sig därefter. Postnord har dock börjat ta en avgift från internationella importörer utanför EU och det kommer att stänga marknaden. Det är ett problem. Dropship 24 jobbar med spanska och italienska grossister. Avgiften gäller inte på den europeiska marknaden.

9. Vilka fördelar och nackdelar/utmaning generellt ser du med dropshipping?

Fördelar: Frihet, inga stora investeringar i form av fysisk plats och produkter.

Nackdelar: Ju smartare konsumenter blir desto mer pressas priserna. Då blir det svårare att överleva och konkurrensen hårdnar.  

10. Vad är dina bästa råd till den som vill komma igång?

Sälj inte bara dropshipping produkter på din sajt om du inte har en halv miljon följare på sociala medier. Måste du köpa trafik måste du ha en mix av egna lagerhållna och dropshipping.

Tänk på priskonkurrens och se till att priserna är konkurrenskraftiga och att du kan leva på vinsten. En vanlig e-handlare har vanligtvis en vinstmarginal på cirka 150 – 200 %. Har man mindre än det så blir det inte mycket kvar när kostnaderna får säga sitt.

Har du några frågor gällande dropshipping? Ställ dem nedan.

/Lucia